تربیت حرفهای به عنوان یکی از گسترههای مهم تربیتی در نظام تعلیم و تربیت ما با آموزشهای شغلی مشاغل یکی گرفته میشود و این هم بیشتر به دلیل تأثیر پذیری ما از نظام آموزش و پرورش غرب است. این دیدگاه با نظر به معارف دینی، میتواند جامع و درخور باشد؛ لذا در این نوشته سعی میشود تا با مبنا قرار دادن آموزههای دینی از بعد انسانشناختی به باز تعریف تربیت حرفهای پرداخته شود؛ از این رو با این رویکرد و با روش تحلیل محتوا با برجسته کردن نظریه عاملیت در اندیشه اسلامی و با تکیه بر مبادی معرفت شناختی این نظریه، برخی از آیات و روایات مربوط به این موضوع به سه دسته کلی تقسیم، و هر کدام از این سه بخش نیز به فروعاتی تقسیم شده است. این سه دسته عبارت است از: 1 ـ آن دسته از معارف که در پی ترغیب به شغل و حرفه به طور کلی است. 2 ـ آن دسته از معارف که در پی بهدست دادن معیارهای کمی و کیفی در مورد حد وحدود حرفه و شغل است. 3 ـ معارفی که در پی تام و تمام کردن عمل حرفه ای است.
سیاوشی, هدایت. (1392). بررسی مبادی معرفتی تربیت حرفه ای از دیدگاه آموزه های اسلامی جستاری در مبادی تحول نظام آموزش و پرورش حرفه ای. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 20(17), -.
MLA
هدایت سیاوشی. "بررسی مبادی معرفتی تربیت حرفه ای از دیدگاه آموزه های اسلامی جستاری در مبادی تحول نظام آموزش و پرورش حرفه ای", پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 20, 17, 1392, -.
HARVARD
سیاوشی, هدایت. (1392). 'بررسی مبادی معرفتی تربیت حرفه ای از دیدگاه آموزه های اسلامی جستاری در مبادی تحول نظام آموزش و پرورش حرفه ای', پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 20(17), pp. -.
VANCOUVER
سیاوشی, هدایت. بررسی مبادی معرفتی تربیت حرفه ای از دیدگاه آموزه های اسلامی جستاری در مبادی تحول نظام آموزش و پرورش حرفه ای. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 1392; 20(17): -.