Designing a model for students' moral growth in the framework of the philosophy of Islamic education

Document Type : Original Article

Authors

1 Doctoral student of philosophy of Islamic education, Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, PM University Noor, Tehran, Iran

2 Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Payame Noor University ،Tehran ،Iran.

Abstract

The aim of this study was to design a model of ethical development of students in the framework of the philosophy of Islamic education. The research method is qualitative and for this purpose, document analysis and semi-structured interviews have been used. The research population in the document analysis section includes articles, books, treatises and work reports, the document of fundamental change in education and the Qur'an and narrations, and in the interview section, education specialists who use the method of theoretical purposeful sampling and based on the saturation rule with one of them was interviewed. Structured semi-structured receipts and interviews were used to collect information. The structured process of writing and analyzing the findings was used to validate the research findings. The findings led to the identification of students' moral development indicators in four dimensions of relationship with God, relationship with self, relationship with others and relationship with nature, the components of which were adjusted based on the document of fundamental transformation of education in 6 areas. More than 80 indicators were extracted for the moral development of students and finally, with a systemic approach, the final model of moral development of students was designed based on the philosophy of Islamic education.

Keywords


Smiley face

قرآن کریم
اسلامی منش، نرگس(1395). بررسی تحلیلی نسبت وجدان و مسئولیت و مدلول های تربیتی آن از منظر قرآن کریم به منظور ارائه الگوی تربیتی مناسب، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی(رحمه الله علیه).
افکاری ، فرشته (1393). نقد وبررسی رویکردهای تربیت اخلاقی ... و طراحی الگوی برنامه درسی ، رساله دکترای تخصصی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی(رحمه الله علیه).
باقری، خسرو(1380). تدوین مبنای انسان شناختی اسلام برای علوم انسانی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، وزارت اموزش و پرورش.
حسنی، محمد(1394). تجارب تربیت اخلاقی کارگزاران در تربیت رسمی و عمومی، فصلنامه نوآوری های آموزشی، سال چهاردهم، شماره56.
درویشی، نصراله (1392). بررسی تطبیقی رشد اخلاقی در اندیشه علامه طباطبائی، شهید مطهری و کهلبرگ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم(ع).
 قاسمی، مریم (1396). رویکرد اجتماعی به تربیت اخلاقی بر اساس دیدگاه های منتخب با توجه به دیدگاه تفسیری علامه طباطبائی(رحمه الله علیه)"، کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
مجدالدین، طاهره (1390). بررسی ارزش های اخلاقی دختران دوره دوم متوسطه منطقه چهار تهران بر مبنای فلسفه اخلاق استاد مطهری(رحمه الله علیه)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
وجدانی، فاطمه (1395). مقاله بررسی انتقادی مدل تربیت اخلاقی تلفیقی مبتنی بر ایده خبرگی اخلاقی، دوفصلنامه فلسفه تربیت، سال 2، شماره1.
باقری، خسرو( 1390). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، جلد دوم، (چاپ پنجم). تهران: انتشارات برهان مدرسه.
سهرابی، بابک؛ اعظمی، امیر؛ یزدانی، حمیدرضا (1390). آسیب شناسی پژوهش‌های انجام شده در زمینه مدیریت اسلامی با رویکرد فراترکیب. نشریه چشم‌انداز مدیریت دولتی، 2(6)، 24-9.
شکوهی، غلامحسین (1384). مبانی و اصول آموزش و پرورش، مشهد: انتشارات به نشر.
مطهری، مرتضی(1389). یادداشتهای استاد مطهری، جلد1- 2-6-7 (چاپ سوم).تهران: انتشارات صدرا.
مطهری، مرتضی(ب). تعلیم و تربیت در اسلام، تهران : انتشارات صدرا.
 هانتینگتون، ساموئل (1972). برخورد تمدن ها، ترجمه: حمید رفیعی(1378)، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
Adriana Denisa Manea, (2014).  Influences of Religious Education on the Formation Moral Consciousness of Students, Journal of Social and Behavioral Sciences, 149, 518-523.
Daniel Lapsley and Patrick L.Hill, (2008). On Dual Processing and Heuristic Approaches to Moral Cognition, Journal of Moral Education, 37(3), 313-332.
Lee, J. (2001), A Grounded Theory: Integration and Internalization in ERP Adoption and Use, Unpublished Doctoral Dissertation, University of Nebreska, In Proquest UMI Database.
Louise, K. (2017). The Role of Relationship in Moral Formation: An Analysis of Three Tertiary Theological Education Institutions in South Africa, In Die Skriflig51(1), 2214.
Narvaiez, D. (2008). Justice Reasoning. FormPower, F. Clark& et al (editors) Moral Education: A Hand Book, London: Praegar.
Strauss, Anselm L., & Corbin, Juliet. (1998), Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory, 2nd Ed., Sage.
Zhiyenbayeva, N.B.  and others, (2014). Experimental Study of Students Spiritual-moral Development, Journal of Social and Behavioral Sciences, 131, 465-469.
Volume 31, Issue 60 - Serial Number 60
autumn 2023
October 2023
Pages 181-202
  • Receive Date: 03 March 2022
  • Revise Date: 06 August 2022
  • Accept Date: 23 September 2023
  • Publish Date: 01 October 2023