قرآن کریم (1380)، ترجمه ناصر مکارم شیرازی، تهران: دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی.
ابراهیمیدینانی، آرزو؛ نوروزی، رضاعلی و خنجرخانی، ذبیحالله (1387)، درآمدی بر معنا، ضرورت و کاربرد تفکر انتقادی در تعلیموتربیت، مجله علوم انسانی، ش 73: 114 ـ 141.
باقری، خسرو (1393)، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، جلد اول، تهران: انتشارات مدرسه.
باقری، خسرو (1387)، هویت علم دینی، نگاهی معرفتشناختی به نسبت دین با علوم انسانی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
تمیمیآمدی، عبدالواحد (1386)، غررالحکم و دررالکلم، ترجمه رسول محلاتی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
تمیمی آمدی، عبدالواحد (1366)، تصنیف غررالحکم و دررالکلم، قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
حکیمی، محمد و حکیمی، رضا (1386)، الحیاه، ترجمه احمد آرمان، تهران: انتشارات دلیل ما.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1378)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران: انتشارات آگاه.
ریاضی، عبدالمهدی (1384)، به فرزندان خود روش فکرکردن بیاموزیم، تهران: انتشارات پیک بهار.
کلانتری، ابراهیم (1386)، تفکر و منابع آن از دیدگاه قرآن کریم، فصلنامه اندیشه نوین دینی، ش یازدهم: 23 ـ 47.
عابدی، منیره؛ نوروزی، رضاعلی؛ مهرابی، حسینعلی و حیدری، محمدحسین (1398)، شناسایی مؤلفههای فلسفه برای کودکان در آموزههای امام علی(ع)، دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی تربیت اسلامی، ش 28: 115 ـ 137.
فقیهی، محمدعلی (1394)، بررسی تفسیری تکرار قصه حضرت موسی در قرآن، مطالعات تفسیری، ش 6: 7 ـ 24.
فعال عراقی، حسین (1380)، المیزان و قصص قرآن، تهران: مطالعات تاریخی قرآن و حدیث.
فیشر، رابرت (2005)، آموزش تفکر انتقادی به کودکان، ترجمه مسعود صفایی مقدم و افسانه نجریان (1386)، اهواز: انتشارات رسش.
قائدی، یحیی (1382)، نقدی و بررسی دیدگاهها وروشهای آموزش فلسفه به کودکان، به راهنمایی میرعبدالحسین نقیبزاده، دانشگاه تربیت معلم، پایاننامه دکتری، رشته فلسفه تعلیموتربیت.
قرائتی، محسن (1383)، تفسیر نور، تهران: مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن.
کریمیان، حسین؛ ناطقی، فائزه و سیفی محمد (1395)، تفکرانتقادی و تربیت اسلامی، وجوه افتراق و اشتراک، فصلنامه پژوهش های اخلاقی، سال ششم، دوره چهارم: 163 ـ 181.
کشانی، مهدیه و رستمینسب، عباسعلی (1395)، الگوهای تحریک و بسط تفکر در حلقه کندوکاو قرآنی، فصلنامه تفکرو کودک، ش دوم: 25 ـ 45.
کلهر، منصوره و مهران، گلناز (1395)، تأثیر استراژی نقشه مفهومی بر مهارت های تفکر انتقادی دانشآموزان، فصلنامه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، ش 44: 153 ـ 172.
کوکبی، مرتضی؛ حری، عباس و کتبیفرد، لیلا (1389)؛ بررسی مهارتهای تفکر انتقادی در داستانهای کودکان و نوجوانان، مجله علمی ـ پژوهشی مطالعات ادبیات کودک، سال اول، ش دوم: 158 ـ 193.
مایر، چت (1942)، آموزش تفکر انتقادی، ترجمه خدایار ابیلی، (1374)، تهران: انتشارات سمت.
محمدی پویا، فرامرز و صالحی اکبر (1393)، تحلیل محتوای قرآن کریم براساس مفهوم تفکر انتقادی، فصلنامه پژوهش علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، ش 3: 25 ـ 50.
محمودی، ایوب؛ نوروزی، رضا و نجفی، علی (1391)، ویژگیها و ثمرات تفکر انتقادی از دیدگاه امام علی(ع)، فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، ش 13: 93 ـ 111.
ملکی، حسن (1396)، بررسی هویت دینی برنامه درسی، تهران: نشر آییژ.
مقتدایی، لیلا؛ امیری، مجید؛ نظری، حسین و موسوی، ستاره (1395)، جایگاه و اهمیت تفکر انتقادی از دیدگاه قرآن و امام علی(ع)، دو فصلنامه علمی ـ پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی، ش 15: 133 ـ 167.
مکارم شیرازی، ناصر (1384)، اخلاق در قرآن، جلد 2، قم: مدرسه الامام علیبن ابیطالب(ع).
مکارم شیرازی، ناصر (1395)،کتاب قرآن حکیم و شرح آیات منتخب، تهران: انتشارات اسوه.
ناجی، سعید (1388)؛ برداشتی نو از تعلیموتربیت اسلامی (بازیابی مؤلفهای برنامه فلسفه برای کودکان و نوجوانان)، مجله فرهنگ، ش 69: 151 ـ 157.
نادری، عزتالله و سیف نراقی، مریم (1378)، روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی، تهران: انتشارات بدر.
نقیب زاده، عبدالحسین (1387)، درآمدی به فلسفه، تهران: انتشارات طهوری.