قرآن کریم.
ایمان، محمدتقی (1390)، مبانی پارادایمی روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم انسانی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
بارو، رابین (1391)، درآمدی بر فلسفه اخلاق و آموزشوپرورش اخلاق، ترجمه فاطمه زیباکلام، تهران: حفیظ.
بهشتی، محمد (1397)، مبانی تربیت از دیدگاه قرآن، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
حسینی، حسین (1388)، انسانشناسى دینى ـ تربیتى ازمنظر شهید مطهری(ره)، ماهنامه معرفت، 11(9): 36 ـ 13.
خالقخواه، علی (1393)، تربیت اخلاقی از دیدگاه مطهری برمبنای رابطه اخلاق و دین، مجموعه مقالات همایش فلسفه تربیت دینی و تربیت اخلاقی، کرمان: دانشگاه شهید باهنر.
خسروپناه، عبدالحسین (1394)، فلسفه علوم انسانی (بنیادهای نظری)، قم: معارف.
خوشخوئی، منصور (1382)، نقد تطبیقی نظریه فطرت (مرتضی مطهری) و نظریه نسبیتگرای پراگماتیسم جدید (ریچارد رورتی) در ماهیت انسان و پیامدهای هر یک در اصول تعلیموتربیت، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس.
دلاور، علی (1389)، روششناسی کیفی، فصلنامه راهبرد، 19(54): 329 ـ 327.
شهریاری، محمد و شرفی، محمدرضا (1393)، الگوی تربیت اخلاقی اسلامی با محوریت کرامت نفس، فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، 6 (3): 56 ـ 27.
کرمی، خدابخش (1387)، انسان موجودی شناختهشده: نگاهی به دیدگاه شهید مطهری(ره)، تهران: زیتون سبز.
مطهری، مرتضی (1397)، انسان کامل، تهران: صدرا.
مطهری، مرتضی (1395)، مجموعه آثار، جلدهای 23 ـ 22 ـ 6 ـ 2، تهران: صدرا.
مطهری، مرتضی (1387)، فلسفه اخلاق، تهران: صدرا.
مطهری، مرتضی (1382)، تعلیموتربیت در اسلام، تهران: صدرا.
مطهری، مرتضی (1378الف)، گفتارهای معنوی، تهران: صدرا.
مطهری، مرتضی (1378ب)، یادداشتهای استاد شهید مطهری، تهران: صدرا.
مطهری، مرتضی (1371)، انسان کامل، تهران: صدرا.
موسوی فراز، محمدرضا (1397)، بررسی تطبیقی مبنای خداشناختی اخلاق دینی ازمنظر استاد مطهری و بندیکت قدیس، فصلنامه پژوهشنامه اخلاق، 11 (1): 156 ـ 143.
نجفی، محمد؛ رمضانی، فاطمه و یاوری، احسان (1395)، جایگاه کرامت انسانی در تربیت اخلاقی و اجتماعی باتکیهبر آراء شهید مطهری(ره)، ماهنامه معرفت، 18 (7): 20 ـ 13.
نجفی، حسن و ملکی، حسن (1395)، بررسی تطبیقی عناصر برنامه درسی تربیت اخلاقی از دیدگاه شهید مطهری(ره) و روسو، دوفصلنامه معرفت اخلاقی، 7 (1): 114 ـ 91.
نصری، عبدالله (1394)، مبانی انسانشناسی در قرآن، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.