The educational components of the school of Martyr Haj Qassem Soleimani in the system of Imam Khamenei's statements (theme analysis)

Document Type : Original Article

Author

Level 4, full-time professor at the higher levels of Ahvaz Seminary, Iran

Abstract

The aim of this research is to elucidate the educational components of the school of thought of Martyr Haj Qasem Soleimani with an emphasis on the message of the Supreme Leader on the occasion of the martyrdom of Martyr Soleimani. This study is a qualitative exploratory research that aims to identify the educational components of the school of thought of Martyr Haj Qasem Soleimani. The research is based on the message of the Supreme Leader on the occasion of the martyrdom of Martyr Soleimani and other statements of His Excellency about Martyr Soleimani regarding the educational components of the school of thought of Martyr Soleimani. The data were analyzed using thematic analysis. As a result of this analysis, 104 base themes, 16 organizing themes (namely: sincerity, courage, truthfulness, asceticism, spirituality, religious commitment, expertise, high-mindedness, school-based education, self-transformation, tirelessness, prudence, prudence, commitment to ideals, enemy recognition and anti-arrogance), and 3 overarching themes (namely: ethical educational components, skill-based educational components, and school-based educational components) were extracted.

Keywords

Main Subjects


Smiley face

قرآن کریم
ابن فارس احمد، بی تا، معجم مقاییس اللغه، محقق: عبدالسلام محمد هارون، قم-ایران: مکتب الاعلام الاسلامی
اختری، عباسعلی، (1387ش)، مدیریت علمی مکتبی از دیدگاه اسلام، تهران-ایران: بین الملل.
خامنه ای، سید علی، (1397ش)، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایران، تهران-ایران: انتشارات انقلاب اسلامی
خامنهای، سید علی، (1392ش)، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، تهران-ایران: صهبا.
طبری، محمد بن جریر، (1362ش)، تاریخ طبری، تهران-ایران: اساطیر.
قاسمی, حمید، (1400ش)، مرجع پژوهش، تهران-ایران: اندیشه آرا.
نوری، حسین، (1408ق)، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، بیروت-لبنان: مؤسسة آل البیت علیهم‌السلام لإحیاء التراث.
باقری دولت آبادی، علی، (1400ش)، انقلاب اسلامی و مکتب سازی: نمونه موردی مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی، مطالعات دفاع مقدس، 7(28)، 27-50.
پورقیومی، ایوب؛ علویان، مجتبی، (1399ش)، چارچوبی برای تحلیل جنبه های انسانی مکتب شهید سلیمانی، مطالعات راهبردی، 21(82)، 107-124.
جمعی از نویسندگان گروه علوم تربیتی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره، 1388 ش.  مجموعه مقـالات تربیتی، قم، موسسه امام خمینی ره.
جمعی از نویسندگان، 1388 ش ، تربیت دینی در جامعه اسلامی معاصر، قم، موسسه امام خمینی ره.
خانی، علی؛ محمدی، حمیدرضا، (1399ش)، بازشناسی مؤلفه‌های مکتب شهید سلیمانی مبتنی بر بیانات امام خامنه ای، مطالعات راهبردی بسیج، 23(86)، 5-38.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد، (1412 ق)، مفردات ألفاظ القرآن، بیروت – لبنان: دار العلم.
سیاهپوش، امیر، (1400ش)، ویژگی‌های انسان تراز در مکتب شهید سلیمانی و نقش آن در انتظار، جامعه مهدوی، 2(4)، 127-188.
فراهیدی، خلیل بن احمد، ( 1410 ق)، کتاب العین، قم-ایران: نشر هجرت.
قاسمی ذوالپیرانی، رضوان؛ عسکری تپه، فهیمه، (1400ش). مؤلفه‌های مکتب شهید سلیمانی و تحقق تمدن نوین اسلامی، دولت پژوهی ایران معاصر، 7(4)،  37-60.
طباطبایی، محمدحسین ، (1390 ق)، المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت-لبنان: مؤسسۀ الأعلمی للمطبوعات.
مطهری مرتضی،(1383 ش)، مجموعه آثار، قم-ایران: صدرا.
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه‌ای (مدظه العالی) – موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی Farsi.khamenei.ir.
Volume 33, Issue 67 - Serial Number 67
Summer 1404
August 2025
Pages 11-36
  • Receive Date: 15 March 2024
  • Revise Date: 10 June 2024
  • Accept Date: 05 August 2025
  • Publish Date: 05 August 2025