نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار،هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع)، تهران، ایران.
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
هدف این پژوهش، فهم دیدگاه کارشناسان در مورد روش های انتقال مفاهیم فرهنگی و اجتماعی از طریق پویانمایی است. دلیل اصلی توجه به این امر، استراتژیک بودن ژانر پویانمایی برای کودکان است؛ ژانری که میتواند بهعنوان جزئی از فرآیند رشد کودک و وسیله نهادینه شدن انواع مفاهیم اجتماعی و فرهنگی موردنیاز وی در طول زمان رشد بهحساب آید. از این رو مفاهیم منتقله و روشهای نهادینه شدن صحیح مفاهیم، برای استفاده از این ابزار در فرایند رشد کودک، اهمیت خواهد داشت. این پژوهش با استفاده از روش کیفی انجام شده و از طریق مصاحبه عمیق با کارشناسان، اطلاعات و داده ها جمع آوری گردیده است. همچنین، از روش مقایسه دائمی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. بهمنظور همگرایی مصاحبهها و نیز نگاه عملی به موضوع، تأکید در مصاحبهها بر نمونهای ایرانی از تولیدات مرکز صبا با نام «پهلوانان» بود؛ که به داستانهایی از زندگی پوریای ولی بهعنوان یک اسطوره ایرانی میپردازد. نتایج پژوهش نشان می دهد که : «ساخت مفهوم توسط کودک بهجای انتقال آن» ، «تقویت بازارهای جانبی (ایجادپیوست فرهنگی) بهعنوان تحکیم کننده انتقال مفاهیم»، «تولید پویانماییهای صامت(بدون دیالوگ)»، «الگو پروری»،«توجه انتقال مفاهیم بر اساس مقتضای سنی کودک»، «انتقال مفاهیم در حاشیه بهجای متن پیام»،«استفاده از روش یادگیری پنهان»،« اصالت داستان زیبا و متناسب با مفهوم در نوشتن فیلمنامه»، از مهم ترین روش های انتقال مفاهیم فرهنگی و اجتماعی از طریق پویانمایی است.
کلیدواژهها [English]
عنوان مقاله [العربیة]
أسالیب إیصال المفاهیم الثقافیۀ والاجتماعیۀ للأطفال باستخدام الرسوم المتحرکۀ من وجهۀ نظر الخبراء (دراسۀ حالۀ لمجموعۀ "بهلافانان")
چکیده [العربیة]یهدف هذا البحث إلى التعرف على رأی الخبراء حول طرق نقل المفاهیم الثقافیۀ والاجتماعیۀ من خلال الرسوم
المتحرکۀ. السبب الرئیسی للاهتمام بهذا هو الطبیعۀ الإستراتیجیۀ لنوع الرسوم المتحرکۀ للأطفال؛ نوع یمکن اعتباره
جزءا من عملیۀ نمو الطفل ووسیلۀ لمأسسۀ کافۀ أنواع المفاهیم الاجتماعیۀ والثقافیۀ التی یحتاجها خلال نموه. ولذلک
فإن المفاهیم المنقولۀ وأسالیب المأسسۀ الصحیحۀ للمفاهیم ستکون مهمۀ لاستخدام هذه الأداة فی عملیۀ نمو الطفل.
تم إجراء هذا البحث باستخدام المنهج النوعی ومن خلال مقابلات متعمقۀ مع الخبراء، وتم جمع المعلومات والبیانات
وتحلیلها. ومن أجل تقارب المقابلات وأیضاً النظر إلى الموضوع بشکل عملی، کان الترکیز فی المقابلات على نموذج
إیرانی من إنتاجات مرکز سابا یسمى "بهلانان"؛ الذی یتناول قصصا من حیاة بوریا فالی کأسطورة إیرانیۀ. وأظهرت
نتائج البحث أن: "صناعۀ المفهوم لدى الطفل بدلاً من نقله"، "تعزیز الأسواق الجانبیۀ (خلق تواصل ثقافی) کترسیخ
لنقل المفاهیم"، "إنتاج الرسوم المتحرکۀ الصامتۀ (بدون حوار) )"، "النمذجۀ"، "الاهتمام بنقل المفاهیم" حسب عمر
الطفل، فإن استخدام أسلوب التعلم الخفی، وأصالۀ القصۀ الجمیلۀ، وملاءمتها للمفهوم فی کتابۀ السیناریو، من أهم
وسائل أهم أسالیب نقل المفاهیم الثقافیۀ والاجتماعیۀ من خلال الرسوم المتحرکۀ.
کلیدواژهها [العربیة]