نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار،هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع)، تهران، ایران.
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
هدف این پژوهش، فهم دیدگاه کارشناسان در مورد روش های انتقال مفاهیم فرهنگی و اجتماعی از طریق پویانمایی است. دلیل اصلی توجه به این امر، استراتژیک بودن ژانر پویانمایی برای کودکان است؛ ژانری که میتواند بهعنوان جزئی از فرآیند رشد کودک و وسیله نهادینه شدن انواع مفاهیم اجتماعی و فرهنگی موردنیاز وی در طول زمان رشد بهحساب آید. از این رو مفاهیم منتقله و روشهای نهادینه شدن صحیح مفاهیم، برای استفاده از این ابزار در فرایند رشد کودک، اهمیت خواهد داشت. این پژوهش با استفاده از روش کیفی انجام شده و از طریق مصاحبه عمیق با کارشناسان، اطلاعات و داده ها جمع آوری گردیده است. همچنین، از روش مقایسه دائمی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. بهمنظور همگرایی مصاحبهها و نیز نگاه عملی به موضوع، تأکید در مصاحبهها بر نمونهای ایرانی از تولیدات مرکز صبا با نام «پهلوانان» بود؛ که به داستانهایی از زندگی پوریای ولی بهعنوان یک اسطوره ایرانی میپردازد. نتایج پژوهش نشان می دهد که : «ساخت مفهوم توسط کودک بهجای انتقال آن» ، «تقویت بازارهای جانبی (ایجادپیوست فرهنگی) بهعنوان تحکیم کننده انتقال مفاهیم»، «تولید پویانماییهای صامت(بدون دیالوگ)»، «الگو پروری»،«توجه انتقال مفاهیم بر اساس مقتضای سنی کودک»، «انتقال مفاهیم در حاشیه بهجای متن پیام»،«استفاده از روش یادگیری پنهان»،« اصالت داستان زیبا و متناسب با مفهوم در نوشتن فیلمنامه»، از مهم ترین روش های انتقال مفاهیم فرهنگی و اجتماعی از طریق پویانمایی است.
کلیدواژهها [English]