این پژوهش به ماهیت انسان از دیدگاه اسلام و غرب و نقش آن در علوم تربیتی پرداخته است. روش پژوهش کیفی و از نوع توصیفی ـ تحلیلی (تحلیل اسنادی) است. یافته ها دلالت دارد بر اینکه انسان، موضوع تربیت است و هرگونه طرحی در این زمینه، مسبوق به نگاه انسانشناختی ویژهای است. ماهیت انسان از دیدگاه اسلام شامل اصالت فطرت، انسان به منزله عامل، هدفمندی و کمال گرایی و حیات طیبه است در حالی که در غرب اصالت فرد، سکولارسیم، مادی گرایی و رویکرد تجربی و امانیسم از مهمترین گزارههای تربیتی است. با توجه به جامعیت دین اسلام، تربیت دینی با محوریت تعالی و تکامل معنوی انسان، تلاش دارد که انسان را از مرحله دانستن به مرحله بودن سوق دهد و خیر اعلی را به منزله ارزش، فراسوی امور علمی و ... قرار دهد .
سبحانی نژاد, مهدی, احمدآبادی آرانی, نجمه, اشرفی, فاطمه, & محمدی, آزاد. (1392). تبیین ماهیت انسان از دیدگاه اسلام و غرب و عوامل تربیت دینی. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 21(20), -.
MLA
مهدی سبحانی نژاد; نجمه احمدآبادی آرانی; فاطمه اشرفی; آزاد محمدی. "تبیین ماهیت انسان از دیدگاه اسلام و غرب و عوامل تربیت دینی". پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 21, 20, 1392, -.
HARVARD
سبحانی نژاد, مهدی, احمدآبادی آرانی, نجمه, اشرفی, فاطمه, محمدی, آزاد. (1392). 'تبیین ماهیت انسان از دیدگاه اسلام و غرب و عوامل تربیت دینی', پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 21(20), pp. -.
VANCOUVER
سبحانی نژاد, مهدی, احمدآبادی آرانی, نجمه, اشرفی, فاطمه, محمدی, آزاد. تبیین ماهیت انسان از دیدگاه اسلام و غرب و عوامل تربیت دینی. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 1392; 21(20): -.