نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران ایران.
2 دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران ایران.
3 کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران ایران.
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The issue of one-dimensional view of evaluation in educational systems causes problems for students. In Islam, the view of evaluation is more comprehensive. The purpose of this article is to explain the quality of evaluation in the Islamic educational system. In line with this goal, three basic components of the purpose, method and characteristics of evaluation in the Islamic educational system were explained. Quranic verses, hadiths and commentaries were used to collect data in a documentary manner. The results showed that the evaluation system in Islam, in terms of features such as comprehensiveness, quality, quantity, accuracy and reliability and the basic components of purpose, time, place, methods, tools and criteria, are different from conventional evaluation methods. Assuming that education in our country intends to rely on the teachings of Islamic education, then it is necessary to turn to the basic features and components of evaluation in the Islamic educational system. Thus, research proposal to policy makers, planners and educational factors in education is to turn to the tradition of evaluation in Islam.
کلیدواژهها [English]
عنوان مقاله [العربیة]
مکونات التقییم والجودة فی نظام التعلیم الإسلامی
چکیده [العربیة]إن مشکلۀ النظرة الأحادیۀ البعد للتقویم فی النظم التعلیمیۀ تسبب مشاکل للمعلمین. وفی الإسلام، ینظر إلى التقییم
بأبعاد أکثر شمولا.ً یهدف هذا المقال إلى بیان مکونات التقویم وجودته فی النظام التربوی الإسلامی. وتماشیا مع هذا
الهدف تم شرح المکونات الأساسیۀ الثلاثۀ لهدف وطریقۀ وخصائص التقویم فی النظام التربوی الإسلامی. واستخدمت
الآیات القرآنیۀ والأحادیث والتفاسیر فی جمع البیانات. وأظهرت النتائج أن نظام التقییم فی الإسلام یختلف عن طرق
التقییم التقلیدیۀ من خلال مراعاة سمات الشمولیۀ والنوعیۀ والکمیۀ والدقۀ والموثوقیۀ والمکونات الأساسیۀ للهدف
والزمان والمکان والأسالیب والأدوات ومعاییر التقییم. وإذا افترضنا أن التعلیم فی بلادنا یهدف إلى تدریس التربیۀ
الإسلامیۀ، ففی هذه الحالۀ لا بد من التطرق إلى خصائص التقویم ومکوناته الأساسیۀ فی نظام التربیۀ الإسلامیۀ. ومن
ثم فإن اقتراح البحث لواضعی السیاسات والمخططین والعاملین التربویین فی مجال التعلیم هو التوجه إلى تقلید التقویم
فی الإسلام.
کلیدواژهها [العربیة]