شناسایی مؤلفه های اصلی و زیرمؤلفه های الگوی مدیریت عملکرد اعضای هیئت علمی یک دانشگاه سازمانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزشی تعلیم و تربیت دانشکده و پژوهشکده فرهنگی و قدرت نرم

2 دانشگاه جامع امام حسین(ع) دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی- گروه علوم تربیتی

چکیده

هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه‌های اصلی و زیرمؤلفه‌های الگوی مدیریت عملکرد اعضای هیئت علمی یک دانشگاه سازمانی بود. تحقیق از نظر هدف، توسعه‌ای و از نظر روش از نوع کیفی بود. جامعه تحقیق را اعضای هیئت علمی حوزه مدیریت آموزشی، مدیریت آموزش عالی و منابع انسانی تشکیل دادند. نمونه تحقیق 12 نفر از جامعه مذکور بودند که بصورت هدفمند انتخاب شدند. روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و روش جمع آوری داده ها مصاحبه ساختاریافته بود. به این صورت که به منظور شناسایی مؤلفه‌های اصلی و زیرمؤلفه‌های الگو، مبانی نظری، پیشینه تحقیق و اسناد و مدارک علمی مرتبط با حوزه مدیریت عملکرد منابع انسانی دانشگاه به شیوه کتابخانه‌ای و مطالعه اسنادی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. برای جمع آوری داده‌ها از ابزار مصاحبه ساختاریافته استفاده شد. این ابزار توسط 6 نفر از خبرگان روایی سنجی شد. برای تحلیل داده‌های مصاحبه ساختاریافته و تکمیل الگوی اولیه مستخرج از ادبیات و پیشینه؛ آزمون دوجمله‌ای مورد استفاده قرار گرفت. بر اساس یافته‌های پژوهش؛ هفت مؤلفه اصلی‌ الگوی اولیه (شناسایی و همراه‌-سازی، جذب، به‌کارگیری و نگه‌داشت، ارزشیابی عملکرد، ترفیع و ارتقاء، توسعه شایستگی‌ها و بالندگی، پایان خدمت) در سطح معناداری 0.05 مورد تآیید قرار گرفتند. همچنین 29 زیرمؤلفه‌ الگوی اولیه در سطح معناداری 0.05 مورد تأیید قرار گرفتند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying the main components and sub-components of the performance management model Faculty members of an organizational university

نویسندگان [English]

  • Maryam Nadi 1
  • reza hoseynpour 2
1 Training Group and Cultural Center and Soft Power
2 Imam Hussain University of Social and Cultural Sciences - Education Group
چکیده [English]

The aim of the current research was to identify the main components and sub-components of the performance management model of faculty members of Imam Hossein University (AS). The research was developmental in terms of purpose and qualitative in terms of method. The research community was formed by faculty members in the field of educational management, higher education management and human resources. The research sample was 12 people from the mentioned community who were selected purposefully. The method of collecting library information and the method of data collection was structured interview. In this way, in order to identify the main components and sub-components of the model, theoretical foundations, research background and scientific documents and documents related to the field of human resources performance management of the university were examined and analyzed in the library method and document study. A structured interview tool was used to collect data. This tool was validated by 6 experts. to analyze structured interview data and complete the initial model extracted from literature and background; Binomial test was used. Based on the research findings; The seven main components of the initial model (identification and association, recruitment, employment and maintenance, performance evaluation, promotion and promotion, development of competencies and growth, termination of service) were confirmed at a significance level of 0.05. Also, 29 sub-components of the initial model were confirmed at a significance level of 0.05.

کلیدواژه‌ها [English]

  • model
  • component
  • sub-component
  • performance management
  • faculty members

عنوان مقاله [العربیة]

التعرف على المکونات الرئیسیة والمکونات الفرعیة لنموذج إدارة الأداء

چکیده [العربیة]

هدف البحث الحالی إلى التعرف على المکونات الرئیسیة والمکونات الفرعیة لنموذج إدارة الأداء لأعضاء هیئة التدریس بالجامعة التنظیمیة. وکان البحث تطویریاً من حیث الهدف و نوعیاً من حیث المنهج. وتکون مجتمع البحث من أعضاء اللجنه العلمیه فی مجال الإدارة التعلیمیة وإدارة التعلیم العالی والموارد البشریة. وتکونت عینة البحث من 12 شخصاً من المجتمع المذکور تم اختیارهم بطریقة قصدیة. وکانت طریقة جمع المعلومات المکتبیة وطریقة جمع البیانات هی المقابلة المنظمة. و بهذه الطریقة، و من أجل التعرف على المکونات الرئیسیة والمکونات الفرعیة للنموذج، تم فحص وتحلیل الأسس النظریة والخلفیة البحثیة والوثائق والوثائق العلمیة المتعلقة بمجال إدارة أداء الموارد البشریة للجامعة بالمنهج المکتبی و الدراسة الاسنادیه . وتم استخدام أداة المقابلة المنظمة لجمع البیانات. تم التحقق من صحة هذه الأداة من قبل 6 خبراء. لتحلیل بیانات المقابلة المنظمة و استکمال النموذج الأولی المستخرج من الأدبیات و الخلفیة؛ تم استخدام اختبار ذو الحدین. و بناء على نتائج البحث؛ تم تأکید المکونات الرئیسیة السبعة للنموذج الأولی (التحدید و تیسیر، الجاذبیه، التوظیف والصیانة، تقییم الأداء، الترفع و الترقیة، تطویر الکفاءات و النمو، إنهاء الخدمة) عند مستوى دلالة 0.05. کما تم تأکید 29 مکوناً فرعیاً للنموذج الأولی عند مستوى دلالة 0.05.

کلیدواژه‌ها [العربیة]

  • النموذج
  • المکون
  • المکون الفرعی
  • إدارة الأداء
  • أعضاء اللجنه العلمیه

Smiley face

آذری، علیرضا و زمانی­ مزده، مهدی.(1393). الگوی راهبردی مدیریت عملکرد سازمان، چاپ اول، تهران: انتشارات مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی.
آراسته، حمیدرضا و حسین­پور، رضا. (1388) . تعیین شاخص‌های ارزیابی عملکرد مراکز پژوهشی دفاعی، نشریه پژوهش­های مدیریت منابع انسانی ، شماره 4.
آرمسترانگ، مایکل، مدیریت عملکرد ( فرد، تیم و سازمان)، مترجمان: بهروز قلیچ­لی و داریوش غلام­زاده، (1395). چاپ سوم، تهران: انتشارات صفار.
اساس­نامه دانشگاه جامع امام حسین(ع) .(1374).
اسکندری، مجتبی و کریم زاده، علی. (1393). طراحی مدل ارزشیابی عملکرد اعضای هیئت ‌علمی مراکز آموزش عالی ، رساله دکترا، دانشکده مدیریت و برنامه­ریزی.
آیین‌نامه ترفیع پایه و ارتقاء اعضای هیئت ‌علمی دانشگاه سازمانی مربوطه (1399)
آیین­نامه ارزیابی عملکرد اعضای هیئت ‌علمی دانشگاه سازمانی مربوطه (1398)
آیین‌نامه اداری، استخدامی اعضای هیئت ‌علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی وابسته، 1395
بازرگان، عباس و فراست­ خواه، مقصود .(1396). نظارت و ارزشیابی در آموزش عالی، چاپ دوم، تهران: انتشارات سمت.
حسین­پور، رضا. (1387). مقایسه نظام­های ارزیابی عملکرد و معرفی مدل­های ارزیابی دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی، کنفرانس بین­المللی مدیریت سرآمدی و کیفیت- همایش ملی مدیریت نوآوری.
دستورالعمل ارزیابی عملکرد اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه سازمانی مربوطه .(1397). چاپ اول، معاونت تربیت وآموزش دانشگاه
دستورالعمل رشد و بالندگی اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه سازمانی مربوطه . (1397). چاپ اول، معاونت تربیت و آموزش دانشگاه.
دلاور، علی. (1398) . روش­های تحقیق در روان­شناسی و علوم تربیتی، چاپ 52 ، تهران: انتشارات ویرایش.
رضائیان، علی، خندان، علی‌اصغر ،گنجعلی، اسدالله و مریدیان، حسن.(1393 ). بالندگی اعضای هیئت ‌علمی در دانشگاه­ها، مورد مطالعه: دانشگاه امام صادق (ع)، فصل­نامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی شماره 13.
 رضایی قهرمان، محمدرضا و آقا سید حسینی، سید رضا. (1390). دوازده گام تا تدوین و پیاده‌سازی کارت امتیازی متوازن و تعیین شاخص­های عملکردی، تهران: انتشارات برگا.
رفیع زاده، علاءالدین، رونق یوسف. (1395). مدیریت و ارزیابی عملکرد با رویکرد علمی _ کاربردی، چاپ دوم، تهران: نشر فرمنش.
ساروخانی، باقر. (1370). دایره المعارف علوم اجتماعی ، تهران: انتشارات کیهان.
طالب‌زاده نوبریان، محسن، قهرمانی، محمد و  عبدی، معصومه. (1387). توسعه هیئت ‌علمی و بهبود عملکرد آموزش اعضای هیئت‌ علمی، نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت، شماره 18.
عبدالله پور، بیت­الله .(1393). طراحی الگوی شایستگی­های فرماندهان و مدیران آموزش، رساله دکترا، دانشگاه جامع امام حسین(ع).
عیسایی، حسین و قنبری، محمدرضا. (1397). مدیریت مبتنی بر شایستگی، چاپ دوم، تهران: انتشارات دانشگاه جامع امام حسین(ع).
فرهی­بورزنجانی، برزو و مهدوی، موسی.(1387). طراحی و تبیین الگوی توسعه منابع انسانی (استادان دانشگاه) مبتنی بر نگرش فطرت گرا و توسعه ارتباطات چهارگانه، فصل­نامه پژوهش­های مدیریت منابع انسانی، شماره 1.
کارگروه منابع انسانی نظامات هیئت علمی معاونت تربیت و آموزش(1398)
گنجعلی، اسدالله، عظیمی، سید میلاد. (1396). طراحی نظام مدیریت عملکرد اعضای هیئت ‌علمی   دانشگاه­ها، مؤسسات و مراکز آموزش عالی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه امام صادق (ع).
قلی­فر، احسان، حجازی، سیّد یوسف، حسینی، سیّد محمود و رضایی، عبدالمطلب .(1390).  تحلیل عاملی تأییدی مؤلفه­های لازم برای ارتقای توانمندی اعضای هیئت‌ علمی دانشکده­های کشاورزی ایران، فصل­نامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، شماره 62.
محب­زادگان، یوسف، پرداختچی، محمدحسن، قهرمانی، محمد و فراست­خواه، مقصود. (1392). تدوین الگویی برای بالندگی اعضای هیئت ‌علمی با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد در دانشگاه­های شهر تهران، فصل­نامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، شماره 70.
میرکمالی، سیّدمحمّد، قرونه، داود، بازرگان، عباس و خرازی، سیّد کمال. (1395). چارچوب مفهومی بالندگی اعضای هیئت ‌علمی در دانشگاه تهران، فصل­نامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، سال ششم، دوره 22 ، شماره 3.
نور­شاهی، نسرین .(1393). عوامل مؤثر بر رشد حرفه‌ای اعضای هیئت‌ علمی و ارائه راه­کارهایی برای بهبود آن، فصل‌نامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، دوره 20، شماره3.
نوری، علی .(1393). الگوی خبرگی و نقد تربیتی، نشریه دانشنامه ایرانی برنامه درسی.
Bland, Carole, Wersal, Lisa, Vanloy, Wendy, Jacott, William . (2002). Evaluating faculty performance.
Dana, University teaching: didactic expertise reflected by metacognitive abilities and emotional control. Procedia - Social and Behavioral Sciences (2011) 670 – 677
Elena Arnăutu and Ioana Panc. Criteria for Performance Appraisal of faculty Members Evaluation. Procedia - Social and Behavioral Sciences ( 2015 ), 386 – 392
Sandler, Corey and Keefe, Janice  (2003). Performance Appraisal Phrase Book: The Best Words, Phrases, and Techniques for Performance Reviews. Chapter 2.
Sandler, Corey and Keefe, Janice  (2003). Performance Appraisal Phrase Book: The Best Words, Phrases, and Techniques for Performance Reviews. Chapter 6.
Sandler, Corey and Keefe, Janice  (2003). Performance Appraisal Phrase Book: The Best Words, Phrases, and Techniques for Performance Reviews. Chapter 7.
دوره 32، شماره 63 - شماره پیاپی 63
تابستان 1403
شهریور 1403
صفحه 117-136
  • تاریخ دریافت: 14 اردیبهشت 1400
  • تاریخ بازنگری: 16 تیر 1401
  • تاریخ پذیرش: 18 اردیبهشت 1402
  • تاریخ انتشار: 01 شهریور 1403