ابنسینا، ابوعلی( 1319) تدبیر منزل، ترجمه محمد نجمی زنجانی.تهران: انتشارات مجتمع ناشر کتاب.
-------( 1350). رساله اضحویه. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
-------( 1379). رساله « السیاسة». تهران: مرکزپژوهشهای مجلس شورای اسلامی
-------( 1360).دانشنامه علایی: منطق و فلسفه اولی.تصحیح احمد خراسانی .تهران:کتابخانه فارابی.
-------( 1390). الإشارات و التنبیهات. ترجمه و شرح حسن ملکشاهی، جلد 1و2. تهران: سروش.
-------( 1400 ه.ق). رسایل ابنسینا . قم: انتشارات بیدار.
-------( 1373). برهان شفا، ترجمه مهدی قوام صفری. تهران: فکرروز.
-------. ( 1391).مجموعهرسائل شیخالرئیس ابنسینا.تصحیح و ترجمه محمود طاهری.قم: آیت اشراق.
-------. (بی تا). رساله فی الاخلاق؛ نسخه خطی، مشهد: کتابخانه آستان قدس رضوی، شماره 6013.
------- (1405ه.ق).الشفاء( الهیات،المنطق).تصدیر طه حسین پاشا،.مکتبه آیتالله المرعشی النجفی،قم.
اسماعیلعلی، سعید.( 1380). تربیت دینی: مجموعه مقالات تعلیم و تربیت دینی، ترجمه شهابالدین مشایخیراد. قم: انتشارات پژوهشکده حوزه و دانشگاه: 90-55.
اعرافی و همکاران. (1388). آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن، ج 2 و 1. قم: انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
آقازاده، محرم( 1383). آموزش وپرورش تطبیقی. تهران: سمت.
بادکوبه هزاوه، احمد (1383). خلاصه مقالات همایش بینالمللی ابنسینا، گردآورنده: اصغر بیات و عرفان یونسی، همدان.
باقری، خسرو. (1384). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. تهران: انتشارات مدرسه.
بهشتی، سعید. (1388). تأملاتی در فلسفه تربیتی دینی از دیدگاه اسلام؛ همایش تربیت دینی در جامعه اسلامی معاصر. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، 188-163.
بیرونی کاشانی، راضیه؛ باقری، خسرو؛ زیباکلام، فاطمه.(1391 ). «نبین عناصر فلسفه اخلاقی-اجتماعی ابنسینا و دلالتهای آن در تربیت اخلاقی. پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت،ش2: 74-57.
ترک، رضاعلی. (1386). بررسی اندیشههای تربیتی ابنسینا، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد تهران.
تقوینسب، سیدهنجمه و کریمی، محمدحسن( 1397) نگاهی تطبیقی به مضامین تعلیم و تربیت آینده گرا و مولفه های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، اسلام و پژوهش های تربیتی، شماره 19 : 85 تا 98 .
جاویدی کلاته جعفرآبادی،طاهره.(1384).رویکردهای فلاسفه اسلامی به نفس و دلالتهای تربیتی آن(ا بن سینا،شیخ اشراق وملاصدرا)، نامه انسان شناسی، س4، ش7 : 27-7.
جمعی از نویسندگان. (1384). فلسفه تعلیم و تربیت. ج 1، تهران: انتشارات سمت.
حداد عادل، غلامعلی. (1383). آسیبشناسی تربیت دینی: گفتوگو با دکتر حداد عادل. تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، انتشارات مدرسه، ص 15-10.
حقی، علی. (1387). انسانشناسی فلسفی ابنسینا، عرفانی مولانا، علمی داروین. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد.
حلبی، علیاصغر. (1373). تاریخ فلسفه در ایران و جهان اسلامی. تهران: انتشارات اساطیر.
داودی، محمد. (1388). تأملی در معنای تربیت دینی و نسبت آن با مفاهیم نزدیک؛ همایش تربیت دینی در جامعه اسلامی معاصر. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، صص 47-29.
دبیرخانه شورای عالی آموزش وپرورش. (1390). کلیات مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم وتربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران. تهران: وزارت آموزش وپرورش
دبیرخانه شورای عالی آموزشوپرورش. (1389). سند تحول راهبردی؛ نظام تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامیایران در افق چشمانداز (سند مشهد مقدس).
راوندی، مرتضی. (1367). سیر فرهنگ و تاریخ تعلیم و تربیت در ایران و اروپا.تهران:نشر نگاه.
رحمان پور، محمد؛ میرشاه جعفری سید ابراهیم(1395). آسیب های تربیت دینی و ارائه راهکارهای مناسب از دیدگاه صاحبنظران با رویکرد برنامه ریزی درسی،پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال بیست و چهارم دوره جدید، ش32: 52-31.
رستمی نسب، عباسعلی. (1388). هدف غایی در تربیت دینی با رویکرد اسلامی؛ همایش تربیت دینی در جامعه اسلامی معاصر. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره):82-49.
زیباکلام مفرد، فاطمه. (1384). مکتب فلسفی لیبرالیسم آموزشی و اسلام. انتشارات مجتمع آموزشی و پژوهشی تفرش.
زیباکلام، فاطمه؛ حیدری، سمیرا. (1387). بررسی دیدگاه ابن سینا در باب تعلیم وتربیت. مجله روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران : 113-89.
سجادی، سید مهدی. (1384). تبیین و ارزیابی رویکرد عقلانی به تربیت دینی:( قابلیتها و کاستیها) . نوآوریهای آموزشی، 4(11): 35-55.
شریفزاده، حکیمه السادات؛ تسلیمیان، ناصر؛ جوادی بورا، محمدعلی( 1395). جایگاه زیبایی شناسی در تعالی تربیت دینی، نشریه فلسفه تربیت، ۱(۱)، ۵.:30-5.
صادق زاده قمصری، علیرضا و رمضانی، معصومه.( 1394). بررسی تطبیقی اهداف تربیتی از دیدگاه برزینکا و مبانی سند تحول بنیادین نظام تربیت جمهوری اسلامی ایران، مجله علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 3(4): 89-110.
صادق زاده قمصری، علیرضا. (1380). تربیت اسلامی. نشر تربیت اسلامی.
صدیق، عیسی. (1354). تاریخ فرهنگ ایران. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
صمدی، معصومه( 1400). تبیین چالشهای اجرای سندتحول بنیادین آموزش و پرورش براساس روش فراترکیب. فصلنامه سیاستگذاری عمومی، 7(4): 319-330.
عباسی،حجت اله.(1400). بررسی تربیتدینی در دو دهه اول انقلاب اسلامی: با تکیه بر«طرح کلیات نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران». پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی،ش 2(1 ): 7-26.
عطاران، محمد. (1371). آرای مربیان بزرگ مسلمان درباره تربیت کودک. تهران: انتشارات مدرسه.
غروی، سید محمد. (1388). قوانین حاکم بر انسان و تربیت دینی؛ تربیت دینی در جامعه اسلامی معاصر؛ گفتوگوها. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)،: 116-88.
فرمهینی فراهانی، محسن.، حسینایی، فاطمه.، و احمدآبادی آرانی، نجمه. (1398). بررسی جایگاه حیات طیبه در سند تحول بنیادین و تبیین راهکارهای تحقق آن در آموزش وپرورش. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 27 (دوره جدید)(42 ): 79-104.
فروغی، محمدمهدی. (1375). سیر حکمت در اروپا، ج 3. تهران: نشر البرز.
قراملکی، فرامرز.(1385). روش شناسی مطالعات دینی.دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
قربانی هویه،علی. (1386). بررسی مقایسهای اهداف و روشهای تعلیم و تربیت از دیدگاه ارسطو و ابنسینا، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شاهد تهران.
کاکیا، لیدا. (1386). بررسی تطبیقی دیدگاههای فارابی، ابوعلی سینا، غزالی جان لاک، روسو و دیویی در مورد تعلیم و تربیت و ارکان آن. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی تهران.
کربن، هانری.( 1337). شکوفایی فلسفه در اسلام. ترجمه عیسی سپهبدی، مجله ادبیات دانشگاه تهران، سال 6، ش 1: 37-29.
گلستانی، سیدهاشم ؛ واعظی، سیدحسین و سعادتمند، زهره (1400). تطبیق سند تحول بنیادین آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران با اندیشههای تربیتی خواجهنصیرالدین طوسی، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی ، شماره 53: 359 - 387 .
مرزوقی، رحمت، عقیلی، رضا، و مهرورز، محبوبه. (1395). تحلیل و نقد نظری و روش شناختی اسناد تحول بنیادین آموزش وپرورش جمهوری اسلامی ایران. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت ( مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد، 6(2 (پیاپی 12) ): 21-40.
مصاحب، غلامحسین(1383). دایرهالمعارف فارسی (جلد 1).تهران: انتشارات امیرکبیر.
میرزامحمدی،محمدحسن(1387). چند مبحث اساسی درآموزش وپرورش تطبیقی.تهران: نشریسطرون
نصر، سید حسین (1392) سه حکیم مسلمان، ترجمه احمد آرام. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
نقیب زاده، میر عبدالحسین. (1383). نگاهی به فلسفه آموزشوپرورش. تهران، انتشارات طهوری.
النقیب، عبدالرحمن( 1379). ابنسینا، ترجمه غلامعلیسرمد، فصلنامهتربیتی یونسکو، تهران: دانشگاه تربیتمعلم.
نوذری، محمود( 1400). روانشناسی تحول دینداری. انتشارات پژوهشگاه حوزه ودانشگاه ودانشگاه فرهنگیان.
نیک نشان، شقایق، و پاک سرشت، محمدجعفر، و لیاقت دار، محمدجواد( 1395).آسیبشناسی گفتمان تربیت دینی در نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران.نشریه فلسفه تربیت، ش 1(1 ): 141-164.
وحدتی دانشمند، علی، باقری نوعپرست، خسرو، ایروانی، شهین ( 1398). داستان، هویتدینی و تربیتدینی: تحلیلی بر اساس هرمنوتیک روایی پل ریکور، نشریه فلسفه تربیت، ۴(۱): ۱۳۷-۱۵۹.
یوسفیان اهری، پونه ؛ عظیمی، محمدو رنج دوست، شهرام(1399). تحلیل محتوای اسناد بالادستی بر اساس مؤلفههای برنامهیدرسی آموزش فلسفه برای کودکان به روش اجتماع پژوهشی مبتنی بر هوش معنوی، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، شماره 53: 299 - 333.