آراسته، حمیدرضا (1388)، میانرشتهایها در آموزش عالی، فصلنامۀ مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، سال اول، شمارۀ 2.
ابوترابی، احمد (1383)، روششناسی حکمت متعالیه، معرفت فلسفی، سال اول، شمارۀ چهارم، تابستان 1383: 62-27.
اسماعیلزاده، مهدی (1390)، بررسی و تبیین نظرات تربیتی صدرالمتألهین شیرازی، پایاننامه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه پیامنور تهران، 1390،کارشناسی ارشد.
ایمانی، محسن؛ باقری، خسرو؛ صادق زاده، علیرضا و محمدی روزبهانی، کیانوش (1390)، تبیین رویکرد میانرشتهای از دیدگاه معرفتشناسی حکمت متعالیه، فلسفه و کلام؛ پژوهشهای فلسفی، پاییز و زمستان 1390، شمارۀ 9: 68-43.
بابازاده، طاهره و نوروزی، رضاعلی(1392)، تحلیلی بر اهداف و روشهای تربیتی مبتنیبر کمال نفس از دیدگاه ملاصدرا، فصلنامۀ علمی-پژوهشی تربیت اسلامی،س8، ش 16، بهار و تابستان 1392: 56-31.
باردن، لورنس (1375)،تحلیل محتوا، ترجمه ملیحه آشتیانی و محمد یمنی دوزی، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
پناهی آزاد، حسین (1385)، فلسفۀ حکمت متعالیه، فلسفه و کلام: قبسات: بهار و تابستان 1385، شماره 39 و 40(علمی-ترویجی) تربیت مدرس.
حائری یزدی، مهدی (1384)، علم کلی، چاپ پنجم، تهران: مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران.
دهباشی، مهدی (1386)، پژوهش تطبیقی در هستیشناسی و شناختشناسی ملاصدرا وایتهد، تهران: علم.
سجادی، سیدمهدی و نورآبادی، سولماز (1389)، تبیین و تحلیل ماهیت و کارکرد میانرشتهای، فلسفۀ تعلیموتربیت، فصلنامۀ مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، دورۀ دوم، شمارۀ 2، بهار 1389 :41-19.
سروش، عبدالکریم (1372)، حکمت در فرهنگ اسلامی، دانشگاه انقلاب، ش 98 و 99، تابستان و پاییز.
شیروانی، علی (1387)، «تأملی در ویژگیهای روششناختی مکتب فلسفی صدرالمتألهین»، علوم اجتماعی، روششناسی علوم انسانی، پائیز 1387، شمارۀ 56: 30-9.
صدرالدین شیرازی، محمدبنابراهیم (1367)، اسرارلآیات، ترجمۀ علویه همایونی، تهران: انتشارات همایونی.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1365)، عرفان و عارفنمایان، ترجمۀ کسر اصنام الجاهلیه، ترجمۀ محسن بیدارفر، تهران: انتشارات الزهرا.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1371)، مفاتیحالغیب، ترجمۀ محمد خواجوی، تهران: انتشارات مولی.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1360)، اسرارالآیات، تهران: انجمن اسلامی حکمت و فلسفۀ ایران.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1363)، المشاعر، تهران: کتابخانۀ طهوری.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1368)، الحکمهالمتعالیه فیالاسفارالعقلیه الاربعه، قم: مصطفوی.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1385)، شواهدالربوبیه، ترجمه و تفسیر جواد مصلح، تهران: سروش.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1410 هـ.ق/1368 هـ.ش)، الحکمهالمتعالیه فیالاسفارالعقلیه الاربعه، ج 9-1، بیروت: دارالاحیاء التراب العربی.
طباطبائی، محمدحسین و مطهری، مرتضی (1372)، اصولفلسفهوروشرئالیسم، تهران: صدرا.
عراقیه، علیرضا (1392)، گونهشناسی رهیافتهای میانرشتهای و دلالتهای آن در طراحی برنامههای درسی چندفرهنگی در آموزش عالی، فصلنامۀ رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، بهار 1392، شمارۀ13.
علمی سولا، محمدکاظم و لعلصاحبی، طوبی (1389)، تطابق ذهن و عین در معرفتشناسی صدرایی و کانتی، ادیان، مذاهب و عرفان،آینهمعرفت، علمی- پژوهشی، زمستان 1389، شماره 25: 84-53.
فرامرز قراملکی، احد (1385)، روششناسی مطالعات دینی (تحریری نو)، چ 1، مشهد: دانشگاه علوم رضوی.
کاکائی، قاسم و رهبر، حسین (1391)، محدوده و قلمرد معرفت در نظام معرفتشناسی حکمت متعالیه و فیلسوفان دکارتی، فلسفه و کلام؛ معرفت فلسفی، بهار 1391، سال نهم، شمارۀ 35 :100-77.
مرتضایی، اسداله (1392)، بررسی مفهوم علم در معرفتشناسی ملاصدرا، پژوهشهای علوم انسانی دانشگاه اصفهان، سال پنجم، شماره 27 :114-113.
مصلح، جواد (1354)، مبدأ آفرینش از دیدگاه فلاسفۀ اسلام، تهران: دانشگاه تهران.
ـــــــــــــــ (1353)، حکمت متعالیه یا فلسفۀ صدرالمتألهین، ج 2-1، تهران: دانشگاه تهران.
مطهری، مرتضی (1374)، مقالات فلسفی، چاپ دوم، تهران: انتشارات صدرا.
مظاهری، مهدی؛ نوروزی، رضاعلی و بختیار نصرآبادی، حسنعلی (1386)، درآمدی بر معرفتشناسی صدرالمتألهین و دلالتهای تربیتی آن، میانرشتهای، مجلۀ علوم انسانی (مصباح)، بهمن و اسفند 1386، شمارۀ 73: 88-61.
ناجی اصفهانی، حامد (1388)، گذری بر معرفتشناسی حکمت متعالیه، فلسفه و کلام، اندیشۀ دینی، بهار 1388، شمارۀ 30، علمی- پژوهشی: 136-125.
نصر، سیدحسین (1383)، سنت عقلانی- اسلامی در ایران، ترجمه و تحشیه سعید دهقانی، تهران: قصیدهسرا.
نصرتی هشی، کمال؛ نوروزی، رضاعلی؛ متقی، زهره؛ عباسپور، نفیسه و امینی، مهرنوش (1394)، مبنای ادراک و اقسام آن ازمنظر ابنسینا و پیامدهای تربیتی، مجلۀ پژوهشهای تعلیموتربیت اسلامی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، سال هفتم، شمارۀ 3، پیاپی11، بهار و تابستان 1394.