Model of human existential transformation based on the mystical thought of Allameh Tehrani and its educational implications.

Document Type : Original Article

Authors

1 Department of Philosophy of Islamic Education, Faculty of Psychology and Educational Sciences,Allameh Tabataba'i University Tehran Iran

2 Department of Philosophy of Islamic Education, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University Tehran Iran

Abstract

The purpose of this research is to present the model of human existential transformation based on the mystical thought of Allameh Tehrani and to explain its educational implications. This research has been done by descriptive-analytical and inferential method. The meaning of the existential transformation of the transformation and the transcendental movement of the human existence towards God-likeness in the arc of ascension and ascension of the human soul from the hierarchy of the world to achieve the status of destruction in the presence of God and the survival of God. Existential transformation refers to the perfection of a person's existence and the improvement of his vision, tendency and action system. According to Mulla Sadra's theory of essential movement, a human being is always in motion and, consequently, his hierarchical existence, he is a multi-leveled being who, in the course of his perfection and with changes and transformations in his essence, will be able to go through different levels of existence and ultimately be close to God. After explaining the concept of existential transformation, the philosophical foundations of human existential transformation are presented based on the mystical thought of Allameh Tehrani, and then, with the help of the progressive inference method, educational implications (objectives, principles and educational methods) regarding human existential transformation were extracted. These educational principles include the acquisition of monotheistic knowledge and insight, affection and love, obedience, care, the use of the remembrance of God with man, perfection, divine sufficiency, rationality and unity. Finally, based on the obtained cases, the model of human existential transformation was drawn.

Keywords


Article Title [العربیة]

ﻧﻤﻮذج اﻟﺘﺤﻮل اﻟﻮﺟﻮدی اﻹﻧﺴﺎﻧﯽ اﻟﻘﺎﺋﻢ ﻋﻠﻰ اﻟﺘﻔﮑﺮ اﻟﻌﺮﻓﺎﻧﯽ ﻟﻠﻌﻼﻣﮥ اﻟﻄﻬﺮاﻧﯽ و دﻻﻻﺗﻪ اﻟﺘﺮﺑﻮﯾﮥ

Abstract [العربیة]

اﻟﻤﻘﺼﻮد ﻣﻦ ﻫﺬا اﻟﺒﺤﺚ، ﺗﻘﺪﯾﻢ ﻧﻤﻮذج اﻟﺘﺤﻮل اﻟﻮﺟﻮدی اﻹﻧﺴﺎﻧﯽ اﻟﻘﺎﺋﻢ ﻋﻠﻰ اﻟﺘﻔﮑﺮ اﻟﻌﺮﻓﺎﻧﯽ ﻟﻠﻌﻼﻣﮥ اﻟﻄﻬﺮاﻧﯽ ودﻻﻻﺗﻪ اﻟﺘﺮﺑﻮﯾﮥ. وﻗﺪ ﺗﻢ ﻫﺬا اﻟﺒﺤﺚ ﺑﺎﻟﻤﻨﻬﺞ اﻟﻮﺻﻔﯽ-اﻟﺘﺤﻠﯿﻠﯽ و اﻻﺳﺘﻨﺘﺎﺟﯽ.اﻟﻤﻘﺼﻮد ﻣﻦ اﻟﺘﺤﻮل اﻟﻮﺟﻮدی ﻫﻮ اﻟﺼﯿﺮورة واﻟﺤﺮﮐﮥ اﻻﺳﺘﻌﻼﺋﯿﮥ ﻟﻠﻮﺟﻮد اﻹﻧﺴﺎﻧﯽ ﻧﺤﻮ اﻻﻟﻮﻫﯿﮥ ﻓﯽ ﻗﻮس اﻟﺼﻌﻮد و ﻋﺮوج ﻧﻔﺲ اﻻﻧﺴﺎن ﻣﻦ ﺳﻠﺴﻠﮥ ﻣﺮاﺗﺐ اﻟﻌﺎﻟﻢ ﻣﻦ اﺟﻞ اﻟﻮﺻﻮل اﻟﯽ ﻣﻘﺎم اﻟﻔﻨﺎء ﻓﯽ اﷲ و اﻟﺒﻘﺎء ﺑﺎﷲ.اﻟﺘﺤﻮل اﻟﻮﺟﻮدی ﻧﺎﻇﺮ إﻟﻰ اﺳﺘﮑﻤﺎل وﺟﻮد اﻹﻧﺴﺎﻧﯽ و ﺗﺤﺴﯿﻦ ﻧﻈﺎم رؤﯾﺘﻪ و ﻧﺰﻋﺘﻪ و ﻋﻤﻠﻪ. ﻋﻠﯽ اﺳﺎس ﻧﻈﺮﯾﮥ ﺣﺮﮐﮥ اﻟﺠﻮﻫﺮﯾﮥ ﻟﻠﻤﻼﺻﺪرا، إن اﻹﻧﺴﺎن ﻣﻮﺟﻮد ﻻﯾﺰال ﻓﯽ اﻟﺤﺮﮐﮥ، و ﺗﺒﻌﺎ ﻋﻠﯽ ﻫﺬا وﺟﻮده اﻟﺬی ذات ﻣﺮاﺗﺐ ﻣﺘﻮاﻟﯿﮥ، ﻫﻮ ﻣﻮﺟﻮد ذواﻟﻤﺮاﺗﺐ، اﻟﺬی، ﻓﯽ ﺳﻠﻮﮐﻪ اﻻﺳﺘﮑﻤﺎﻟﯿﮥ و ﻣﻊ اﻟﺘﻐﯿﯿﺮ و اﻟﺘﺤﻮل ﻓﯽ ﺟﻮﻫﺮه، ﯾﮑﻮن ﻗﺎدرا ﻋﻠﻰ ﺳﻠﻮک ﻣﺴﺘﻮﯾﺎت ﻣﺨﺘﻠﻔﮥ ﻣﻦ اﻟﻮﺟﻮد و ﻓﯽ اﻟﻨﻬﺎﯾﮥ اﻟﺘﻘﺮب اﻟﯽ اﷲ. و ﺑﻌﺪ ﺷﺮح ﻣﻔﻬﻮم اﻟﺘﺤﻮل اﻟﻮﺟﻮدی، ﺗﻢ ﻋﺮض اﻷﺳﺲ اﻟﻔﻠﺴﻔﯿﮥ ﻟﻠﺘﺤﻮل اﻟﻮﺟﻮدی اﻹﻧﺴﺎﻧﯽ ﻗﺎﺋﻤﺎ ﻋﻠﯽ اﻟﺘﻔﮑﺮ اﻟﻌﺮﻓﺎﻧﯽ ﻟﻠﻌﻼﻣﮥ اﻟﻄﻬﺮاﻧﯽ؛ ﺛﻢ ﺗﻢ ﺑﻤﺴﺎﻋﺪة ﻣﻨﻬﺞ اﻻﺳﺘﻨﺘﺎﺟﯽ اﻟﻤﺴﺘﻘﺪم ،اﺳﺘﺨﺮاج اﻟﺪﻻﻻت اﻟﺘﺮﺑﻮﯾﮥ )اﻷﻫﺪاف و اﻟﻤﺒﺎدئ واﻷﺳﺎﻟﯿﺐ اﻟﺘﺮﺑﻮﯾﮥ( اﻟﻨﺎﻇﺮة اﻟﯽ اﻟﺘﺤﻮل اﻟﻮﺟﻮدی ﻟﻺﻧﺴﺎن، وﻣﻦ ﻫﺬه اﻟﻤﺒﺎدئ اﻟﺘﺮﺑﻮﯾﮥ اﮐﺘﺴﺎب اﻟﻤﻌﺮﻓﮥ واﻟﺮؤﯾﮥ اﻟﺘﻮﺣﯿﺪﯾﮥ، واﻟﺤﺐ واﻟﻤﻮدة، واﻟﻄﺎﻋﮥ، اﻟﻌﻨﺎﯾﮥ، اﺳﺘﻌﻤﺎل ذﮐﺮ اﷲ ﻣﻊ اﻹﻧﺴﺎن.ﻫﺬه اﻻﺻﻮل اﻟﺘﺮﺑﻮﯾﮥ ﺗﺸﻤﻞ: ﺟﻠﺐ اﻟﻤﻌﺮﻓﮥ، اﻟﺮوﯾﮥ اﻟﺘﻮﺣﯿﺪﯾﮥ،اﻟﻤﺤﺒﮥ و اﻇﻬﺎراﻟﻌﻼﻗﮥ، اﻻﻃﺎﻋﮥ، اﻟﻤﺮاﻗﺒﮥ، ﻣﻼزﻣﮥ ذﮐﺮ اﷲ ﻣﻊ اﻻﻧﺴﺎن،اﻻﺗﺠﺎه اﻟﯽ اﻟﮑﻤﺎل، اﻟﮑﻔﺎﯾﮥ اﻹﻟﻬﯿﮥ ،اﻟﻌﻘﻼﻧﯿﮥ و اﻟﻮﺣﺪة. و ﻓﯽ اﻟﻨﻬﺎﯾﮥ، ﺑﻨﺎء ﻋﻠﻰ اﻟﺤﺎﻻت اﻟﺘﯽ ﺗﻢ اﻟﺤﺼﻮل ﻋﻠﯿﻬﺎ، رﺳﻢ ﻧﻤﻮذج اﻟﺘﺤﻮل اﻟﻮﺟﻮدی اﻹﻧﺴﺎﻧﯽ.

Keywords [العربیة]

  • اﻟﺘﺤﻮل اﻟﻮﺟﻮدی
  • اﻟﻌﻼﻣﮥ اﻟﻄﻬﺮاﻧﯽ
  • ﻗﻮس اﻟﻨﺰول و اﻟﺼﻌﻮد. اﻟﺤﺮﮐﮥ اﻟﺠﻮﻫﺮﯾﮥ
  • اﻟﺪﻻﻻت اﻟﺘﺮﺑﻮﯾﮥ

Smiley face

قرآن کریم
باقری، خسرو(1393). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، ج1، تهران: انتشارات مدرسه.
باقری، خسرو، سجادیه، نرگس، توسلی، طیبه(1394). رویکردها و روش‌های پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
حسینی طهرانی، سید محمدحسین(1392). الله شناسى (3 جلدی). مشهد مقدس : انتشارات علامه طباطبایی .
حسینی طهرانی، سید محمدحسین(1392). نور ملکوت قرآن (4 جلدی) ، مشهد مقدس : انتشارات علامه طباطبایی.
حسینی طهرانی، سید محمدحسین(1393). توحید علمى و عینى ،‌ مشهد مقدس : انتشارات علامه طباطبایی.
حسینی طهرانی، سید محمدحسین(1394). رساله لبّ اللباب در سیر و سلوک اولى الألباب‌. مشهد مقدس : انتشارات علامه طباطبایی.
حسینی طهرانی، سید محمدحسین(1396). مهرتابان. مشهد مقدس : انتشارات علامه طباطبایی.
رودگر، محمدجواد(1382). تکامل عرفانی انسان در قرآن. رواق اندیشه، شماره(24) : 53-64
شیرازی، محمدبن ابراهیم صدرالدین، اکبریان، رضا(1382). الحکمه المتعالیه فی اسفارالاربعه(جلد 9). چاپ اول، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
صادقی، مصطفی، عباسی، محمد باقر (1399). تبیین نسبت بین شعور موجودات مادی و استکمال آنها از نظر ملاصدرا، دوفصلنامه فلسفه، سال 48، شماره 1، بهار و تابستان 1399.
صفری، عبدالرضا، معین، امراله (1395). تحول وجودی معرفت شناختی نفس بر اساس عقل فعال ملاصدرا و تطبیق آن با مفهوم مطلق هگل. پژوهش‌های فلسفی، سال 18، شماره 2، پیاپی ۷۰ : ۱۷۸-۱۵۳.
طاهرزاده، اصغر (1395). خویشتن پنهان (شرح ده نکته از معرفت نفس)، تهران : انتشارات المیزان.
طباطبایی، محمدحسین ، شیروانی ، علی (1378). ترجمه و شرح نهایه الحکمه جلد(2) . تهران: بوستان کتاب.
علیخانی، اسماعیل(1393). تحول وجودی انسان در قرآن و عهد جدید. ادیان و عرفان، سال (47)، شماره (1): ۹۵ – ۱۲۰.
کیایی، محمدحسین(1399). بررسی تطبیقی هویت استعلایی انسان در اندیشه هیدگر و ملاصدرا. آموزه‌های فلسفه اسلامی، دوره پانزدهم، شماره(26):213-229 .
نجفی افرا، مهدی، زیارتی، مریم سادات (1395) .نقش حرکت جوهری در تحول وجودی انسان. دوفصلنامه علمی- پژوهشی انسان پژوهی دینی،  سال (13)، شماره (35)  : ۱۲۹ – ۱۰۹.
نصر، سیدحسین(1394). تاریخ فلسفه اسلامی از آغاز تا امروز ، تهران: جامی.
Volume 31, Issue 60 - Serial Number 60
autumn 2023
October 2023
Pages 17-46
  • Receive Date: 06 November 2022
  • Revise Date: 14 December 2022
  • Accept Date: 12 September 2023
  • Publish Date: 23 September 2023