هدف اصلی این پژوهش تبیین رشد انسان بر اساس پیوستار مفهومشناختی تعقل است. این تبیین بر آیات قرآن کریم، بررسی تفسیر المیزان و اتکا به مبانی و اصول حکمت متعالیه بویژه اصالت وجود، حرکت جوهری و وحدت تشکیکی متکی است. روش این پژوهش تحلیل مفهومی است. مفهوم تعقل با استفاده از چهار شیوه تحلیل مفهومی یعنی بررسی بافت یا سیاق مفهوم، بررسی ترادف کلمات و عبارات، تحلیل بر حسب مفهوم متضاد و تحلیل بر حسب شبکه معنایی از نوع ارتباط اندراجی مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس یافتههای پژوهش، تعقل مفهوم مشکک است که در کلام خدای تعالی به معنای ادراک مشروط با سلامت فطرت نه تعقل تحت تأثیر غرایز و امیال نفسانی بهکار رفته است و مرکزیت آن را ایجاد ربط منسجم با حقیقت بر عهده دارد. بهکارگیری مفاهیم گوناگون برای عقل ناظر به حیثیتهای متفاوت فعالیت ادراکی و ارادی نفس است که قدر مشترک آن در مفهوم عقل منعکس میشود که همه فرایندها و کارکردهای ادراکی، ارادی و عملی را میتواند در برگیرد. تعقل یک پیوستار طولی دارد و شامل مراتبی نظیر نهیه، حجر، تفکر، تفقه، قلب، حلم و لب میشود و رشد، حرکت پیوسته در مراتب تعقل است که این مراتب همان مراتب رشد است. متناسب با پیوستار طولی تعقل ساختار رشد در این مراتب همافزایی و تغییر است و تکامل و رشد در مراتب تعقل حاصل تعامل مستمر کارکردهای شناختی و عملی است.
صالحی, نازیلا, علم الهدی, جمیله, & منصورپور, عظیمه. (1396). تبیین رشد انسان بر اساس صورتبندی پیوستار مفهوم شناختی تعقل. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 25(34), 29-64.
MLA
نازیلا صالحی; جمیله علم الهدی; عظیمه منصورپور. "تبیین رشد انسان بر اساس صورتبندی پیوستار مفهوم شناختی تعقل", پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 25, 34, 1396, 29-64.
HARVARD
صالحی, نازیلا, علم الهدی, جمیله, منصورپور, عظیمه. (1396). 'تبیین رشد انسان بر اساس صورتبندی پیوستار مفهوم شناختی تعقل', پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 25(34), pp. 29-64.
VANCOUVER
صالحی, نازیلا, علم الهدی, جمیله, منصورپور, عظیمه. تبیین رشد انسان بر اساس صورتبندی پیوستار مفهوم شناختی تعقل. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 1396; 25(34): 29-64.