اهداف تربیت عقلانی در اندیشه ابن سینا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان

2 اصفهان دانشگاه اصفهان گروه علوم تربیتی

3 دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان، اصفهان

چکیده

در اندیشه اسلامی، به پرورش جنبه های عقلانی در سازماندهی به نظام فکری و ایدئولوژی انسان اهمیت بسیاری داده شده است. این تحول نیازمند آگاهی از هدف یا اهدافی است که مسیر این تحول را مشخص می کند. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی در پی تبیین اهداف تربیت عقلانی بر اساس اندیشه‌های ابن سینا و تبیین راهکارهای تربیتی در چالشهای پیش رو در نظام تعلیم و تربیت در جهت تحقق اهداف وی است. نتایج مبیین آن است که اهداف تربیت عقلانی از منظر ابن سینا شامل دو بخش هدف غایی و اهداف واسطه‌ای می‌باشند. هدف غایی از نظر ابن سینا رسیدن به قرب حق معرفی شد و اهداف واسطه‌ای شامل تعمیق شناخت، تعامل نفس با عقل فعال ، تحول شناختی، تدبیر در عمل، کسب مهارت اجتماعی و کسب مهارت حرفه ای و شغلی مطرح شدند. همچنین مؤلفه های حافظه محوری شامل ضعف توانمندی های تعقل ، سطحی اندیشی ، کاهش سطح ثبات و معناداربودن یادگیری ، ضعف رشد اخلاقی، ضعف مسئولیت پذیری و وابستگی اقتصادی تببین شدند و به ارائه راهکارهای تربیتی هر یک تا نیل به اهداف تربیت عقلانی از نظرابن سینا پرداخته شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The goals of intellectual education on Ibn Sina's thoughts

نویسندگان [English]

  • zahra mohammadi khoshoei 1
  • Reza Ali Nowrozi 2
  • Forough Sadat Rahimpour 3
1 Department of Educational Sciences, , Faculty of Education Sciences, University of Isfahan
2 university of Isfahan
3 Isfahan
چکیده [English]

The purpose of this study is to explain the goals of intellectual education based on Ibn Sina's ideas. This research was a qualitative research that Marshall and Rasman qualitative content analysis method has been used to conduct the research. Accordingly, first Ibn Sina's works were studied and among them the issues related to reason were considered to achieve the goals of intellectual education, Ibn Sina's educational theories were referred to and by summarizing the theories, the goals of rational education were extracted. The results of the research show that the goals of Ibn Sina's intellectual training include two parts: the ultimate goal and the mediating goals. According to Ibn Sina, the ultimate goal was to reach near the first Right, and the mediating goals, which are in fact the means to achieve the ultimate goal, include the goals of mediating in two areas of theoretical reason, cognitive evolution, rationalization, and the inclination to think, meditation, and self-awareness and to practical reason including moral health, core skills, and social character.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ibn Sina
  • Goal
  • memory-centered,
دوره 32، شماره 64 - شماره پیاپی 64
فصلنامه پاییز
مهر 1403
  • تاریخ دریافت: 23 بهمن 1399
  • تاریخ بازنگری: 15 مرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 08 اسفند 1401
  • تاریخ انتشار: 01 مهر 1403