نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، ایران.
2 استادیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، ایران.
3 دانشجوی رشته مدیریت آموزشی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، ایران.
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The purpose of this study was to design and explain the model of ethical leadership with social responsibility of high school staff in the seven districts of Mashhad. The research was in development-applied and mixed method. First, with the Delphi technique, the opinions of 24 experts in educational management and experienced management of the seven districts of Mashhad were collected. Then, the research questionnaire was designed according to the obtained dimensions and components. The face , content validity (15 experts in the field of study) and reliability (Cronbach's alpha 0.80) confirmed, and among 377 Mashhad high school staff , which were selected randomly, distributed.Data analysis was performed using structural equation methods and Spss and Amos software. Ethical leadership style had 4 dimensions (14 components) that individual and managerial dimensions had the highest importance. Also, organizational social responsibility had 4 dimensions (16 components) which the environmental and social dimensions were the most important. Given the importance of ethical leadership with organizational social responsibility in promoting the level of organization productivity and individual , managerial, environment and social dimensions priorities , managers of education and schools should pay special attention to such components.
کلیدواژهها [English]
عنوان مقاله [العربیة]
تصمیم وشرح نموذج القیادة الأخلاقیۀ مع نهج المسؤولیۀ الاجتماعیۀ: دراسۀ حالۀ موظفی المدارس الثانویۀ فی مناطق مدینۀ مشهد السبعۀ
چکیده [العربیة]کان الهدف من البحث هو تصمیم وشرح نموذج القیادة الأخلاقیۀ مع نهج المسؤولیۀ الاجتماعیۀ لموظفی
المدارس الثانویۀ فی مناطق مشهد السبعۀ. کان البحث من النوع التنموی التطبیقی والمختلط. أولا،ً تم جمع آراء
24 خبیراً فی الإدارة التعلیمیۀ ومدیرین ذوی خبرة فی مناطق مشهد السبعۀ باستخدام تقنیۀ دلفی. بعد ذلک، تم
تصمیم استبیان البحث على أساس الأبعاد والمکونات التی تم الحصول علیها، وبعد التأکد من صدقها الظاهری
وصدق المحتوى ( 15 خبیراً فی مجال الدراسۀ) والثبات من خلال ألفا کرونباخ ( 0,80 ) بین 377 موظفًا فی
مدارس مشهد الثانویۀ الذین کانوا وقد تم اختیارهم وتوزیعهم بشکل عشوائی. تم تحلیل البیانات باستخدام
وکان لأسلوب القیادة الأخلاقیۀ أربعۀ أبعاد ( 14 مکونًا) کانت .Amos و Spss طرق المعادلات البنائیۀ وبرنامج
الأبعاد الفردیۀ والإداریۀ هی الأکثر أهمیۀ. کما أن المسؤولیۀ الاجتماعیۀ التنظیمیۀ لها 4 أبعاد ( 16 مکونا) وکان
البعد البیئی والاجتماعی أهمها. ونظرا لأهمیۀ أسلوب القیادة الأخلاقیۀ مع منهج المسؤولیۀ الاجتماعیۀ التنظیمیۀ
فی تحسین مستوى الإنتاجیۀ وأولویۀ الجوانب الفردیۀ والإداریۀ والأبعاد البیئیۀ والاجتماعیۀ، فإنه ینبغی على
مدیری التعلیم والمدارس إیلاء اهتمام خاص لهذه الأبعاد والمکونات.
کلیدواژهها [العربیة]