نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری برنامه درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
3 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The main purpose of this study is to identify the Basic competencies of teachers to achieve the domain Islamic (ideological) and moral education. In order to achieve this objective, the present study is based on a qualitative research approach and has used the Phenomenological method to answer the questions. The statistical population included three groups teachers of teacher training centers, faculty members of the departments of educational sciences and Islamic Studies of Isfahan and Yazd universities and experts in Islamic theological. Purposive sampling method based on snowball was continued until the researcher reached a theoretical saturation using semi structured interviews with 22 members of the sample. After transcribing the interviews, in order to analyze the information coding and categorization methods were used. According to the experts, the Basic competencies of teachers in in the domain Islamic (ideological) education include categories of religious insight and love and in the Worship dimensions categories competencies expected is Worship insight, Worship tendency and Worship behavior and three categories of moral cognition, moral feeling and moral behavior are the competencies expected in moral education.
کلیدواژهها [English]
عنوان مقاله [العربیة]
بحث ظاهری حول الکفایات الأساسیۀ للمعلمین لتحقیق مجال التربیۀ الدینیۀ والتعبدیۀ والأخلاقیۀ
چکیده [العربیة]والغرض الرئیسی من هذا البحث هو التعرف على الکفایات الأساسیۀ للمعلمین لتحقیق مجال التربیۀ الدینیۀ
والدینیۀ والأخلاقیۀ. ولتحقیق هذا الهدف اعتمد البحث الحالی على منهج البحث النوعی واستخدم المنهج
الفینومینولوجی للإجابۀ على تساؤلات البحث. شمل المجتمع الإحصائی ثلاث مجموعات من معلمی مراکز تدریب
المعلمین، وأعضاء هیئۀ التدریس فی العلوم التربویۀ وأقسام التعلیم فی جامعتی أصفهان ویزد، وخبراء العلوم
الإکلیریکیۀ. واستمر أسلوب أخذ العینات کرة الثلج الهادفۀ حتى وصل الباحث إلى التشبع النظری باستخدام
المقابلات شبه المنظمۀ مع 26 فردا من أفراد العینۀ. وفی تحلیل البیانات، تم استخدام تحلیل المحتوى الاستقرائی،
وتقنیۀ أرباخ وسیلفرستان ذات الخطوات الست. وبحسب الخبراء، فإن الکفاءات الأساسیۀ لمعلمی التربیۀ الدینیۀ
تشمل البصیرة الدینیۀ والمحبۀ. البصیرة التعبدیۀ، والنزعۀ التعبدیۀ، والسلوک التعبدی هی الکفایات المتوقعۀ فی
الجانب التعبدی، والمعرفۀ الأخلاقیۀ، والشعور الأخلاقی، والسلوک الأخلاقی هی الکفایات المتوقعۀ فی التربیۀ
الأخلاقیۀ.
کلیدواژهها [العربیة]