بررسی وضعیت ساحت زیبایی شناسی و هنری در دانش‌آموزان متوسطه اول؛ مورد مطالعه مدارس ناحیه 10 منطقه 1 شهر تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

2 دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی وضعیت ساحت زیبایی‌شناسی و هنری دانش‌آموزان متوسطه اول پرداخته‌است. جامعه آماری پژوهش، دانش‌آموزان متوسطه ‌اول ناحیه10 منطقه1 شهر تهران در سال تحصیلی1402-1401 به تعداد500 نفر بوده که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 217نفر، نمونه به روش طبقه-ای‌-تصادفی انتخاب شده‌اند. به‌منظور گردآوری داده از روش اسنادی و پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شده‌است. مولفه‌های پژوهش و شاخص‌های سنجش، پس از مطالعه اسنادی احصاء و پرسشنامه تنظیم شده‌‌است. روایی صوری پرسشنامه از طریق اجرای آزمایشی، روایی محتوایی از طریق قضاوت خبرگان، روایی سازه از طریق تحلیل عاملی و پایایی با ضریب آلفای کرونباخ(762/0) بررسی و تایید شده‌است. جهت تبیین مولفه‌های ساحت مدنظر از تحلیل عامل اکتشافی در نرم‌افزارSPSS نسخه22 استفاده شده‌است. به دلیل نرمال بودن توزیع داده‌ها از آزمون تی تک‌نمونه‌ای جهت مقایسه میانگین مولفه‌ها استفاده شده‌‌است. نتایج نشان می‌دهد وضعیت دانش‌آموزان در مولفه‌های «بهره‌گیری و رشد قوه‌ی تخیل، تجسم و ایده‌پردازی»، «توان درک موضوعات دارای زیبایی مادی و ظاهری»، «به‌کارگیری اصول زیبایی‌شناسی و ارزشی در زندگی» و «شکل‌گیری آرامش روحی و روانی در محیط از منظر هنری و زیبایی-شناسی»، متوسط و در مولفه‌های «رشد احساسات و ذوق زیبایی‌شناسی»، «توان درک موضوعات دارای زیبایی معنوی و الهی»، «توان خلق آثار هنری» و «توجه به زیبایی محیط»، خوب است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the state of aesthetics and art in first secondary school students; The study of schools in district 10 of district 1 of Tehran

نویسندگان [English]

  • Leila Hassani Ahangar 1
  • Kamran Mohamadkhani 2
1 Faculty of Management and Economics, Islamic Azad University, Science and Research Unit
2 Faculty of Management and Economics, Islamic Azad University, Science and Research Unit
چکیده [English]

The present research has investigated the state of aesthetic and artistic field of first secondary school students. The statistical population of the research is the first high school students of district 10 of district 1 of Tehran in the academic year of 1402-1401, 500 of whom were selected using the Karjesi and Morgan table, and 217 of them were selected by stratified random sampling. In order to collect data, a documentary method and a researcher-made questionnaire were used. Research components and measurement indicators have been set after studying statistical documents and questionnaires. The face validity of the questionnaire has been checked and confirmed through experimental implementation, content validity through experts' judgment, construct validity through factor analysis, and reliability with Cronbach's alpha coefficient (0.762). Exploratory factor analysis was used in SPSS software version 22 to explain the components of the field. Due to the normal distribution of the data, one-sample t-test was used to compare the mean of the components. The results show the status of students in the components of "Using and developing the power of imagination, visualization and ideation", "Ability to understand subjects with material and external beauty", "Using aesthetic and value principles in life" and "Formation of mental peace". and psychology in the environment from the perspective of art and aesthetics", medium and in the components of "development of feelings and aesthetic taste", "the ability to understand topics with spiritual and divine beauty", "the ability to create works of art" and "attention to the beauty of the environment" , it is good.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The field of aesthetics and art
  • First secondary students
  • Document of the fundamental transformation of education

عنوان مقاله [العربیة]

تحدید وإیضاح مکونات الهویة الإنسانیة من وجهة نظر نهج‏البلاغة

چکیده [العربیة]

تناول البحث الحالی حالة المجال الجمالی والفنی لدى تلامیذ الصف الأول الثانوی. المجتمع الإحصائی للبحث هو طلاب المدارس الثانویة الأولى للمنطقة 10 المنطقة 1 بطهران فی العام الدراسی 1402-1401، تم اختیار 500 منهم باستخدام جدول کارجیسی ومرجان، وتم اختیار 217 منهم بالطریقة العشوائیة الطبقیة. أخذ العینات. ولجمع البیانات تم استخدام المنهج الوثائقی والاستبانة التی أعدها الباحث. وقد تم تحدید مکونات البحث ومؤشرات القیاس بعد دراسة الوثائق والاستبیانات الإحصائیة. وتم التحقق من الصلاحیة الظاهریة للاستبانة والتأکد منها من خلال التنفیذ التجریبی، وصدق المحتوى من خلال حکم الخبراء، وبناء الصدق من خلال التحلیل العاملی، والثبات باستخدام معامل ألفا کرونباخ ( 0.762). تم استخدام التحلیل العاملی الاستکشافی فی برنامج SPSS الإصدار 22 لشرح مکونات المجال. ونظرًا للتوزیع الطبیعی للبیانات، تم استخدام اختبار t لعینة واحدة لمقارنة متوسط المکونات. وأظهرت النتائج مکانة الطلبة فی مکونات "استخدام وتنمیة قوة الخیال والتصور والتفکیر"، و"القدرة على فهم المواضیع ذات الجمال المادی والخارجی"، و"استخدام المبادئ الجمالیة والقیمیة فی الحیاة" و"تکوین المفاهیم". السلام النفسی". وعلم النفس فی البیئة من منظور الفن والجمالیات"، والوسط وفی مکونات "تنمیة المشاعر والذوق الجمالی"، "القدرة على فهم المواضیع ذات الجمال الروحی والإلهی"، "القدرة على إبداع الأعمال الفنیة" "و"الاهتمام بجمال البیئة" فهو أمر جید.

کلیدواژه‌ها [العربیة]

  • مجال الجمالیات والفن. طلاب الصف الأول الثانوی
  • وثیقة التحول الأساسی للتعلیم

Smiley face

احمدی، زهرا. (1399). توضیح چیدمان فضایی ارزیابی در برنامه درسی به منظور تدوین عنصر ارزشیابی در برنامه­های درسی رشته­های آموزش و یادگیری. طرح پژوهشی، سازمان پژوهش و برنامه­ریزی آموزشی.
برنامه درس ملی جمهوری اسلامی ایران، شورای عالی آموزش و پرورش، اسفند ماه 1391.
تولستوی، ل. (1391). هنر چیست؟ ترجمه کاوه دهگان. تهران: انتشارات امیرکبیر
جاویدی کلاته جعفرآبادی، طاهره و عبدلی، افسانه. (1396). زیبایی شناسی و هنر از دیدگاه ماکسین گرین و اشارات تربیتی آن، رویکردهای نوین آموزشی، دوره دوازدهم، شماره 2، صص 45-21.
جعفری کمانگر، فاطمه و زارعی، مریم. (1400). نگرش انتقادی به پایبندی کتب فارسی به ساحت زیبایی شناسی و هنری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، پژوهشنامه‌ی انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، دوره بیست و یکم، شماره 9، صص 154-135.
حسین­زاده، ام­البنین. (1393). تبیین مبانی زیبایی در قرآن و ارائه الگویی برای تربیت زیباشناسانه بر اساس آن. رساله دکتری، دانشگاه تهران.
حسین­زاده، ام­البنین. (1391). وجوه تربیتی مفهوم زیبایی در ترکیبات وصفی قرآن و دلالت‌های آن در تعلیم و تربیت، نهاد پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال بیستم، شماره 17، صص 122-103.
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی، آذرماه 1390.
سید کلان، سید محمد و حسین­زاده، رزا. (1401). تلفیق هنر با آموزش علوم تجربی در دوره ابتدایی؛ با رویکرد ارزشیابی، فصلنامه پژوهش در برنامه درسی، سال اول، شماره 1، صص 83-70.
علی­پور، میکائیل؛ ملکی، حسن؛ قادری، مصطفی؛ صادقی، علیرضا و حسن­زاده، محمدحسن. (1402). شناسایی و تبیین مولفه­های زیبایی­­شناسی برنامه درسی بر مبنای مثنوی معنوی، نشریه علمی پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، دوره سی و یکم، شماره 61، صص 206-175.
فیروزی، محمد؛ سیفی، محمد؛ حسینی‌مهر، علی و فقیهی، علیرضا. (1396). تبیین علل شکاف بین نظر و عمل تربیت‌ هنری در دوره اول متوسطه براساس عناصر برنامه‌درسی کلاین، فصلنامه پژوهش‌های کیفی در برنامه درسی، دوره سوم، شماره 8، صص 52-28.
کریمی، علیرضا و افشاری، مرتضی. (1397). تحلیل دیدگاه­های امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای پیرامون نقش هنر و هنرمند در پیکره تمدن اسلامی، فصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی، دوره اول، شماره 1، صص 64-50.
کریمیان، حسین؛ ناطقی، فائزه و سیفی، محمد. (1396). جایگاه تفکر انتقادی در تعلیم و تربیت اسلامی مبتنی بر سند برنامه درس ملی، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال بیست و پنجم، دوره جدید، شماره 34، صص 151-133.
مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران، شورای عالی انقلاب فرهنگی، آذر ماه 1390
مهرگان، سورنا و فرهادی­راد، حمید. (1401). ارزیابی فرایند تدوین سند تحول برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه مطالعات بین رشته­ای در آموزش، دوره اول، شماره 1، صص 30-7.
نوربخش، جواد و خیرآبادی، محمدنبی. (1398). بررسی ساحت هنری و زیبایی شناختی کتاب  ریاضی سوم ابتدایی. فصلنامه پویش در آموزش علوم پایه، دوره پنجم، شماره 15، صص 47-39.
Han X. (2022). The importance of aesthetic ability in arts education: A case study of undergraduate students of universities in Chengdu city of Sichuan province China. Heliyon, 29: 1-22.
Joseph Paul Ferguson, Russell Tytler, Peta White. (2021).The role of aesthetics in the teaching and learning of data modeling. International journal of science education. 753-774.
Tourinan Lopez, Jose Manuel. (2023).The arts-education relationship. Revista. Vol.12, No.3.