هدف پژوهش، مقایسه تطبیقی هدف، محتوا و روش تربیت اخلاقی در فرایند تعلیم و تربیت از دیدگاه ابن سینا و هربارت است. پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤالات بوده است: تفاوتها و شباهتهای اهداف تربیت اخلاقی از دید ابن سینا و هربارت کدام است؟ تفاوتها و شباهتهای محتوای تربیت اخلاقی از دید ابن سینا و هربارت کدام است؟ تفاوتها و شباهتهای روشهای تربیت اخلاقی ابن سینا و هربارت کدام است؟ برای رسیدن به پاسخ پرسشها و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش توصیفی (تحلیلی، اسنادی) استفاده شده است. یافتهها نشان داد که هر دو اندیشمند بر هدف اخلاقی آموزش و پرورش تاکید میکنند. در عین حال میتوان گفت هربارت، تربیت اخلاقی مبتنی بر علم روانشناسی و ابن سینا به اخلاق با رویکردی اسلامی معتقد است. در محتوای تربیتی ابن سینا تأکید بر آموزههای دینی با مضمونهای اخلاقی است و هربارت بر محتوای مبتنی بر علائق فراگیران تأکید دارد. در روشهای تربیتی ابن سینا تأکید بر روشهای تلقین، بحث و گفتگو است و هربارت بر روش خاص علمی مبتنی بر اصول روانشناختی تأکید دارد.
عالم گردخطبه سرا, گلناز, جباری, کامران, & محمدیاری, قاسم. (1396). تعلیم و تربیت اخلاقی از دیدگاه ابن سینا و هربارت. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 25(37), 5-28.
MLA
گلناز عالم گردخطبه سرا; کامران جباری; قاسم محمدیاری. "تعلیم و تربیت اخلاقی از دیدگاه ابن سینا و هربارت", پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 25, 37, 1396, 5-28.
HARVARD
عالم گردخطبه سرا, گلناز, جباری, کامران, محمدیاری, قاسم. (1396). 'تعلیم و تربیت اخلاقی از دیدگاه ابن سینا و هربارت', پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 25(37), pp. 5-28.
VANCOUVER
عالم گردخطبه سرا, گلناز, جباری, کامران, محمدیاری, قاسم. تعلیم و تربیت اخلاقی از دیدگاه ابن سینا و هربارت. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 1396; 25(37): 5-28.