این مقاله به بررسی اندیشه سهروردی با هدف تبیین دیدگاه فلسفی وی دربارة شناخت، تحلیل و استنباط اصول تربیتی از آن با استفاده از روش توصیفی تحلیلی انجام گرفته است. فلسفه وی، که به عنوان فلسفه التقاطی(عقل و شهود) میتوان از آن نام برد در شناخت با ترکیب دو نگرش فلسفی و عرفانی یعنی برهان ارسطویی و عرفان افلاطونی با نگرش اشراقی به شکل قاعدهمندی نظام متفاوتی از فلسفه پیش گفته را مطرح میسازد. بیشتر، سهروردی در زمینه کسب دانش این باور را القا کرده است که کسب دانش از جانب انسان به تجربه سه سطح شناختی، یعنی شناخت شهودی (استفاده از حواس)، شناخت از طریق مشاهده (شهود عرفانی) و شناخت اشراقی منوط است که این سطح از شناخت می تواند انسان را به حقیقت دانش رهنمون سازد؛ لذا این نوع نگرش از شناخت و فرایند کسب دانش توسط انسان، پیامدهایی را برای اصول تربیت در پی دارد که در این مقاله بدان پرداخته شده است.
نوروزی, رضا علی, & هاشمی اردکانی, سید حسن. (1391). تحلیلی بر شناخت و اصول تربیت اشراقی از دیدگاه سهروردی. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 20(14), -.
MLA
رضا علی نوروزی; سید حسن هاشمی اردکانی. "تحلیلی بر شناخت و اصول تربیت اشراقی از دیدگاه سهروردی", پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 20, 14, 1391, -.
HARVARD
نوروزی, رضا علی, هاشمی اردکانی, سید حسن. (1391). 'تحلیلی بر شناخت و اصول تربیت اشراقی از دیدگاه سهروردی', پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 20(14), pp. -.
VANCOUVER
نوروزی, رضا علی, هاشمی اردکانی, سید حسن. تحلیلی بر شناخت و اصول تربیت اشراقی از دیدگاه سهروردی. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 1391; 20(14): -.