بایسته های ارتقاء کیفیت آموزش دروس معارف اسلامی از دیدگاه اساتید و دانشجویان در پساکرونا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، تهران، ایران.

2 دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز ، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بایسته‌های ارتقاء کیفیت آموزش دروس معارف اسلامی از دیدگاه اساتید و دانشجویان در پساکرونا با روش توصیفی پیمایشی انجام شده است. با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه‌گیری تصادفی 354 نفر از اساتید و 384 نفر از دانشجویان به عنوان نمونه از جامعه آماری اساتید و دانشجویان دروس معارف اسلامی در دانشگاه‌های سطح کشوری انتخاب شده‌اند. تجزیه و تحلیل داده‌ها بر اساس آمار توصیفی و آزمون T با استفاده از نرم‌افزارSpss22 صورت گرفته است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهدکه‌ متناسب‌سازی محتوای برنامه‌های درسی و آموزشی، فراهم ساختن زیرساخت‌های فیزیکی دانشگاه‌ها، ارتقاء سطح قابلیت‌ها و توانمندی اساتید، بازنگری اساسی در شیوه‌های آموزش، تفویض اختیار به مدرسان در امر آموزش و پژوهش، وضعیت شغلی مدرسی دروس معارف اسلامی در آینده، برجسته کردن نقش دروس معارف اسلامی در رفع شبهات اعتقادی دانشجویان، لزوم هم‌زمانی فرآیندهای آموزش دیدن و تدریس کردن مدرسان و تعیین جایگاه اساتید گروه معارف اسلامی در اهداف انقلاب اسلامی از اولویت بالایی برخوردار است، همچنین نظر گروه نمونه آماری بر این است که کلاس‌ها به صورت ترکیبی (حضوری و مجازی) ادامه داده شود. با عملیاتی شدن پژوهش می‌توانیم در راستای محقق شدن اهداف آموزشی و سیاست‌گذاری مناسب در گروه دروس معارف اسلامی دانشگاه‌ها قدمی برداریم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Improving the quality of education in Islamic education from the perspective of professors and students in post-corona

نویسندگان [English]

  • nayereh ghavi 1
  • rahele moharrami 2
1 Assistant professor and member of the scientific faculty of the Research Institute of Islamic Culture and Education, Tehran, Iran.
2 PhD in Educational Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran.
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of improving the quality of higher education in Islamic education from the perspective of professors and students in post-corona by descriptive survey method. The statistical population includes professors and students of Islamic education courses in national universities. 354 professors and 384 students were selected as a sample by random sampling method. Data were analyzed based on descriptive statistics and T-test using Spss22 software. Findings show that adapting the content of curricula and educational programs, providing physical infrastructure of universities, improving the level of capabilities and abilities of professors, a fundamental review of teaching methods and delegating authority to teachers in education And research, the job status of teachers of Islamic education courses in the future, highlighting the role of Islamic education courses in removing students' skepticism, the need to synchronize the processes of teaching and instructing teachers and determining the position of professors of Islamic education in the goals of the Islamic Revolution have high priorities. Also, the opinion of the statistical sample group is that the classes should be continued in combination (present and virtual). With the implementation of this research, we can take a step towards achieving the educational goals and appropriate policy-making in the group of Islamic education courses of universities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islamic education
  • virtual education
  • post-corona

Smiley face

امینی، محمد؛ رحیمی، حمید؛ صمدیان، زهره (1392)، بررسی دیدگاه دانشجویان درباره موانع اثربخشی دروس معارف     اسلامی در دانشگاه و مراکز آموزش عالی، اندازهگیری تربیتی، 4(13)، 44-21.
بابایی، حمیده؛  درخشانفرد، سمیرا؛ سلطانی گول، سینا (1395)، تاریخچه آموزش الکترونیکی، دومین همایش ملی کامپیوتر، فناوری اطلاعات وارتباطات اسلامی ایران، قم، https://civilica.com/doc/680816.
حکیم‌زاده، رضوان؛ آرمند، محمد؛ محمدی، نیره (1394)، میزان توجه به موضوع مهدویت و انتظار در کتاب‌های منتخب دروس معارف اسلامی دانشگاه‌ها، مشرق موعود، 9(33)، 147-125.
دانایی‌فرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی؛ آذر، عادل (1392)، روش‌شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع، تهران: صفار.
ربانی‌خواه، فهیمه؛ خانبابایی، ولی؛ ذاکرصالحی، غلام رضا (2020)، تأثیر شیوع کووید 19 بر ابعاد مدیریتی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ایران از دیدگاه خبرگان، طب و تزکیه، 29(3), 196-211.
شاه بیگی، فرزانه و نظری، سمانه (1390). آموزش مجازی: مزایا و محدودیت‌ها. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 6(1 (پیاپی 4))، 47-54.
https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=149412
عباسی؛ حسن (1399)، روش تدریس هدایت محور؛ پیوست اخلاقی روزآمد برای کارآمدسازی دروس معارف اسلامی در دانشگاه‌ها، پژوهش نامه اخلاق، ۱۳ (۴۸):۵۱-۷۴.
عزیزی، علی؛ ضرابیان، فروزان (1399)، بررسی تاثیر کرونا در رضایت الکترونیکی دانشجویان در دانشگاه‌های دارای سیستم مجازی، ششمین کنفرانس بین المللی روانشناسی، مشاوره وعلوم تربیتی،https://civilica.com/doc/1042176.
منتظر، غلامعلی؛ گشول دره‌سیبی، طیبه (1399). یادگیری الکترونیکی: روایت دگردیسی فناورانه در عرصه آموزش. سیاست علم و فناوری، 13(1)، 36-15.
میرزایی، حسین (1399). جستارهایی در آموزش عالی، علم و بحران کرونا در ایران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی. تهران.
 Al Jardani, K. S. (2020). E-Learning in Higher Education; Challenges and Opportunities. E-Learning, 14(11).
Almaiah, M. A., Al-Khasawneh, A., & Althunibat, A. (2020). Exploring the critical challenges and factors influencing the E-learning system usage during COVID-19 pandemic. Education and Information Technologies, 25, 5261-5280.
Ashour, S., El-Refae, G. A., & Zaitoun, E. A. (2021). Post-pandemic Higher Education: Perspectives from University Leaders and Educational Experts in the United Arab Emirates. Higher Education for the Future, 23476311211007261.
Babu, G. S., & Sridevi, K. (2018). Importance of E-learning in Higher Education: A study. International Journal of Research Culture Society, 2(5), 1-8.
Bao, W. (2020). COVID‐19 and online teaching in higher education: A case study of Peking University. Human Behavior and Emerging Technologies, 2(2), 113-115.
Barada, V., Doolan, K., Burić, I., Krolo, K., & Tonković, Ž. (2020). Student life during the COVID-19 pandemic lockdown: Europe-Wide Insights. University of Zadar.
Bork-Hüffer, T., Kulcar, V., Brielmair, F., Markl, A., Immer, D. M., Juen, B., ... & Kaufmann, K. (2021). University Students’ Perception, Evaluation, and Spaces of Distance Learning during the COVID-19 Pandemic in Austria: What Can We Learn for Post-Pandemic Educational Futures?. Sustainability, 13(14), 7595.
Coman, C., Țîru, L. G., Meseșan-Schmitz, L., Stanciu, C., & Bularca, M. C. (2020). Online teaching and learning in higher education during the coronavirus pandemic: students’ perspective. Sustainability, 12(24), 10367.
Fernandes, A. J. (2020). Impact of COVID-19: university students’ perspective. International Journal of Nutrition, Pharmacology, Neurological Diseases, 10(3), 168.
Ekanayake, E. M. H. L., & Weerasinghe, T. D. (2020). Sustainable Engagement of University Students in E-Learning during the Post-pandemic of Covid-19: Evidence from Faculty of Commerce and Management Studies, University of Kelaniya, Sri Lanka. Kelaniya Journal of Human Resource Management, 15(2), 47-73.
Jena, P. K. (2020). Impact of Covid-19 on higher education in India. International Journal of Advanced Education and Research (IJAER), 77-81.
Kattoua, T., Al-Lozi, M., & Alrowwad, A. A. (2016). A review of literature on E-learning systems in higher education. International Journal of Business Management & Economic Research, 7(5), 754-762.
Keshavarz, M. H. (2020). A Proposed Model for Post-Pandemic Higher Education. Budapest International Research and Critics in Linguistics and Education (BirLE) Journal, 3(3), 1384-1391.
Pham, H. H., & Ho, T. T. H. (2020). Toward a ‘new normal’with e-learning in Vietnamese higher education during the post COVID-19 pandemic. Higher Education Research & Development, 39(7), 1327-1331.
Rashid, S., & Yadav, S. S. (2020). Impact of Covid-19 pandemic on higher education and research. Indian Journal of Human Development, 14(2), 340-343.
Saunders, M., & Lewis, P. Thornhill, A. (2009). Research methods for business students. Fifth edition. Harlow: Pearson Education
Teixeira, A. M., & Mota, J. (2020). The Importance of Being Open: How European Open Universities Can Reposition in the Post-Pandemic Higher Education Landscape. In EDEN Conference Proceedings (No. 1, pp. 178-188).