نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، رشته ادیان و عرفان، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 استاد رشته ادیان و عرفان، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 استادیار رشته ادیان و عرفان، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The research and conceptualization in the field of Islamic education and the study of the educational perspective of Imam Ali (peace be upon him) with an exploratory approach through the study of reliable religious sources and documents was the main goal of this article. This task was done by analyzing the content of hadiths, sermons, letters and wisdom related to the educational perspective of Imam (peace be upon him) in Nahj al-Balagheh, Gharar al-Hakm, etc. The analysis of the materials and content related to the research topic was done in the framework of the qualitative content analysis method, using a four-step process including "choosing the unit of analysis", "categorization", "counting the frequency of each category" and "interpreting the results". In this research, frequency was used to count the sub-categories and to classify and determine the main categories and dimensions using the inductive development method. Based on the findings of the research, 98 subcategories were identified and edited, and based on them, the main dimensions and components of Imam Ali's educational perspective were identified and determined. Based on the results of the dimensions and components including: A- Personal education dimension with four main categories: 1- Religious education (eight sub-categories), 2- Moral education (with 22 sub-categories), 3- Quranic education (with seven sub-categories) 4- Scientific education (with 20 sub-categories). B - The dimension of social education with five main categories including: 1- Cultural education (with six sub-categories), 2- Political education (with seven sub-categories), 3- Legal education (with 16 sub-categories), 4- Jihadi education (with six sub-categories) and 5- economic education (with five sub-categories), was classified, organized and its conceptual model was compiled, drawn and presented.
کلیدواژهها [English]
عنوان مقاله [العربیة]
المنظور التربوی للإمام علی (علیه السلام) (تقدیم نموذج مفاهیمی)
چکیده [العربیة]إن التصور فی مجال التربیۀ الإسلامیۀ ودراسۀ المنظور التربوی للإمام علی (علیه السلام) مع منهج البحث الاستکشافی
من خلال دراسۀ المصادر والوثائق الدینیۀ الصحیحۀ کان الهدف الرئیسی لهذا المقال. وتمت هذه المهمۀ من خلال تحلیل
محتوى الأحادیث والروایات المتعلقۀ بوجهۀ نظر الإمام التربویۀ فی نهج البلاغۀ وغرر الحکم وغیرها. تم تحلیل المواد
والمحتوى المتعلق بموضوع البحث فی إطار طریقۀ تحلیل المحتوى النوعی، وذلک باستخدام عملیۀ من أربع خطوات
تشمل "اختیار وحدة التحلیل"، "التصنیف"، "حساب تکرار کل فئۀ" "و"تفسیر النتائج". وفی هذا البحث تم استخدام
التکرار لحساب الفئات الفرعیۀ وتصنیف وتحدید الفئات والأبعاد الرئیسیۀ باستخدام طریقۀ التطویر الاستقرائی. وبناء على
نتائج البحث تم تحدید وتحریر 98 فئۀ فرعیۀ، وبناء علیها تم تحدید وتحدید الأبعاد والمکونات الرئیسیۀ لمنظور الإمام
علی التربوی. بناء على نتائج الأبعاد والمکونات وهی: أ) بعد التربیۀ الفردیۀ بأربعۀ مکونات رئیسیۀ: 1- التربیۀ الدینیۀ
(ثمانی فروع)، 2- التربیۀ الأخلاقیۀ ( 22 فرعا)ً، 3- التربیۀ القرآنیۀ. (مع سبع فئات فرعیۀ)، 4- التعلیم العلمی (مع 20 فئۀ
- فرعیۀ). ب) بعد التربیۀ الاجتماعیۀ بخمسۀ مکونات رئیسیۀ هی: 1- التربیۀ الثقافیۀ (مع ستۀ فئات فرعیۀ)،تم تصنیف 2
- التعلیم السیاسی (مع سبع فئات فرعیۀ)، 3- التعلیم القانونی (مع 16 فر عا)، 4- التعلیم الجهادی (مع ست فئات فرعیۀ)، و 5
التعلیم الاقتصادی (مع خمس فئات فرعیۀ). ، نموذج منظم ومفاهیمی تم تجمیعه ورسمه وتقدیمه.
کلیدواژهها [العربیة]