Explaining the demands of the Supreme Leader from the education system in the first step of the revolution

Document Type : Original Article

Author

Assistant Professor, Department of Educational Sciences, College of Humanities, Bou Ali Sina University, Hamadan, Iran.

Abstract

The statement of the second step of the revolution is the renewal of information addressed to the Iranian nation and especially to the youth, which will serve as a charter for the second stage of self-construction, socialization and civilization. One of the areas that plays an important role in achieving the goals of the second step of the revolution is the field of education, because on the one hand an important part of these goals is achieved during the education process and on the other hand, part of these goals are achieved by human resources. Educated is realized in the educational system, therefore, in order to achieve the goals of the second step of the revolution, special attention should be paid to the improvement of the education system. In order to improve the education system, its challenges must be examined in the first step of the revolution in order to be solved in the second step and provide the basis for the realization of the above goals. In order to examine the challenges of the education system, in the first step, we will address the demands of the Supreme Leader regarding education, because his demands, as a beacon, enlighten the minds about the challenges of education. Therefore, the purpose of this study is to explain the demands of the Supreme Leader from the education system in the first step of the revolution. The method used is the method of document mining and his statements about education have been analyzed with the emphasis on the last years leading up to the fortieth anniversary of the revolution after the announcement of general policies to change the country's education system. After analyzing the statements, their demands were counted in the form of four major categories: educational policy, teacher, educational content, educational space.These demands can be the starting point for the education system in the second step of the revolution and the training of students at the level of Islamic society.

Keywords


قرآن کریم.
بیانات در مراسم بیعت معلمان و دانش آموزان، 26/۰۳/1368
بیانات در دیدار جمعی از مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش،‌ 26/۰۴/1381
بیانات در دیدار معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، 12/02/1385
بیانات در دیدار معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، 12/02/1386
بیانات در دیدار مسئولان آموزش‌وپرورش، 03/05/1386
بیانات در دیدار معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، 12/02/1392
بیانات در دیدار اعضاى هیأت‌مدیره جامعه خیرین مدرسه­ساز، 15/02/1393
بیانات در دیدار معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، 17/02/1393
بیانات در حکم آغاز دوره‌ جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، 26/07/1393
بیانات در دیدار معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، 16/02/1394
بیانات در دیدار معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، 13/02/1395
بیانات در دیدار دانش­آموزان و دانشجویان سراسر کشور، 12/08/1395
بیانات در دیدار معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، 17/02/1396
بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان، 17/03/1396
بیانات در دیدار جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها، 31/03/1396
بیانات در دانشگاه فرهنگیان، 19/02/1397
بیانیه «گام دوم انقلاب» خطاب به ملت ایران، 22/11/1397
حیدری، محمدحسین؛ پاک­سرشت، محمدجعفر؛ صفایی­مقدم، مسعود، 1384، آموزش‌وپرورش آینده­نگر: اهداف و راه‌کارها، علوم تربیتی و روان‌شناسی، سال 12، شماره 2، صص 162-135.
سروش، محمد، 1386، مسئولیت حکومت اسلامی در آموزش‌وپرورش رسمی، تربیت اسلامی، سال 3، شماره 5، صص 80-55.
سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، 1390، تهران: شورای­عالی انقلاب اسلامی.
سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش‌وپرورش کشور، 1392، تهران: دفتر مقام معظم رهبری.
محمدی­پویا، فرامرز، (1397)، بررسی عملکرد انقلاب اسلامی در حوزه نظام آموزش‌وپرورش رسمی و عمومی، مطالعات انقلاب اسلامی، سال پانزدهم، شماره 55، 232-207.
معاونت سیاسی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (1396)، شاخص­یابی بیانات در دیدار معلمان و فرهنگیان در چهار سال اخیر، اداره پژوهش­های سیاسی.
ناظمی، مهدی، 1388، سیاست تحول در نظام آموزش‌وپرورش کشور، راهبرد توسعه (راهبرد یاس)، شماره 18، صص 267-244.

لاتین

Siow. M. (2020). China still has much to learn about giving gifts to teachers, China, Asia angle publication center.
Volume 29, Issue 52
Fall Quarterly
November 2021
Pages 155-184
  • Receive Date: 18 November 2020
  • Revise Date: 30 October 2021
  • Accept Date: 30 December 2020
  • Publish Date: 23 October 2021