روش های تربیت عرفانی مبتنی بر دیدگاه های انسان شناختی علامه حسن زاده آملی در ابعاد شناختی، گرایشی وعملی با تاکید بردوره نوجوانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری دانشگاه شاهد تهران

2 دانشگاه شاهد

چکیده

عُرفا عرفان را علمی می دانند که یقینی‌ترین راه دستیابی به حقیقت و عالی‌ترین نوع تربیت معنوی است. تربیت عرفانی از نظر علامه حسن زاده، تربیتی انسان ساز و در حقیقت عروج نفس به معرفت حق تعالى، و اعتلاى آن به تخلّق به اخلاق ربوبى و تأدّب به آداب الهى است. این تحقیق در پی تبیین روش های تربیت عرفانی ویژه دانش آموزان نوجوان است. در این پژوهش با کمک تکنیک اسنادی و تحلیل مفهومی، مبانی نوع یک، مبانی نوع دو و مبانی نوع سوم مبتنی بر دیدگاه‌های انسان‌شناختی علامه حسن‌زاده مشخص شده اند؛ اهداف و اصول تربیت عرفانی پس از تعیین گزاره های واقع نگر دوره نوجوانی و بر اساس روش استنتاجی تعیین شدند و با استفاده از قیاس عملی، روش ها در سه بعد شناختی، گرایش و عملی مشخص شده اند: روش‌های تربیت عرفانی در بعد شناختی: -روش تزکیه علمی عملی- روش تحصیل علم نافع- روش دعا و مناجات- روش تفکر و ذکر دائم- روش احتجاج و استدلال- روش الگوگرایی. روش‌های تربیت عرفانی در بعد گرایشی:- روش ادراک ذوقی- روش تسخیر طبیعت خویش- روش مخالفت با هوای نفس- روش مشارطه، مراقبه، محاسبه- روش محبت ورزیدن ومعاشقه با خداوند. روش‌های تربیت عرفانی در بعد عملی:- روش کنترل ورودی ها و خروجی های انسان- روش تلقین افکار و نیّات خوب (مثبت اندیشی)- روش ممارست بر انجام فرایض و ترک محرمات- روش مخالفت با بدگمانی- روش شکرگذاری-روش الگوگرایی.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Methods of mystical education based on the anthropological views of Allameh Hassanzadeh Amoli in cognitive, orientational and practical dimensions with emphasis on adolescence

نویسندگان [English]

  • mohammad daraei 1
  • mohsen farahani 2
  • Roghayeh mousavi 2
1 PhD student of Shahed University of Tehran
2 Ph.D Professor, Shahed University Department of Education
چکیده [English]

Mystics consider mysticism as a science that is the surest way to achieve the truth and the highest kind of spiritual education. According to Allameh Hassanzadeh, mystical education is a humanizing education and in fact the ascension of the soul to the knowledge of the Almighty, and its elevation to creation according to the divine morality and discipline to the divine manners. This research seeks to explain the methods of mystical education for young students. In this research, with the help of documentary technique and conceptual analysis, the basics of type one, the basics of type two and the basics of type three based on the anthropological views of Allameh Hassanzadeh have been identified; The goals and principles of mystical education were determined after determining the realistic propositions of adolescence and based on the inferential method. Using practical analogy, the methods are identified in three dimensions: cognitive, orientation and practical. Methods of mystical education in the cognitive dimension: Practical scientific cultivation - study of beneficial science - prayers and supplications - constant thinking and remembrance - protest and reasoning - Patternalism. Methods of mystical training in the dimension of tendency: - Perception of taste - Conquest of nature - Opposition to the air of the soul - Meditation, meditation, calculation - Loving and flirting with God. Methods of mystical training in the practical dimension: - Control of human inputs and outputs - Indoctrination of good thoughts and intentions (positive thinking) - Practice performing duties and abandoning taboos - Opposing suspicion - Gratitude - Patternalism.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mystical Education
  • Anthropological Perspectives
  • Allameh Hassanzadeh Amoli
  • Adolescence
دوره 32، شماره 64 - شماره پیاپی 64
فصلنامه پاییز
مهر 1403
  • تاریخ دریافت: 12 دی 1400
  • تاریخ بازنگری: 09 تیر 1403
  • تاریخ پذیرش: 08 اسفند 1401
  • تاریخ انتشار: 01 مهر 1403