طراحی مداخله‌ای مبتنی بر نظامات قانونی برای تربیت مدنی و قانونی پذیری زنان مجرم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

3 استادیار، گروه روانشناسی اسلامی، پژوهشگاه قرآن و حدیث، قم، ایران

4 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

چکیده

هدف این پژوهش طراحی مداخله‌ای برای تربیت مدنی شهروند قانون‌پذیر در زنان مجرم و تعیین اثربخشی آن بر ارتقای قانون‌پذیری آنها بود. طرح پژوهشی استفاده شده در این پژوهش یک طرح تک آزمودنی است. مداخله طراحی شده بر اساس نظامات قانونی بوده که برای این پژوهش شامل 6 جلسه درمانی بود ومفاهیم اصلی آن شامل فعال‌سازی کارکردهای فطری عقل، عزیمت از تشخیص عقلانی به همدلی با دیگران، فعال سازی همدلی اجتماعی، عزیمت از همدلی با دیگران به فعال سازی وجدان گرایی، تسهیل وجدان گرایی با تقویت کرامت نفس (تحلیل و کنترل شرم) و اقدام به قانون پذیری بود.به منظور اجرای پژوهش، سه نفر از مجرمانی که بر اساس نامه دادگستری و معاونت کیفری شهرستان قم به کلینیک آمین ارجا داده شده‌ بودند انتخاب شدند. سپس هر سه نفر تحت 6 جلسه مداخله قانون‌پذیری قرار گرفتندو قالب یک پژوهش با طرح ABA،پرسشنامه قانون پذیری را به عنوان آزمون های خط پایه ، حین اجرا و پیگیری تکمیل کردند. داده ها به روش توصیفی و بر اساس تحلیلی بصری (سطح،روند،تغییرپذیری)تحلیل شد. نتایج نشان داد که مداخله قانون‌پذیری بر قانون‌پذیری زنان مجرم اثر مثبت دارد. بر اساس این یافته پیشنهاد شد که جهت تربیت مدنی شهروند قانون‌پذیر از مداخله طراحی شده برای قانون‌پذیری استفاده شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing an intervention (based on legal systems) for the civic education of law-abiding citizens in female criminals

نویسندگان [English]

  • Maryam Shahverdi 1
  • Seyedeh Asma Hosseini 2
  • Mehdi Abbasi 3
  • Roshank Khodabakhsh Pirkalani 4
1 Clinical Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran
2 Department of Psychology, Faculty of Education and Psycholoygy Alzahra University, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Islamic Psychology, Qur'an and Hadith Research Institute, Qom, Iran.
4 Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The aim of this research was to design an intervention for civic education of law-abiding citizens in female offenders and to determine its effectiveness on enhancing their law-abidingness. The research design used in this study was a single-subject design. The intervention designed was based on legal systems and consisted of 6 therapeutic sessions for this study. The main concepts of the intervention included activating the innate functions of reason, moving from rational judgment to empathy with others, activating social empathy, moving from empathy with others to activating conscience, facilitating conscience by strengthening self-esteem (analysis and control of shame) and acting lawfully. To conduct the research, three offenders who had been referred to Amin Clinic by the judiciary and the criminal deputy of Qom were selected. Then, all three underwent 6 sessions of law-abiding intervention and completed the law-abiding questionnaire as baseline, during and follow-up tests in the format of an ABA research design. The data were analyzed descriptively and based on visual analysis (level, trend, variability). The results showed that the law-abiding intervention had a positive effect on the law-abidingness of female offenders. Based on this finding, it was suggested that the intervention designed for law-abidingness be used for civic education of law-abiding citizens. Keywords: civic education, law-abidingness, female offenders

کلیدواژه‌ها [English]

  • civil education
  • legality
  • female criminals

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 06 تیر 1403
  • تاریخ دریافت: 26 شهریور 1402
  • تاریخ بازنگری: 30 دی 1402
  • تاریخ پذیرش: 06 تیر 1403
  • تاریخ انتشار: 06 تیر 1403