آموزشوپرورش. (1382). سالنامه برنامه و سیاستهای آموزشوپرورش. تهران: وزارت آموزشوپرورش.
آموزشوپرورش. (1390). سند تحول بنیادین آموزشوپرورش. تهران: وزارت آموزشوپرورش.
پروچاسکا، جیمز و نورکراس، جانسی. (2013). نظریههای رواندرمانی (ترجمه هامایاک آوادیس یانس). تهران: انتشارات رشد.
چوپانی، موسی و کرمی، مرتضی. (1398). معماری شایستگیهای مشاوران مراکز مشاوره و خدمات روانشناسی: ارائه الگو مبتنی بر دادههای کیفی مطالعه موردی: مراکز مشاوره شمیم وابسته به نیروهای مسلح ج.ا.ا. فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، سال دهم، شمارة 37.
حسینپور، رضا؛ رضایت، غلامحسین و عمادی، حیدر. (1394). طراحی الگوی شایستگیهای مداحان و نیازسنجی آموزشی آنها. پایاننامه کارشناسی ارشد، گروه آموزشی، دانشکده، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران:
دلاور، علی. (1398). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات ویرایش.
دیانتی، محمد و عرفانی، مریم. (1388). شایستگی؛ مفاهیم و کاربردها. ماهنامه تدبیر، 206، 19-14.
دیباواجاری، مریم؛ شفیعآبادی، عبدالله؛ اسمعیلی، معصومه و کرمی، ابوالفضل. (1392). مقایسه صلاحیتهای مشاوره چندفرهنگی مشاوران قومیتهای مختلف شهر تهران در ابعاد دانش، آگاهی و مهارت. پژوهش در سلامت روانشناختی، 6(3)، 49-40.
رضایت، غلامحسین. (1390). طراحی الگوی شایستگیهای رؤسای دانشگاههای دولتی ایران. پایاننامه دکتری. گروه آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
رضایت، غلامحسین؛ یمنی دوزی سرخابی، محمد؛ کیامنش، علیرضا و نوه ابراهیم، عبدالرحیم. (1390). طراحی الگوی شایستگیهای رؤسای دانشگاههای دولتی ایران. فصلنامه آموزش عالی ایران، 4(1)، 84-47.
رضایت، غلامحسین؛ یمنی دوزی سرخابی، محمد؛ کیامنش، علیرضا؛ نوه ابراهیم، عبدالرحیم. (1390). معماری الگوهای شایستگی: ارائه چارچوب مفهومی. فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 3(10)، 82-49.
رضایت، غلامحسین و صادقبیگی، منیژه. (1397). تدوین الگوی شایستگیهای دبیران دبیرستانهای دولتی ایران. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، سال هفتم، شماره 65، 104-75.
سلطانیه، حسین. (1392). مشاوره تحصیلی. تهران: انتشارات کانون مشاوران ایران.
سلیمانیان، علیاکبر و نظری، علیمحمد. (1392). فنون و فرآیند مشاوره: رویکرد یکپارچه چندنظریهای. تهران: نشر علم
شفیعآبادی، عبدالله. (1394). روشها و فنون مشاوره. تهران: کتاب فکر نو.
شفیعآبادی، عبدالله و ناصری، غلامرضا. (1390). نظریههای مشاوره و رواندرمانی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
شورای عالی انقلاب فرهنگی. (1390). مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیموتربیت جمهوری اسلامی ایران. تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی.
علاقهبند، علی. (1380). اصول مدیریت آموزشی. تهران: دانشگاه پیام نور
کاویانی، حسین؛ نوریزاده، مریم؛ پورناصح، مهرانگیز و قدسمیرحیدری، سیمین. (1381). جایگاه مشاوران مدارس و موانع مشاوره. فصلنامه تازههای علوم شناختی، سال چهارم، شماره 1، 67-82.
کریمی مزیدی، سجاد؛ زارعی محمودآبادی، حسن؛ قادری ثانوی، رمضانعلی؛ حبیبپور، کرم و علیپور، فردین. (1392). رابطه سرمایه اجتماعی و کجروی در بین دانشآموزان پسر ۱۵ تا ۱۸ ساله شهر تهران در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۱۳۹۰. فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، ۱۳(۵۰)، ۱۱۱-۱۳۴.
کوری، جرالد. (2013). موردپژوهی در مشاوره و رواندرمانی (ترجمه عبدالله شفیعآبادی و بیتا حسینی). تهران: انتشارات جنگل.
کیانی، اردشیر؛ نوابینژاد، شکوه و احمدی، خدابخش. (1387). ویژگیهای شخصیتی و رعایت اخلاق حرفهای در مشاوران و روانشناسان. مجله اندیشه و رفتار، 2(8)، 79-90.
محمــدی، جهانگیر. (1384). مهارتهای موردنیاز معلمان در عصر دانایی. تهران: مجموعه مقالات برگزیده همایش معلم در عصر فناوری اطلاعات.
محمدیانفر، علیرضا. (1380). مشاور و مشاوره. تهران: نشر آفتابیان فرهنگ.
مطهری، محمدرضا. (1379). مشاوره و راهنمایی از دیدگاه اسلام. قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
نعیمی، ابراهیم و شریعتی، صدرالدین. (1386). بررسی اصول و فنون مشاوره اسلامی از دیدگاه قرآن و روایات. رساله دکتری، گروه آموزشی، دانشکده، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
یوسلیانی، غلامعلی؛ دادجوی توکلی، عطیه و عبدالهی، بیژن. (1393). شناسایی و اعتبارسنجی شایستگیهای حرفهای معلمان اثربخش. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 13(49)، 25-48.
Borgers, S. B., & Tyndall, L. W. (2013). Setting expectation for group. Journal for specialists in group work, 7(2), 109-111.
Boyatzis, R. E. (1982). The competent manager: A model for effective performance, New York: John Wiley & Sons.
Boyatzis, R. E. (2008). Competencies in the 21 st century. Journal of Management Development, Vol. 27, NO. 1, pp. 5-1.
Boyatzis, R. E., Goleman, D. & Rhee, K. (1999). Clustering Competences in Emotional Intelligence: Insight from the Emotional Competence Inventory. Handbook of Emotional Intelligence. San Francisco: Jossey-Bass.
Boyatzis, R. E., Goleman, D. & Rhee, K. (2000). Clustering Competence in Emotional Intelligence Insights for the Emotional Competence Inventory. Chapter in Handbook of Emotional Intelligence. San Francisco. Jossey-Bass.
Bozionelos, N., Bozionelos, G., Polychroniou, P., & Kostopoulos, K. (2012). Mentoring receipt and personality: Evidence for non-linear relationships. Journal of Business Research, 43, 173-192.
Comas-diaz, L. (2014). The future of psychotherapy with ethnic minorities. Journal of Psychotherapy, 29(1), 88-94.
Dubois, D. D., & Rothwell, W. J. (2000). The competency toolkit: Volume I. Amherst, MA: HRD Press.
Dubois, D. D., Rothwell, W. J., Stern, D. J., & Kemp, L. K. (2004). Competency-based Human Resource Management. Palo Alto, CA: Davies-Black Publishing.
Dubois, D.D. (1993). Competency-based performance improvement: a strategy for organizational change. Amherst, MA: HRD. organizational change. Amherst, MA.
Farber, B. A., & Dooling, E. M. (2011). Positive regard and affirmation. In J.C. Norcroos (ED), Psychotherapy relationship that work: Evidence-based responsiveness (2nd ed., pp. 168-186). New York: Oxford university press.
Frame, M. W. (2003). Integrating religion and spirituality into counseling: A comprehensive approach. Belmont, CA: Books /Cole, Cengage Learning.
Gallo, G. (2004). Operation Research and Ethics: Responsibility, Sharing and cooperation. European Journal of Operational Research, 153(2), 468-478.
Gentry, W. A., Weber, T. J., & Sadri, G. (2008). Examining career-related mentoring and managerial performance across cultures: A multilevel analysis. Journal of Vocational Behavior, 72, 241-253.
Hamel, G., & Prahalad, C. K. (1994). Competing for the future. Harvard Business Review, 72(4), 122-128.
Hay Group. (2003). Using competencies to identify high performers: An overview of the basics [Report]. Available from https://www.haygroup.com/index.aspx.
Kazantizis, N., Labate, L. (2007). Handbook of homework assignments in psychotherapy: Research, practice, prevention. New York: Springer.
Kuoyang, K., Rogres, A., Spitzmuller, Ch., Lin, M. T., & Lin, Ch. H. (2014). Who should serve as mymentor? The effects of mentor's gender and supervisory status on resilience in mentoring relationships. Journal of Vocational Behavior, 85, 191–203.
Lawrence, DJ. (2011). Human Subject Research: Reporting Ethics Approval and Informed Consent In 3 Chiroractic Journals. Journal of Manipulative and Physiological Therapeutics, 34(9), 627-633.
McClelland, D. (1973). Testing for competence rather than for "intelligence". American Psychologist, 28(1), 1-14.
Michael, S. O. (2015). In search of universal principles of higher education management and applicability to Moldavian higher education system. International Journal of Educational Management, 18(2), 118-137.
Mulder, M. (2001). Competence development - some background thoughts. The Journal of Agricultural Education and Extension, 7(4), 147-158.
Mulder, Martin. Gulikers, Judith. Biemans, Harm. Wesselink, Renate. (2009). The new competence concept in higher education: error or enrichment?. Journal of European Industrial Training, 33(8/9), pp. 755-770.
Ramaswami, A., Huang, J., & Dreher, G. F. (2014). Mentoring across cultures: The role of gender and marital status in Taiwan and the U.S. Journal of Business Research, 67, 2542-2549.
Solansky, S. T. (2010). The evaluation of two key leadership development program components: Leadership skills assessment and leadership mentoring. Journal of The Leadership Quarterly, 21, 675-681.
Wang, Y. H., Hu, Ch., Hurst, C. S., & Yang, Ch. Ch. (2014). Antecedents and outcomes of career plateaus: The roles of mentoring others and proactive personality. Journal of Vocational Behavior, 85, 319-328.
Weinberg, F. G., & Locander, W. B. (2014). Advancing workplace spiritual development: A dyadic mentoring approach. Journal of The Leadership Quarterly, 25, 391-408.
Zur, O. (2013). Boundaries in psychotherapy: Ethical and clinical explorations. Washington, DC: American psychological Association.