قرآن کریم
ابن سینا، حسین بن عبد الله،(1400)، رسائل، قم: انتشارات بیدار.
ابن سینا، حسین بن عبدالله، (1403)،الاشارات التنبیهات به همراه شرح خواجه نصیر الدین طوسی ، 3 مجلد الطبعه الثانیه ، تهران: دفتر نشر الکتاب.
ابن سینا، حسین بن عبدالله،(1404)، الشفاء الطبیعیات و الهیات تفسیر ابراهیم مدکور مکتبه المرعشی نجفی.
ابن سینا، حسین بن عبدالله، (1326)،تسبع رسائل فی الحکمه و الطبیعیات، قاهره: دارالعرب.
ابن سینا، حسین بن عبدالله،(1347)، تدابیر المنازل و السیاسات الاهلیه،
ابن سینا،حسین بن عبدالله (1363) الاشارات و التنبیهات متن اصلی به همراه ترجمه و شرح از حسن ملکشاهی تهران: انتشارات سروش ترجمه جعفر نقدی، بغداد: مجله المرشد.
ابن سینا، حسین بن عبد الله،(1364،النجاه، به کوشش محمد تقی دانش پژوه، تهران: مرتضوی.
ابن سینا،حسین بن عبدالله،(1366)، فنون سماع طبیعی، ترجمه محمد علی فروغی، تهران : نشر نو.
ابن سینا، حسین بن عبدالله،( 1379)، التعلیقات، تهران : دفتر تبلیغات اسلامی.
ابن سینا،حسین بن عبدالله ،( ۱۹۵۲) ، احوال النفس به اهتمام دکتر احمد فواد الاهوانی ،قاهره، بی جا
اعرافی، علیرضا، فتحعلی خانی، محمد، فصیحی زاده،علیرضا، و فقیهی،علی نقی،(1377)،آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن جلد 1 و 2 . قم: تهران: سمت.
امینی، محمد، رحیمی، حمید، صالحی، معصومه و موسوی، سمیه،(1392)،ارزیابی میزان مسئولیت پذیری دانشجویان دانشگاه کاشان، ( فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 3(2)، 297-271.
ایرانمنش، فاطمه و عباسعلی رستمی نسب، (1395)، « روش ها تربیت عقلانی در صحیفه سجادیه»، معرفت، شماره 228، آذر95.
باد کوبه هزاوه، احمد،(1388) ، درآمدی بر تعلیم و تربیت از دیدگاه ابن سینا، مجموعه مقالات همایش بین المللی ابن سینا.
باردن، لورنس،(1375)،تحلیل محتوا، ترجمه ملیحه آشتیانی و محمد یمنی دوزیسرخابی،تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
باقری ،خسرو،(1386)،نگاهی دوباره به تربیت اسلامی ،تهران:ناشر سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی
بهشتی،(1386)،آئین خرد پروری ، تهران : مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر.
پور محمدی، ابوذر، (1382)،بررسی مفهوم تفکر در قرآن مجید پایان نامه کارشناسی ارشد الهیات ( گرایش قرآن و حدیث).دانشکده الهیات و معارف اسلامی و ارشاد. دانشگاه امام صادق (ع).
پور محمدی، عارف و ملکی ، حسن، ( 1394) ، تربیت عقلانی از دیدگاه علامه جعفری و پیامدهای تربیتی آن، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 29: 29- 48.
ترکاشوند، نسرین و همکاران، 1397)، اسلام و پژوهش های تربیتی ، شماره 20، پاییز و زمستان 97، ص69-86.
جانثاری،حسین علی، واعظی، سید حسین، (1396)،بررسی و تبیین نقش غقلانیت از منظرقرآن کریم، پژوهش در برنامه ریزی درسی ،دوره 2 شماره 28 پیایی ( 55) 159-147.
جویس، ویل و کالهون،(1384)،الگوی تدریس،ترجمه محمد رضا بهرنگی، تاریخ انتشار به زبان اصلی 2004 تهران: انتشارات کمال تربیت.
خلیفه، قدرت الله ،(1390)، مبانی و روشهای تربیت عقلانی از منظر روایات اسلامی، فصلنامه مطالعات اسلامی در تعلیم و تربیت، 2(3) 35-72.
راجرز، جان و پیترمک، ویلیامز،(1375)، تفکر منطقی، ترجمه : مهدی قراچه داغی ، تهران : انتشارات شباهنگ.
رشیدی، شیرین و همکارن، (1396)، « ارایه الگوی نظری تربیت عقلانی جهت نظام آ.پ رسمی و عمومی بر اساس مبانی معرفت شناختی قرآن کریم». نشریه مسایل کاتربردی تعلیم و تربیت اسلامی، سال دوم، شماره42،شهیور98،ص7-47.
رضائی، محمدجعفر و همکاران،(1397)، « غایت شناسی تربیت عقلانی در ساحت فردی از دیدگاه آیت ا... جوادی آملی». پژوهش در مسایل تعلیم تربیت اسلامی، بهار 97، شماره38، ص39-58.
زیبا کلام مفرد،( 1384)، مبانی فلسفی آموزش و پرورش در ایران، چاپ سوم ، تهران : نشر حفیظ.
زیبا کلام مفرد، فاطمه، حیدری، سمیرا،(1384)، مکتب فلسفی تربیتی لندن( با بررسی آرای پیترز و هرست ). چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه تفرش و نشر حفیظ.
زیبا کلام مفرد، فاطمه و حیدری، سمیرا،(1387)، بررسی دیدگاه ابن سینا در باب تعلیم و تربیت( مبانی، اصول، اهداف، محتوا، روش).مجله علمی – پژوهشی روان شناسی و علوم تربیتی ،دانشگاه تهران،38 (3) ، 89-113.
زیبا کلام، فاطمه، (1387، تعلیم و تربیت در فلسفه ابن سینا و مقایسه آن با فلسفه اثبات گرایی و عمل گرایی. مجله پگاه علوم تربیتی.
سرخ آبادی و کرامتی، (1396)،« روش ها آموزش در سیره رضوی و دلالت ها آن برای تربیت عقلانی در دانشگاه فرهنگیان ». فرهنگ رضوی، سال پنجم.96. شماره 17، ص 35-58.
شهریاری، شهناز،( 1396)، اهداف تعلیم و تربیت و بایسته های آن با تأکید بر دیدگاه ابن سینا درباره ی نفس، دو فصلنامه ی علمی تخصصی فلسفه ی اسلامی نسیم خرد 3 (1).
کریمیان، مهدی و همکارن،(1395)، « جایگاه تفکر انتقادی در تعلیم و تربیت اسلامی مبتنی بر سند برنامه درسی ملی»، پژوهش در مسایل تعلیم و تربیت اسلامی، سال 25، دوره جدید، شماره 34، بهار1396، ص133-151.
مختار معمار ، ح ، (1381) ، نگرش اعضای هیئت علمی و دانشجویان مقطع کارشناسی کتابداری درباره اهداف و نحوه ی ارائه دروس کاورزی،مجله روان شناسی و علوم تربیتی 32 (2):77-107
مشیری، ملیحه، ( 1396)، نسبت مفهومی تربیت عقلانی و تربیت دینی از منظر ابن سینا ، مجله ی مطالعات روان شناسی و علوم تربیتی (4) 107-77.
مظلومیان، سعید، رستگار، احمد، سیف، محمدحسن، جهرمی، رضا،( 1393)، نقش باورهای انگیزشی و درگیری شناختی بین پیشرفت تحصیلی قبلی و پیشرفت فعلی( الگوی تحلیل )، فصلنامه علمی پژوهشی ، پژوهش در یادگیری- آموزشگاهی و مجازی، دوره1، شماره4، ص42-45.
ملکی، حسین،(1379)،تربیت عقلانی در نهج البلاغه و دلالتهای آموزشی آن. تهران: مرکز مطالعه تربیت اسلامی.
نوبهار، فائزه ،(1390)، مقایسه تأثیر دو روش تدریس بحث گروهی و حل مسئله بر میزان یادگیری و یادداری درس تعلیمات اجتماعی دانش آموزان پایه پنجم شهرستان اسفراین سال 1389-1390، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران .
نوروزی ، رضا علی، شهریاری، شهناز،(1391)، تحلیلی بر پیامدهای عقل نظری از دیدگاه ابن سینا، فصلنامه ی فلسفه و کلام اسلامی، آینه ی معرفت، دانشگاه شهید بهشتی12 (2).
Ghaemi N, Afshari G. The Effects of Synthetics Model of Teaching on Creative Writing of Students in the Last Year of Primary Education in Dezful. Stud. 2212;9(2):955-59.
Guven B, Cabakcor BO. Factors influencing mathematical problem-solving achievement of seventh grade Turkish students. Learning and Individual Differences. 2219;29:191-5.
Kennedy,.O. (2012). Philosophical and Sociological Overview of Vocational Technical
Maring, P. H. (2001). Qualitative content analysis- research instrument or mode of interpretation? http: //www. unituebingen. de/ gualitative-psychologic/ t-WSD1/Mayring-en. htm.
SeidelM TM & Shavelson, R. J. (2007). Teaching Effectiveness Research In The Past Decade: The Role of Theory And Research In Disentangling.