تبیین مولفه هاو شاخصه های تربیت و آموزش عقیدتی سیاسیِ نیروهای مسلحِ تمدن ساز مبتنی بر بیانات مقام معظم رهبری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دانش،دانشکده مدیریت راهبردی ، عالی دفاع ملی،استان مرکزی، ایران.

چکیده

چکیده
هدف از انجام این مطالعه دستیابی به مولفه ها و شاخص های تربیت و آموزش عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح تمدن ساز بود. این پژوهش،کیفی و روش آن نظریه برخاسته از داده ها و طرح نوخاسته گلیزر می باشد. منبع تحقیق بیانات مقام معظم رهبری در خصوص عقیدتی سیاسی بود. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون دپوی و گیلتین استفاده شد. درمورد مولفه های تضمین کیفیت، در پایان 7 مقوله اصلی حاصل شد. در زمینه سیاست ها و اقدامات مرتبط با هر مولفه 71 کد باز به دست آمد که پس از کدگذاری محوری ، 18 اقدام و سیاست شناسایی شد . برای مقوله گزینش، حسن شهرت خانواد ه ، روحیه انقلابی و آمادگی معنوی؛در راستای نیازسنجی نیازهای فردی ، اجتماعی و سازمانی ؛در مسئله تربیت، تربیت دینی ، فرهنگی ، سیاسی و نظامی؛ در مقوله مجریان ، حوزه علمیه و نمایندگی ولی فقیه ؛در روش اجرا ، پویایی؛ در توانمند سازها ، باورهای اعتقادی ، اندیشه ورزی ، تکرار و تلقین و جو سازمانی ؛ در مقوله ارزش آفرینان هم تربیت یافتگان، شناسایی شد . در نهایت الگویی به منظور تحقق تربیت و آموزش عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح تمدن ساز تدوین شد.
کلید واژگان : تربیت و آموزش ؛ عقیدتی سیاسی؛ تمدن ساز؛ بیانات مقام معظم رهبری

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explain the components and characteristics of the ideological political training and education of the maker of Civilization making armed forces based on the statements of the Supreme Leader

نویسنده [English]

  • mohammad ali agha mohammadi
PhD student in Strategic Knowledge Management, School of Strategic Management, National Defense University, Central Province.
چکیده [English]

Abstract
The purpose of this study was to obtain the components and indicators of the Civilization making political ideological education and training. This qualitative research and its method is Glyzer's data theory and emerging design. The source of the research was the Supreme Leader's statements on political ideology. Depoy and Guiltin themes were used to analyze the data. Regarding the components of quality assurance, 7 main categories were obtained at the end. 71 open codes were obtained for policies and actions related to each component After axial coding, 18 actions and policies were identified. For the category of selection, good family reputation, revolutionary spirit and spiritual readiness, In order to assess individual, social and organizational needs, On the issue of education, religious, cultural, political and military education, In the category of executors, seminary and representative of the Supreme Leader, In the execution method, dynamics, In empowerment, beliefs, thinking, repetition and indoctrination and organizational atmosphere, In the category of value creators, the trained were also identified, Finally, a model was developed to realize the ideological and political training of the civilizing armed forces.
Keywords: education؛ political ideology؛ Civilization making؛ statements of the Supreme Leader

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: education
  • political ideology
  • Civilization making
  • statements of the Supreme Leader

Smiley face

-  قرآن کریم، ترجمه و تفسیر نمونه حضرت آیت اله مکارم شیرازی، تهران 1374 : دارالکتب اسلامیه
- نهج البلاغه، ترجمه و شرح مرحوم محمد دشتی،1379، قم:  نشر مشهور.
- ابن منظور، ابوالفضل محمد بن مکرم ( 1414 ق)، لسان العرب ، بیروت: دار صادر.
- اکبری ، مرتضی ، رضایی ، فریدون ، واکاوی شاخصه های تمدن نوین اسلامی در اندیشه مقام معظم رهبری ، مجله مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی و ایرانی ، سال سوم،  پاییز و زمستان 1393 ، شماره 5
- امام خامنه ای )مدظله العالی(، مجموعه بیانات قابل دسترسی در پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله
العظمی سید علی خامنه ای (مدظله العالی)
-  ایمانی خوشخو ، مریم ، علی خانی لیلا(1391)، عوامل و موانع اندیشه ورزی از منظر قرآن ، فصلنامه علمی ترویج علم ،دوره 3 ، شماره 1 : صص 7-18
آقایی ، جواد (1394) مبانی، اصول و روش های تربیت اخلاقی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی ، تهران : دانشگاه علامه
- بازرگان، عباس (1393) ،مقدمه ای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته ،تهران: نشر دیدار
- بناری، علی همت ( 1383 ) نگرشی بر تعامل فقه و تربیت، قم: مؤسسه آموزش ی و پژوهش ی امام خمینی(ره)
- پور طهماسبی ، سیاوش ، پور طهماسبی، سعید(1391) ، رویکرداسلامی در بهرگیری از رسانه‌های پست مدرن در تربیت دینی، فصلنامه پژوهش‌نامه تربیت تبلیغی، پیش شماره دوم، زمستان 1391.
- ترک زاده، جعفر (1378). تعیین نیازهای آموزشی مشاغل فنی گمرکات تجاری و مسافری. پایان نامه کارشناسی
                ارشد دانشگاه شهید بهشتی.
- تمیمی آمدی ، عبدالواحد بن محمد(1410 ق) ، غررالحکم و درر الکلم ، دارالکتاب الاسلامی، قم ، چاپ دوم
                - جان احمدی، فاطمه (1388) ، تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، تهران: انتشارات نشر معارف
- جعفرى محمّدتقى، (1359) ، ترجمه و تفسیر نهج البلاغه، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامى.
- جهان بین ، فرزاد ، معینی پور ، مسعود (1393) فرآیند تحقق تمدن اسلامی از منظر حضرت آیت اللّه خامنه ای ، فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی ، سال یازدهم ، زمستان 1393 ، شماره39
- خواجه سروی،  غلامرضا ،فتحی ، محمد جواد ، اسفندیار ، محمد ، مؤلفه های اصلی تمدن سازی انقلاب اسلامی، فصلنامه پژوهش های انقلاب اسلامی ، سال سوم ، زمستان 1393 ، شماره 11: صص 1-34
- عارفی گوروان، اسماعیل (1397)، زمینه های تحقق تمدن نوین اسلامی در جامعه اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری، مجله پانزده خرداد،سال پانزدهم ، شماره 55 : 49-68
- عبداللهی ، ابوطالب (1387) ، خلاقیت و نوآوری در عرصه تعلیم و تربیت ، مجله حصون ، زمستان 1387، شماره 18
- عزتی ، امیر حسن ، چهار دولی عباس ، ترابی ، محسن (1398) ،مؤلفه های تمدن نوین اسلامی و الزامات شکل گیری وثمرات آن مبتنی بر بیانات مقام معظم رهبری ، نشریه علمی مدیریت اسلامی دانشگاه جامع امام حسین (ع) ،بهار 1399، سال 28، شماره 1 : صص 75-96
- فرمهینی فراهانی ، محسن ،خاری آرانی ، مجید(1394) ، تربیت دینی زمینه ساز تمدن نوین اسلامی، همایش ملی تمدن نوین اسلامی، سال 1394 ، دوره 1
- لینتون، رالف، 1387 ، سیر تمدّن، ترجمه پرویز مرزبان، تهران، علمی و فرهنگی
- مجلسی، محمدباقر(۱۴۰۳ق)، بحار الانوار، بیروت، مؤسسة الوفاء.
- مطهری، مرتضی(1367)، تعلیم وتربیت در اسلام، تهران: صدرا.
محمدپور، احمد (1392) ، روش تحقیق کیفی ضد روش ، تهران: انتشارات ، جامعه شناسان -
- محمدی پویا ، فرامرز ؛ ترکاشوند ، سینا (1399) تربیت زمینه ساز تمدن نوین اسلامی با تأکید بر اندیشه مقام معظم رهبری ، نشریه علمی پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال بیست و هشتم، دوره جدید، شماره 46 ، بهار 1399، صص 103 – 124
- نجفی ، محمود(1390) ، نقش فناوری اطلاعات در ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت ، فصلنامه ره آورد نور،شماره 37
- ندایی ، هاشم (1393 ) ، اصول تعلیم و تربیت کارکنان سپاه بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری ، فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی ، سال ششم ، شماره 2
- ولایتی ، علی اکبر (1386) ، پویایی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران ،  ج 1 ، تهران : وزارت امور خارجه
- دورانت، ویل، (1384) ، مشرق گاهواره تمدن، ترجمه احمد آرام، پاشایی و آریان پور، تهران، کویر
- یاقوتی، ابراهیم (1383)مؤلفه ها و راهکارهای تمدن نوین اسلامی در اندیشه های امام خمینی(ره) و مقام معظم
. 213  285 :رهبری(مدظله العالی)، شاهد اندیشه، ش1
Braun V. & Clarke, V. (2006).Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77-101.
دوره 31، شماره 58
فصلنامه بهار
خرداد 1402
صفحه 93-118
  • تاریخ دریافت: 29 شهریور 1400
  • تاریخ بازنگری: 08 تیر 1401
  • تاریخ پذیرش: 08 آبان 1402
  • تاریخ انتشار: 01 خرداد 1402