مسئله این پژوهش، ابهام در مبانی روش شناختی تعریف تربیت و به دنبال آن، نبودن تعریفی مورد توافق و کارگشا برای جامعه تعلیم و تربیت کشور است. هدف این پژوهش، اولا مقایسه تعاریف تحلیلی و هنجاری تربیت، دستیابی به ویژگیهای تعریف مطلوب از تربیت، و سپس بررسی تعاریف از نظر توجه به این ویژگیهاست. روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی ـ انتقادی است. یافته ها نشان می دهد که در تعاریف کلی و عام از تربیت نیز وجود نظام فکری قابل مشاهده یا استنباط است و حتی تعریف به اصطلاح تحلیلی ـ توصیفی از تربیت نیز نمیتواند بکلی خالی از هرگونه نظام فکری خاص باشد؛ گرچه میزان تصریح بر این نظام فکری در تعاریف مختلف، متفاوت است؛ هم چنین، عدم وضوح و شفافیت عناصر هر تعریف، یکی از کاستی های اغلب تعاریف است؛ سپس با بهره گیری از نقاط قوت تعاریف و با عنایت به معیارهای کارامدی تعریف هنجاری از تربیت، و بر پایه تحلیل شبکه مفهومی "ولایت" در تفسیر المیزان، تعریف دیگری برای تربیت پیشنهاد شده است.
وجدانی, فاطمه. (1393). جایگاه و حدود تعاریف تحلیلی و هنجاری تربیت و تأملی در برخی از تعاریف موجود. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 22(22), -.
MLA
فاطمه وجدانی. "جایگاه و حدود تعاریف تحلیلی و هنجاری تربیت و تأملی در برخی از تعاریف موجود", پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 22, 22, 1393, -.
HARVARD
وجدانی, فاطمه. (1393). 'جایگاه و حدود تعاریف تحلیلی و هنجاری تربیت و تأملی در برخی از تعاریف موجود', پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 22(22), pp. -.
VANCOUVER
وجدانی, فاطمه. جایگاه و حدود تعاریف تحلیلی و هنجاری تربیت و تأملی در برخی از تعاریف موجود. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 1393; 22(22): -.