شناسایی مؤلفه های اصلی و زیرمؤلفه های الگوی مدیریت عملکرد اعضای هیئت علمی یک دانشگاه سازمانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی تعلیم و تربیت دانشکده و پژوهشکده فرهنگی و قدرت نرم

2 دانشگاه جامع امام حسین(ع) دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی- گروه علوم تربیتی

چکیده

هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه‌های اصلی و زیرمؤلفه‌های الگوی مدیریت عملکرد اعضای هیئت علمی یک دانشگاه سازمانی بود. تحقیق از نظر هدف، توسعه‌ای و از نظر روش از نوع کیفی بود. جامعه تحقیق را اعضای هیئت علمی حوزه مدیریت آموزشی، مدیریت آموزش عالی و منابع انسانی تشکیل دادند. نمونه تحقیق 12 نفر از جامعه مذکور بودند که بصورت هدفمند انتخاب شدند. روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و روش جمع آوری داده ها مصاحبه ساختاریافته بود. به این صورت که به منظور شناسایی مؤلفه‌های اصلی و زیرمؤلفه‌های الگو، مبانی نظری، پیشینه تحقیق و اسناد و مدارک علمی مرتبط با حوزه مدیریت عملکرد منابع انسانی دانشگاه به شیوه کتابخانه‌ای و مطالعه اسنادی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. برای جمع آوری داده‌ها از ابزار مصاحبه ساختاریافته استفاده شد. این ابزار توسط 6 نفر از خبرگان روایی سنجی شد. برای تحلیل داده‌های مصاحبه ساختاریافته و تکمیل الگوی اولیه مستخرج از ادبیات و پیشینه؛ آزمون دوجمله‌ای مورد استفاده قرار گرفت. بر اساس یافته‌های پژوهش؛ هفت مؤلفه اصلی‌ الگوی اولیه (شناسایی و همراه‌-سازی، جذب، به‌کارگیری و نگه‌داشت، ارزشیابی عملکرد، ترفیع و ارتقاء، توسعه شایستگی‌ها و بالندگی، پایان خدمت) در سطح معناداری 0.05 مورد تآیید قرار گرفتند. همچنین 29 زیرمؤلفه‌ الگوی اولیه در سطح معناداری 0.05 مورد تأیید قرار گرفتند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying the main components and sub-components of the performance management model Faculty members of an organizational university

نویسندگان [English]

  • Maryam Nadi 1
  • reza hoseynpour 2
1 Training Group and Cultural Center and Soft Power
2 Imam Hussain University of Social and Cultural Sciences - Education Group
چکیده [English]

The aim of the current research was to identify the main components and sub-components of the performance management model of faculty members of Imam Hossein University (AS). The research was developmental in terms of purpose and qualitative in terms of method. The research community was formed by faculty members in the field of educational management, higher education management and human resources. The research sample was 12 people from the mentioned community who were selected purposefully. The method of collecting library information and the method of data collection was structured interview. In this way, in order to identify the main components and sub-components of the model, theoretical foundations, research background and scientific documents and documents related to the field of human resources performance management of the university were examined and analyzed in the library method and document study. A structured interview tool was used to collect data. This tool was validated by 6 experts. to analyze structured interview data and complete the initial model extracted from literature and background; Binomial test was used. Based on the research findings; The seven main components of the initial model (identification and association, recruitment, employment and maintenance, performance evaluation, promotion and promotion, development of competencies and growth, termination of service) were confirmed at a significance level of 0.05. Also, 29 sub-components of the initial model were confirmed at a significance level of 0.05.

کلیدواژه‌ها [English]

  • model
  • component
  • sub-component
  • performance management
  • faculty members
دوره 32، شماره 63 - شماره پیاپی 63
فصلنامه تابستان
شهریور 1403
  • تاریخ دریافت: 14 اردیبهشت 1400
  • تاریخ بازنگری: 16 تیر 1403
  • تاریخ پذیرش: 18 اردیبهشت 1402
  • تاریخ انتشار: 01 شهریور 1403