قرآن کریم، حسین انصاریان، (1383)، قم: اسوه.
ابن منظور، محمد بن مکرم. (1414 ق). لسان العرب، بیروت: دار صادر.
راغب اصفهانى، حسین بن محمد. (1374). ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن. غلامرضا خسروی حسین. تهران: مرتضوی.
اترک، حسین (1389)، وظیفهگرایی اخلاقی، اخلاق در علوم و فناوری، سال پنجم، شمارههای 1 و2، صص27-35.
ادواردز، پل، و دونالد ام، بورچرت (1392)، دانشنامه فلسفه اخلاق، انشاءالله رحمتی، تهران: سوفیا.
ازهرى، محمد بن احمد (1421 ق)، تهذیب اللغة، جلد 1. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
اصغری، محمود (1386)، آرمان بعثت؛ حقمحوری یا تکلیفمداری، پژوهشهای اجتماعی اسلامی، شماره 63، صص 73-100.
پورعزت، نرگسیان، عباسپور، باستانیپور (1397)، تدوین مدل شهروندپروری مبتنی بر مختصات حکومت حقمدار علوی، راهبرد اجتماعی فرهنگی، 1397، صص 45-70
کربلایی پازوکی، علی (1387)، روش های تربیت اجتماعی از منظر ملامحسن فیض کاشانی (ره)، روانشناسی تربیتی، پاییز 1387، شماره 13، صص 15-44
جوادی آملی، عبدالله (1385)، حق و تکلیف در اسلام، قم: اسراء.
جوادی آملی، عبدالله (1363)، ده مقاله پیرامون مبدا و معاد، تهران: الزهراء(س).
حسینی، سید موسی (1383)، فلسفه شریعت در نگاه علامه طباطبایی، پژوهشهای قرآنی، شماره 37 و 38، صص 272 تا 285.
حسینی، محمد (2007 م)، الدلیل الفقهی، دمشق: مرکز ابن ادریس الحلی للدارسات الفقهیه.
حمیرى، نشوان بن سعید.(1420)، شمس العلوم، جلد 7. دمشق: دار الفکر.
حیدری، محمد (۱۴۲۳ ق)، معجم الأفعال المتداولة و مواطن استعمالها، قم: المرکز العالمی للدراسات الاسلامیة.
خواص، امیر (1385)، فلسفه اخلاق با تکیه بر مباحث تربیتی، قم: دفتر نشر معارف.
دغیم، سمیح، و جیرار جهامی (2006 م)، الموسوعة الجامعة لمصطلحات الفکر العربی و الإسلامی، جلد 1. بیروت: مکتبة لبنان ناشرون.
دهخدا، علیاکبر، (1377)، لغتنامه دهخدا، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
راغب اصفهانى، حسین بن محمد (1374)، ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن. ترجمه غلامرضا خسروى حسینى، تهران: مرتضوی.
زمهریر وقاری، زهرا؛ امین خندقی، مقصود؛ سعیدی رضوانی، محمود و موحدی محصل طوسی، مرضیه (1395)، تبیین برنامه درسی تربیت دینی مبتنی بر رویکرد تکلیفگرا، مبانی تعلیم و تربیت، صص 82-106.
ژکس. (1362)، فلسفه اخلاق، ترجمه سیدابوالقاسم پورحسینی . تهران: امیرکبیر.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1378)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران: آگاه.
سیاح، احمد. (1366)، فرهنگ بزرگ جامع نوین، تهران: اسلام.
طباطبایى، محمدحسین (1374)، ترجمه تفسیر المیزان، قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامى.
طریحی، فخرالدین بن محمدعلی(1375)، مجمع البحرین، تهران: مرتضوی
عسکری، ابوهلال (1412 ق)، الفروق اللغویه، قم: موسسه النشر الاسلامی.
علامه حلی، حسن بن یوسف،1413 ق. کشف الفوائد فی شرح قواعد العقاید، قم.
عمید، حسن (1358)، فرهنگ فارسی عمید، تهران: امیرکبیر.
فرانکنا، ویلیام کی. (1376)، فلسفه اخلاق، ترجمه هادی صادقی. قم: موسسه فرهنگی طه.
فروغی، محمدعلی (1375)، سیر حکمت در اروپا، تدوین توسط امیرجلال الدین اعلم، تهران: البرز.
فیاضی، محمدعلی (1391)، فلسفه تکلیف، سفیر نور، شماره 21، صص 25-56.
فیومی، احمد بن محمد (1414 ق)، مصباح المنیر، قم: موسسه دار الهجرة.
قرشی، علیاکبر (1371)، قاموس قرآن، تهران: دار الکتب الاسلامیه.
کانت، ایمانوئل (1369)، بنیاد مابعدالطبیعه اخلاق، حمید عنایت و علی قیصری، تهران: خوارزمی.
گوتک، جرالد. ال (1390)، مکاتب فلسفی و آراء تربیتی، محمد جعفر پاک سرشت، تهران: سمت.
گودرزی، اکرم؛ دیالمه، نیکو و احمدی زمانی، زهرا (1398)، تبیین عوامل مؤثر بر مسئولیتپذیری دانش آموزان بر اساس رساله حقوق امام سجاد (ع) با تأکید بر نقش مدرسه، مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 1398، صص 65-98
مجلسی، محمدباقر بن محمدتقی (1413 ق)، بحار الأنوار، جلد 74. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
محمدی، علی (1378)، شرح کشف المراد. قم: دارالفکر.
مختاری، محمدحسین (1377)، فرهنگ اصطلاحات اصولی، تهران: انجمن قلم ایران.
مدنى، على خان بن احمد (1384)، الطراز الاول و الکناز لما علیه من لغة العرب، جلد 3، مشهد: موسسة آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث.
مرتضى زبیدى، محمد بن محمد (1414 ق)، تاج العروس، بیروت: دارالفکر.
مسعودی، محمدهاشم (1389)، ماهیت و مبانی کلامی تکلیف، چاپ دوم، قم: بوستان کتاب.
مصباح یزدی، محمدتقی (1384)، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، قم: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
مصطفوى، حسن (1426 ق)، التحقیق فى کلمات القرآن الکریم، بیروت- قاهره- لندن: دار الکتب العلمیة- مرکز نشر آثار علامه مصطفوی.
مطرزى، ناصر بن عبدالسید (1979 م)، المغرب، جلد 2، حلب: مکتبه اسامه بن زید.
معین، محمد (1364)، فرهنگ فارسی معین، تهران: امیرکبیر.
مکارم شیرازى، ناصر (1371)، تفسیر نمونه، جلد 2، تهران: دار الکتب الإسلامیة.
ملعوف، لویس. 2000 م. المنجد فی اللغة العربیة المعاصرة. بیروت: دارالمشرق.
موحدی محصل طوسی، مرضیه؛ مهرمحمدی، محمود؛ صادقزاده قمصری، علیرضا و نقیزاده، حسن (1392)، نقد طبقه بندیهای موجود از رویکردهای تربیت دینی و ارائه یک طبقه بندی مفهومی جدید، مبانی تعلیم و تربیت، صص 137-158.
مهیار، رضا، (1376)، فرهنگ ابجدی. تهران: اسلامی.
نجار، محمد علی، ابراهیم مصطفی، احمد حسن زیات، و حامد عبدالقادر (1989 م)، المعجم الوسیط، جلد 2، استانبول: دار الدعوة.
نفیسی، علی اکبر، بدون تاریخ، فرهنگ نفیسی، تهران: خیام.
هاشمی شاهرودی، محمود (۱۳۸۷)، فرهنگ فقه فارسی، قم: انتشارات موسسه دائرة المعارف فقه اسلامی.
هزاوهای، سید مرتضی و سلطانی بیرامی، سکینه (1394)، بررسی جایگاه اصل تکلیفگرایی در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)، فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی، سال دوازدهم، شماره 42، صص 81-98.
یعقوب، امیل (1425 ق)، المعجم المفصل فی الجموع، بیروت: دار الکتب العلمیة.