قرآن مجید.
دشتی، محمد، (1388)، نهج البلاغه، قم: جمکران.
ابن خلدون، (بی تا)، مقدّمه ابن خلدون، جلد اول، ترجمه محمّد پروین گنابادی تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
احمدی، اسلام (1387)، «تربیت اجتماعی از دیدگاه سعدی»، استاد راهنما محمد مزیدی، دانشگاه شیراز، کارشناسی ارشد، رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش.
اخوان الصفا، (بی تا)، رسائل اخوان الصفا، جلد 3، بیروت: دار صادر.
افلاطون، (1۳۸۰)، دوره آثار افلاطون، جلد 3، محمدحسن لطفی، تهران: خوارزمی.
باقری، خسرو، (1385)، نگاهی دوباره به تعلیم و تربیت اسلامی، جلد 2، تهران: مدرسه.
باقری، خسرو؛ سجادیه، نرگس؛ توسلی، طیبه، (1394)، رویکردها و روشهای پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت، تهران، پژوهشکده فرهنگی و اجتماعی.
بهشتی، سعید؛ افخمی اردکانی، محمدعلی (1386). «تبیین مبانی و اصول تربیت اجتماعی در نهج البلاغه»، تربیت اسلامی، سال دوم، شماره ۴، بهار و تابستان، صفحات 7 تا 39.
پترسون، مایکل و دیگران (1383)، عقل و اعتقاد دینی، احمدنراقی وابراهیم سلطانی، تهران: طرح نو.
توککل، محمّد، (1383)، جامعهشناسی معرفت، قم: پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
تیلور، چارلز، (1379)، هگل و جامعة مدرن، ترجمه منوچهر حقیقی راد، تهران: مرکز.
جوادی آملی، عبدالله، (1391). صورت و سیرت انسان در قرآن، قم: اسراء.
چالمرز، آلن فرانسیس، (1396)، چیستی علم، سعید زیباکلام، تهران: سمت.
حسن زاده آملی، حسن، (۱۳69)، انسان و قرآن، تهران: الزهراء.
حسن زاده آملی، حسن، (۱۳83)، انسان و قرآن، تهران: الزهراء.
حسن زاده آملی، حسن، (1364)، الهی نامه، تهران: رجاء.
حسن زاده آملی، حسن، (1365)، هزار و یک نکته، تهران: رجاء.
حسن زاده آملی، حسن، (1366)، اتحاد عاقل به معقول، تهران: حکمت.
حسن زاده آملی، حسن، (1371)، دروس معرفت نفس، قم: الف لام میم.
حسن زاده املی، حسن، (1372)، انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه، قم: قیام.
حسن زاده آملی، حسن، (1372)، هزار و یک کلمه، جلد 5، قم: بوستان کتاب.
حسن زاده آملی، حسن، (1373)، رساله فارسی انه الحق، قم: قیام.
حسن زاده آملی، حسن، (1373)، هزار و یک کلمه، جلد 3، قم: بوستان کتاب.
حسن زاده آملی، حسن، (1380)، گنجینۀ گوهر روان، تهران: طوسی.
حسن زاده آملی، حسن، (1381)، پندهای حکیمانه در آثار استاد حسن زاده آملی، گردآورنده عباس عزیزی، اصفهان: قائمیه.
حسن زاده آملی، حسن، (1381)، نامهها برنامهها، قم: الف لام میم.
حسن زاده آملی، حسن، (1381)، هزار و یک کلمه، جلد 1، قم: بوستان کتاب.
حسن زاده آملی، حسن، (1383)، دروس معرفت نفس، قم: الف لام میم.
حسن زاده آملی، حسن، (1385)، تکمله در شرح صد کلمه در معرفت نفس، جمشید صاعدی سمیری، بی جا: بی نا.
حسن زاده آملی، حسن، (1385)، حکمت عملی یا اخلاق مرتضوی (ع)، مهدی الهی قمشه ای، قم: الف لام میم.
حسن زاده آملی، حسن، (1386)، صد کلمه در معرفت نفس، قم: قیام.
حسن زاده آملی، حسن، (۱۳۸۷)، ولایت تکوینی، قم: الف لام میم.
حسن زاده آملی، حسن، (1390)، صد کلمه در معرفت نفس همراه با برخی از اشعار منتشر نشده استاد، قم: الف لام میم.
حسن زاده آملی، حسن، (1390)، هزار و یک کلمه، جلد 2، قم: بوستان کتاب.
حسن زاده آملی، حسن، (1392)، «عوامل مؤثر در تربیت فرزند»، پاسدار اسلام، شهریور و مهر، شماره 381 و 382.
حسن زاده آملی، حسن، (1394)، «ساده زیستی؛ رمز آرامش»، پاسدار اسلام، تیر و مرداد، شماره 401.
حسن زاده آملی، حسن، (1396)، «گوهر وجودت را ارزان مفروش»، پاسدار اسلام، آبان و آذر، شماره 429 و 430.
حسن زاده آملی، حسن، (1398)، «توصیههای حضرت علامه حسن زاده آملی برای رسیدن به مقصد اعلای زندگی؛ انسان در جستجوی کمال»، پاسدار اسلام، دی و بهمن، شماره 455 و 456.
حسینی، سیدحسین، (1392)، «معرفت نفس از نظر علامه حسن زاده آملی»، دانشگاه قم، استاد راهنما: مهدی منفرد، کارشناس ارشد، رشته فلسفه و کلام اسلامی.
خسروپناه، عبدالحسین؛ میرزایی، رضا، (1389)، «چیستی انسان شناسی»، انسان پژوهی دینی، دوره 7، شماره 24، پاییز و زمستان، صفحات 35 تا 63.
خلیلی، مصطفی، (1387)، «اصالت فرد یا جامعه»، معرفت، سال هفدهم، شماره ۱۲۶، خرداد.
دیرکس، هانس، (1380)، انسان شناسی فلسفی، ترجمه محمدرضا بهشتی، تهران: هرمس.
ذوعلم، علی، (1398)، «تبیین مفهومی و راهبردهای تربیتی: رابطه با خود، خدا، خلق و خلقت در برنامه درسی ملی (بخش اول و پایانی)»، رشد آموزش قران و معارف اسلامی، دوره سی و دوم، شماره 1 و 2 (110 و 111)، پاییز و زمستان، صفحات 21 تا 27.
رجبی، محمود، (1379)، انسان شناسی، چاپ چهارم، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
رضایی، سعید، (1394)، «رابطه خودشناسی با خداشناسی از دیدگاه مولانا و حسن زاده آملی»، استاد راهنما: محسن ایزدی، دانشگاه قم، کارشناسی ارشد، رشته فلسفه و کلام اسلامی.
رمضانی، حسن، (1374)، مروری بر آثار و تألیفات استاد فرزانه حضرت آیت الله علامه حسن حسن زاده آملی، تهران: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای تهران و علوم پزشکی.
رهنمایی، سیداحمد، (1388)، درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت، قم: مؤسسه امام خمینی (ره).
زاهدیان، یونس، (1392)، «بررسی عالم مثال و ویژگی موجودات آن از دیدگاه علامه طباطبایی و شاگردانش (شهید مطهری، علامه حسن زاده آملی، آیت الله جوادی آملی، آیت الله مصباح یزدی)»، دانشگاه ملایر، استاد راهنما: احسان ترکاشوند، کارشناسی ارشد، رشته فلسفه و کلام اسلامی.
سوزنچی، حسین، (1385)، «اصالت فرد، جامعه یا هر دو: بررسی تطبیقی آرای استاد مطهری و استاد مصباح یزدی»، قبسات، سال پانزدهم، زمستان.
شریعتمداری، علی، (1387)، اصول تعلیم و تربیت، تهران: دانشگاه تهران.
صدر، سیدمحمّدباقر، (1381)، سنّتهای تاریخ در قرآن، ترجمه سیدجمال الدین موسوی اصفهانی، تهران: تفاهیم.
صمدی آملی، داوود، (1383)، شرح مراتب طهارت، جلد 1، از رساله وحدت از دیدگاه عارف و حکیم علامه حسن زاده املی، قم: نورالسجاد.
طاهرپور، محمدشریف، (1394)، «تربیت اسلامی در عصر جهانی شدن: مفهوم، مبانی، اصول و روشهای تربیت شهروند جهانی از دیدگاه قرآن کریم»، استاد راهنما: طاهره جاویدی کلاته جعفرآبادی، دانشگاه فردوسی مشهد، دکترا، رشته فلسفه تعلیم و تربیت.
عصاری، محمدجواد؛ رحمانی، جهانبخش؛ واعظی، سیدحسین؛ سعادتمند، زهره، (1399)، «مقایسه حقوق شهروندی براساس اندیشههای حسن زاده آملی و سیدحسین نصر»، روان شناسی اجتماعی، سال چهاردهم، شماره 58، ویژه نامه، زمستان، صفحات 125 تا 144.
فارابی، ابونصر، (2002)، آراء اهلالمدینة الفاضله، بیروت: دار و مکتبة الهلال.
فربد، محمدصادق، (1380)، مبانی انسان شناسی، تهران: پشوتن.
فرمهینی فراهانی، محسن، (1395)، «الگوی تربیت شهروندی فضیلت گرای ارتباطی: الگویی برای تربیت سیاسی و اجتماعی»، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال بیست و چهارم، دوره جدید، تابستان، شماره 31، صفحات 67 تا 90.
فروغی، محمدعلی، (1372)، سیر حکمت در اروپا، جلد 2، تهران: زوار.
فضل اللهی، سیف الله، (1392)، «نگاهی به فلسفه تربیتی علامه حسن زاده آملی»، اولین کنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی، صفحات 1009 تا 1023.
فهیمی نیا، فهیمه، (1392)، «انسان شناسی فلسفی عرفانی از دیدگاه علامه حسن زاده»، استاد راهنما: شهناز شایان فر، دانشگاه الزهراء، کارشناسی ارشد، رشته فلسفه و کلام اسلامی.
قائمی، علی، (۱۳۷۸)، زمینه تربیت، تهران: امیری.
قیصوری، سمیه، (1395)، «نقش تربیتی نفس از دیدگاه علامه حسن زاده آملی»، استاد راهنما: اعلا تورانی، دانشگاه الزهراء، کارشناسی ارشد، رشته فلسفه و کلام اسلامی.
کشاورز، سوسن، (1382)، «مبانی و اصول تربیت از دیدگاه امام خمینی رحمهالله»، جلد 8، کنگره اندیشههای اخلاقی عرفانی امام خمینی (ره)، قم، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، صفحات 434 تا 462.
محمودیان، محمد، (1391)، «تاثیر اندیشههای نوسلفیسم بر روند فکری-ایدئولوژیک القاعده»، پژوهشگاه علوم سیاسی، سال هفتم، شماره سوم.
مصباح یزدی، محمّدتقی، (1379)، جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن، چاپ سوم، تهران: شرکت چاپ و نشر بینالمللی.
مصباح یزدی، محمدتقی، (1392)، «اخلاق اسلامی»، تنظیم و تدوین محمود فتحعلی، تهران: سمت.
ملاسلمانی، فرشته؛ قائمی، علی؛ بهشتی، سعید، (1390)، «بررسی مبانی تربیت اجتماعی از دیدگاه امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه»، روانشناسی تربیتی، شماره 17، سال 6، تابستان، صفحات 119 تا 145.
مهدی پور، محمد؛ بهادری، محمدباقر، (1390)، «خودشناسی و اهمیت آن در اشعار حسن زاده آملی»، زبان و ادب فارسی، سال 64، پاییز و زمستان، شماره مسلسل 224، صفحات 87 تا 113.
موسوی، سیدحسین، (1390)، رصد دلتنگیها، جلد 2، قم: روح و ریحان.
نقوی، فاطمه، (1392)، «بررسی مقایسه ای کمال و غایت نفس در دیدگاه آیت الله حسن زاده آملی و یاسپرس»، دانشگاه قم، استاد راهنما: عسگر دیرباز، کارشناسی ارشد، رشته فلسفه و کلام اسلامی.
نوروزی، رضاعلی؛ عابدی، منیره، (1394)، «تبیین دیدگاه علامه طباطبائی دربارة شأن اجتماعی انسان و دلالتهای آن در برنامه درسی تربیت اجتماعی»، تربیت اسلامی، سال دهم، بهار و تابستان، شماره 20، صفحات 163 تا 191.
واعظی، احمد، (1377)، انسان از دیدگاه اسلام، تهران: سمت.
Osher, D., Brackett, M., Dymnicki, A., Jones, S., & Weissberg, R., P. (2016) Advancing the science and practice of social and emotional learning: Looking back and moving forward. Review of Research in English, 40, 644-681.