هدف اصلی این مقاله بررسی جهتگیریها نسبت به «تربیت معنوی» است. دو جهتگیری در رویارویی با تربیت معنوی عبارت است از: 1 ـ جهتگیری دینی 2 ـ جهتگیری فارغ از دین. در تربیت معنوی با جهتگیری دینی، یک دین خاص محور توجه است و تلقی معنویت عبارت از ارتباط با خالق و آماده شدن برای قرب اوست. در جهتگیری فارغ از دین، ضمن تشکیک در مفروضههای دینی، انسان در وضع جاری مورد توجه است و معنویت تلاشی برای دستیابی به آرامش در موقعیت عدم تعین موجود است. در این مقاله نشان داده شده است که معنی اصطلاح معنویت به عنوان عنصر مشترک در دو جهتگیری با یکدیگر تفاوتهای قابل ملاحظهای دارد؛ بنابراین با قدری مسامحه میتوان اشتراک لفظی را بر تشابه ذاتی این مفهوم در دو رویکرد مورد بررسی، ترجیح داد.
.
باغگلی, حسین, شعبانی ورکی, بختیار, غفاری, ابوالفضل, & نهاوندی, علی. (1391). نقد مفهوم «معنویت» در «تربیت معنوی» معاصر، معنویت دینی و نوپدید (تشابه ذاتی یا اشتراک لفظی). پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 20(16), -.
MLA
حسین باغگلی; بختیار شعبانی ورکی; ابوالفضل غفاری; علی نهاوندی. "نقد مفهوم «معنویت» در «تربیت معنوی» معاصر، معنویت دینی و نوپدید (تشابه ذاتی یا اشتراک لفظی)", پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 20, 16, 1391, -.
HARVARD
باغگلی, حسین, شعبانی ورکی, بختیار, غفاری, ابوالفضل, نهاوندی, علی. (1391). 'نقد مفهوم «معنویت» در «تربیت معنوی» معاصر، معنویت دینی و نوپدید (تشابه ذاتی یا اشتراک لفظی)', پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 20(16), pp. -.
VANCOUVER
باغگلی, حسین, شعبانی ورکی, بختیار, غفاری, ابوالفضل, نهاوندی, علی. نقد مفهوم «معنویت» در «تربیت معنوی» معاصر، معنویت دینی و نوپدید (تشابه ذاتی یا اشتراک لفظی). پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 1391; 20(16): -.