ارزشیابی پیشرفت تحصیلی از مهمترین انواع ارزشیابی آموزشی است که کیفیت آن نقش بسیار تاثیرگذاری بر تعالی یا تباهی فرد و جامعه دارد. مفهوم ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نیز مانند بسیاری از مفاهیم پرکاربرد در حوزههای مختلف علوم، در گذر زمان متحول شده است. ارزشیابی کیفی ـ توصیفی در سالهای اخیر و با تحولات نظام آموزشی کشور به بحث روز ارزشیابی پیشرفت تحصیلی کشور مبدّل شده است. بررسی ترجمان آیات قرآنکریم به روش کیفی و با تکیه بر روش تحقیق «نظریه برخاسته از دادهها» به استنباطی علمی ـ کیفی و نوین از «فرایند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی از دید قرآن کریم» منتهی شد. این فرایند در قالب 18 اصل و شش گام عملی قابل ارائه است.
ریزر، رابرت (1947). روندها و مباحث نوین در طراحی و فناوری آموزشی. ترجمه محمدرضا وحدانیاسدی، حسین اسکندری و داریوش نوروزی. تهران: آوای نور.
سیف، علیاکبر (1390). اندازهگیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی. تهران: دوران.
صالح، حسین (1380). تکنیکهای موفقیت در تحصیل. قم: محمد.
صالحی، کیوان؛ بازرگان، عباس؛ صادقی، ناهید؛ شکوهییکتا، محسن (1394الف). بازنمایی ادراکات و تجربه زیسته معلمان از آسیبهای احتمالی ناشی از اجرای برنامه ارزشیابی توصیفی در مدارس ابتدایی. فصلنامه مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی. س 9. ش 31: 99 ـ 59.
صالحی، کیوان؛ بازرگان، عباس؛ صادقی، ناهید؛ شکوهییکتا، محسن (1394ب). تحلیل پدیدارشناسانه ادراک و تجربه زیسته معلمان مدارس ابتدایی از نقاط ضعف و قوت برنامه ارزشیابیتوصیفی. نشریه پژوهش در نظامهای آموزشی. س 5. ش 9: 38 ـ 19.
علاقهبند، علی (1390). مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی. تهران: روان.
قربانی، جعفر (1387). مهارتهای زندگی تحصیلی. مشهد: فراانگیزش.
مکارم شیرازی، ناصر (1387). اخلاق در قرآن. ج 1: اصول مسائل اخلاقی. قم: انتشارات امام علیبنابیطالب(ع).
وُکس، ویرجینیا ( 1384). رمز موفقیت در تحصیل. ترجمه سید اکبر میرحسینی. تهران: اختران.
هومن، حیدرعلی ( 1375). زمینه ارزشیابی برنامههای آموزشی. تهران: آزادی.
داناییفرد، حسن (1386). استراتژیهای پژوهش کیفی: تأملی بر نظریهپردازی داده بنیاد. اندیشه مدیریت. س اول. ش 2: 97 ـ 69.
Charmaz, K. (2014). Constructing Grounded Theory, Great Britain: Henry Ling, Limited at Dorset Press.
Ensink, Titus; Essen, V.Arthur; Greest, D.Tonvan (eds) (1986). Discourse Analysis and pubic life: papers of the Groningen conference on Medical and political Discourse, US: Foris publications.
Glaser, B.G., & Struss, L. A. (2012). The Discovery of Grounded Theory: strategie for qualitative research, Us: Rutgers.
Salerno, J., Yong, J.S., Nan, D., & Chai, K.S. (Eds) (2011). Social Computing, Behavioral- Culctural Modeling and prediction: “4th International conference, SBP2011, college park, MD, DSA, March 2011, proceedings”, Berlin: Springer.
Sharmal, C.T. (2008). Modern Methods of Language Teaching, India: SARUP & Sons.
Soled, W.S. (1955). Assessment, Testing and Evaluation in teacher education Isoled, US: Alex Publishing Corporation.
Somekh, B., & Lewin, C. (2005). Research Methods in the social sciences، London: TJ international Ltd.
Bowen, A.G. (2006). Grounded Theory and sensitizing Concepts، International Jurnal of Qualitative Methods, 5(3)، 13.
Jones، M., & Aloney, J. (2011). Guiding the use of Grounded Theory in Doctoral studies- an example from the Australian film industry، International Journal of Doctoral، 6(N/A)، 95-114.
Martin, Y.P., & Turner, A. B. (1986).Grounded Theory and Organizational Research, Journal of Applied Behavioral Science, 22 (2), 141-157.
Pitney, W.A., & Ehlers, G.G. (2004). A Grounded Theory study of the Mentoring process Involved with under graduate Athletic Training students, Journal of Atheletic Training, 39(4), 344-351.
Thomas, G., & James, K. (2006). Re.inventing grounded Theory: some questions about Theory, ground and discovery, British Educational Research Journal, 32(6), 767. www.parsquran.com
Cambridge Dictionary Online, in address: http://dictionary.cambridge.org/dictionary/ american-english
Merriam-Webster, an Encyclopedia Britanica Company, Online in address: http://www.merriam-webster.com.
Oxford Dictionaries language matters, online in address: http://www.oxforddictionaries.com.