طراحی الگوی سواد رسانه ای در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه امام صادق ع پردیس خواهران، تهران، ایران

2 دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران

چکیده

• هدف پژوهش طراحی الگوی کلان سوادرسانه ای در نظام تعلیم وتربیت‌جمهوری‌اسلامی‌ایران در دو بعد مفهومی و عملیاتی بود. ابعاد مفهومی مبتنی براسناد تحولی‌آموزش‌وپرورش و روش‌مطالعه کتابخانه‌ای، اسنادی و ابعاد عملیاتی براساس روش‌داده‌ بنیاد بود. جامعه پژوهش اسناد تحولی‌آموزش‌وپرورش و اساتید،کارشناسان حوزه‌های ارتباطات، تعلیم وتربیت و معارف‌اسلامی که به روش نمونه‌گیری هدفمند و نظری،12 نفر انتخاب شد. ابزارگردآوری اطلاعات تحلیل‌محتوا و مصاحبه عمیق بود.درتحلیل اسناد تحولی آموزش‌وپرورش از روش تحلیل محتوای استقرایی و کدگذاری باز و از کدگذاری نظری در تحلیل مصاحبه‌ها استفاده شد. سنجش روایی و پایایی، براساس اعتمادپذیری و باورپذیری بود.یافته‌هادرالگوی‌کلان سوادرسانه‌ای با مشخصه‌های ساختاری ومحتوایی شناسایی‌شد: ساختار مدیریتی و اجرایی سوادرسانه‌ای دارای متولی قانونی است. نهاد حاکمیتی به‌عنوان متولی، به سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری می‌پردازد همچنین نهادبینابینی به‌عنوان هماهنگ‌کننده راهبردی میان-کنشگران سوادرسانه‌ای درسطح(کلان، میان وخرد) نقش آفرین است و با استفاده از اهرم‌های مدیریتی خود، بازوهای اجرایی را رهبری می‌نماید. این نهاد دارای ساختار شورایی متشکل از نمایندگان حکومتی، دولتی و مردمی و ارتباطات منظومه‌ای دوایر و واحدها است. در نهایت با توجه به اهمیت نقش بستر آفرینی خانواده در حوزه سواد رسانه‌ای در دوران پسا کرونا، پیشنهاد می‌شود کمیته‌های شورایی-آموزشی ویژه باهدف تعالی سازی خانواده در کنشگران میان و خرد تشکیل شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a model of media literacy in the education system of the Islamic Republic of Iran

نویسندگان [English]

  • zahra noorani 1
  • akram goodarzi 1
  • saied bashir hoseyni 2
1 Educational Management, Faculty of Educational Sciences, Imam Sadegh University, Sisters Campus, Tehran, Iran
2 Faculty of Communication and Media, University of Broadcasting, Tehran, Iran
چکیده [English]

The aim of the research was to design a macro model of media literacy in the education system of the Islamic Republic of Iran in two conceptual and operational dimensions. The conceptual dimensions were based on the transformational teaching and learning method and the library and document study method, and the operational dimensions were based on the foundation's data method. 12 people were selected by purposeful and theoretical sampling in the research community of educational transformational documents and professors, experts in the fields of communication, education and Islamic education. The data collection tools were content analysis and in-depth interviews. In the analysis of the transformational documents of education, inductive content analysis and open coding were used, and theoretical coding was used in the analysis of the interviews. The assessment of validity and reliability was based on reliability and believability. The finding of the macro model of media literacy was identified with structural and content characteristics: the managerial and executive structure of media literacy has a legal guardian. The governing institution as a trustee deals with policy making and legislation, and the intermediary institution plays a role as a strategic coordinator of media literate actors at the (macro, medium and micro) level and leads the executive arms by using its management levers. This institution has a council structure consisting of government, government and people's representatives and systemic communication of departments and units. Finally, considering the importance of the role of the family in the field of media literacy in the post-corona era, it is suggested that special educational council committees be formed with the aim of improving the family among middle and small activists.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Media literacy model
  • management and executive structure of media literacy
  • media literacy activists
  • education system
دوره 32، شماره 64 - شماره پیاپی 64
فصلنامه پاییز
مهر 1403
  • تاریخ دریافت: 04 مهر 1401
  • تاریخ بازنگری: 06 آذر 1402
  • تاریخ پذیرش: 30 مهر 1403
  • تاریخ انتشار: 01 مهر 1403