ارائه الگو کادرسازی دانشگاه تمدن‌ساز مبتنی بر منظومه فکری امام خامنه‌ای مدظله العالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد، دانشکده هوش مصنوعی و علوم شناختی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران.

2 دانشیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه امام حسین، تهران، ایران.

3 پژوهشگر، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران.

4 استادیار، دانشکده پیامبر اعظم(ص)، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران

چکیده

انقلاب اسلامی ایران، در دوّمین مرحله‌ی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدّن‌سازی در چارچوب «نظریه‌ی نظام انقلابی» و با «مجاهدت جوانان» به‌سوی تحقق آرمانِ «ایجاد تمدّن نوین اسلامی» در حرکت است. برای تحقق این آرمان، دانشگاه ها نقش کلیدی در کادرسازی مدیران و کارشناسان مورد نیاز را دارند. از همین رو پژوهش حاضر باهدف دستیابی به الگوی کادرسازی دانشگاه تمدن‌ساز مبتنی بر منظومه فکری امام خامنه‌ای مدظله‌العالی به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی در جریان علمی کشور، صورت‌گرفته است. این پژوهش از نظر فلسفه و پارادایم فلسفی در قلمرو پژوهش‌های تفسیری و مبتنی بر تفسیر داده‌های کیفی شکل‌گرفته و از روش‌شناسی تحلیل مضمون و نرم‌افزار اطلس‌تی (23) برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های کیفی استفاده شده است. برای دستیابی به واحدهای تحلیل، پس از جستجوی کلیدواژه‌های کادرسازی، تربیت دانشجو، انسان‌سازی و مشتقات آنها در بیان و بنان انتشاریافته از امام خامنه‌ای مدظله‌العالی، در مجموع 263 واحد معنا شناسایی گردید. بر اساس یافته‌های پژوهش، 186 مضمون پایه، 14 مضمون سازمان‌دهنده ارائه شده که عبارتند از: جذب هدفمند دانشجو، نیازهای دانشی و فناورانه، اساتید، رشته دوره، متن و محتوا، مدیران و مسئولان، فضا و محیط در زیست‌بوم تربیتی، نظامات و شیوه‌های اسلامی و انقلابی، کادر تراز انقلاب اسلامی، دانش و فناوری پاسداری انقلاب اسلامی، توانایی کامل برای حراست از انقلاب اسلامی، تقویت بنیه‌های معنوی، انقلابی، تقویت ارزش‌های انقلابی، شناسایی و حل دانش‌بنیان نظام مسائل انقلاب اسلامی. در پایان مقاله نیز شبکه مضامین ترسیم و مضامین پایه، سازمان‌دهنده و فراگیر در قلمرو کادرسازی دانشگاه تمدن‌ساز ارائه گردید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presenting the staffing model of civilization maker University based on the intellectual system of Imam Khamenei

نویسندگان [English]

  • Mohammad Reza Hasani Ahangar 1
  • Ruhollah tavallaee 2
  • Mohammad Hossain Shadmanfar 3
  • mohamadhossein alipur 4
1 Professor, Faculty of Artificial Intelligence and Cognitive Sciences, Imam Hossein University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Faculty of Management and Economics, Imam Hossein University, Tehran, Iran.
3 Researcher, Faculty of Management and Economics, Imam Hossein University, Tehran, Iran.
4 Assistant Professor, Faculty of the Great Prophet, Imam Hossein University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Iran's Islamic Revolution, in the second stage of self-improvement, socialization, and civilization within the framework of the "revolutionary system theory," and with the "struggle of the youth," is moving towards the realization of the ideal of "creating a new Islamic civilization." To realize this ideal, universities are key in staffing the needed managers and experts. For this reason, the present research has been carried out to achieve the staffing model of a civilizing university based on the intellectual system of Imam Khamenei Madzaleh al-Ali as one of the main infrastructures in the scientific flow of the country. In terms of philosophy and philosophical paradigm, this research was conducted using interpretive research based on qualitative data interpretation. Thematic analysis methodology and Atlas software (23) were used to analyze the qualitative data. To obtain the analysis units, after searching for the keywords of staffing, student training, humanization, and their derivatives in the statement published by Imam Khamenei, a total of 263 meaning units were identified. Based on the findings of the research, 186 basic themes and 14 organizing themes were presented, which include targeted student recruitment, knowledge, and technological needs, professors, course field, text and content, managers and officials, space and environment in the educational ecosystem, systems, and methods Islamic and revolutionary, the level cadre of the Islamic revolution, the knowledge and technology of guarding the Islamic revolution, the full ability to protect the Islamic revolution, strengthening the spiritual and revolutionary foundations, strengthening the revolutionary values, identifying and solving the knowledge-based system of the Islamic revolution issues. At the end of the article, the network of drawing themes and basic, organizing, and inclusive themes in the field of staffing at Tamdansaz University was presented.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Staffing
  • civilization maker university
  • Imam Khamenei
  • thematic analysis

Smiley face

 بخشی، مسعود؛ لطیفی، میثم؛ چیت‌سازیان، علیرضا. (1401). خوانشی نو از نظام مسائل کلان تربیتی دانشجویان از منظر حکمرانی دانشگاهی اسلامی، مدیریت اسلامی، 30 (4)، 163-217.
حسنی آهنگر، محمدرضا؛ تولایی، روح‌الله؛ شادمان فر، محمدحسین. (1402). ارائه الگوی هسته دانا ـ شبکه توانا برای نقش آفرینی دانشگاه ها در مدیریت دانش نظام مسائل تمدن نوین اسلامی مبتنی بر اندیشه امام خامنه ای مدظله العالی، مدیریت دانش سازمانی، 6 (4)، 21-48.
خلیلی، ابراهیم. (1401). ویژگی‌های استاد دانشگاه در آموزش عالی ایران مبتنی بر اندیشه‌های مقام معظم رهبری؛ یک مطالعه داده‌بنیاد، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 30 (65)، 165-215.
زارع، ساسان و قضاوی زاده، مهدی. (1400). رویکرد غایت گرایانه به علم دینی و ارائه الگوی دانشگاه مسئله‌محور، مدیریت اسلامی، 29 (1)، 9-36.
سوزنچی، ابراهیم. (1393). بررسی تطبیقی شکل گیری و تطور دانشگاه در ایران و دنیا: پیشنهاداتی برای تحول دانشگاه. سیاست نامه علم و فناوری، 4(3)، 9-28.‎
شادمان فر، محمدحسین؛ علیپور، محمدحسین؛ مکوندی، فؤاد. (1401). استخراج الگوی بازدارنده ها و تسهیل‌گرهای اشتراک دانش با استفاده از روش فراترکیب، مدیریت دانش سازمانی، 5 (3)، 111-150.
عرب اسدی، حسین و احمدی، علی‌اکبر. (1395). واکاوی عناصر اصلی تربیت مدیران ارشد در الگوی حکومتی امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام، مدیریت اسلامی، 24 (2)، 35-76.
عموعابدینی، قاسم. (1403). تبدیل ۳۰ دانشگاه برتر در سال جدید به دانشگاه حکمت بنیان. پایگاه اطلاع‌رسانی دولت. https://dolat.ir/detail/442652
غریبی، فرزانه و غریبی، عطیه. (1401). نقش دانشگاه فرهنگیان در تقویت تمدن نوین ایرانی اسلامی در پرتو بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، صیانت فرهنگی و سرمایه اجتماعی، 2 (1)، 64-76.
کلاهدوزی، احمد و کوثری، مریم. (1390). مبانی و الگوی آموزش‌های پژوهش‌محور در دانشگاه جامع امام حسین (ع)، پژوهش در مسائل تعلیم‌وتربیت اسلامی، 19 (12)، 139-168.
مهرآورگیگلو، شهرام. (1400). شناسایی مؤلفه‌های دانشگاه تمدن‌ساز ایرانی‌اسلامی: یک مطالعه فراترکیب. مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، 25 (86)، 132-153.
موسوی، فرانک. (1395). سیاست گذاری تحقق دانشگاه اسلامی با تأمل بر دیدگاه امام خمینی(س)، پژوهشنامه متین، 18 (73)، 127-143.
نکویی، رسول. (1395). روش‌های کادرسازی کودکان در مسجد درآمدی بر رساله روش‌های کادرسازی کودکان در مسجد. مدیریت در اسلام، 31 (11)، 129-140.‎
Artigas, M., Glick, T. F., & Martínez, R. A. (2006). Negotiating Darwin: the Vatican confronts evolution, 1877–1902. JHU Press.
Bezerra, J. C. S., & Rodolpho, D. (2022). CULTURA ORGANIZACIONAL X MELHORIA CONTINUA. Revista Interface Tecnológica, 19(2), 489–500. https://doi.org/https://doi.org/10.31510/infa.v19i2.1533
Boffo, S., Chave, D., Kaukonen, E., & Opdal, L. R. (1999). The evaluation of research in European universities. European Journal of Education, 34(3), 325–334.
Boyatzis, R. E. (1998). We are transforming qualitative information: Thematic analysis and code development. Sage.
Diken, F., & Ozdemir, N. (2021). The Effects of Culture on Learning Styles: The Sample of Ondokuz Mayıs University. Journal of Education in Black Sea Region, 6(2), 54–69. https://doi.org/10.31578/jebs.v6i2.231
Eaves, M. (2011). The relevance of learning styles for international pedagogy in higher education. Teachers and Teaching, 17(6), 677–691. https://doi.org/10.1080/13540602.2011.625143
Enarebebe-Emberru, V. E. (2019). Leadership and appropriate staffing in universities.
Ezati Azikuru, L. M., Onen, D., & Ezati, B. A. (2017). Staffing and the Quality of Teaching in Universities. https://doi.org/10.5281/zenodo.268381
Hassan, M. A. (2020). Staffing and Managing Human Resources of Higher Degree Programme of Adult Education for Inclusiveness in Universities in Nigeria. American International Journal of Education and Linguistics Research, 3(1), 18–33. https://doi.org/10.46545/aijelr.v3i1.191
Ho, R. (2010). Assessment of Chinese students’ experience with foreign faculty: A case study from a Chinese university. Journal of Teaching in International Business, 21(3), 156–177. https://doi.org/10.1080/08975930.2010.504461
Küster, I., & Vila, N. (2006). A comparison of marketing teaching methods in North American and European universities. Marketing Intelligence & Planning, 24(4), 319–331. https://doi.org/10.1108/02634500610672071 
Noruzi, K., & Shadmanfar , M. H. . (2023). Identifying laxity factors in moving towards emerging innovations (Case study: government organizations). International Journal of Innovation in Engineering, 3(2), 39–52. https://doi.org/10.59615/ijie.3.2.39
Shadmanfar, M. H., & Makvandi, F. (2024). Identifying barriers and facilitators of organizational knowledge sharing. International Journal of Innovation in Management, Economics and Social Sciences, 4(2), 23–43.
Shuqin, C., Minyan, L., Hongwei, T., Xiaoyu, L., & Jian, G. (2019). Assessing sustainability on Chinese university campuses: Development of a campus sustainability evaluation system and its application with a case study. Journal of Building Engineering, 24, 100747. https://doi.org/10.1016/j.jobe.2019.100747
Willaert, P., Van den Bergh, J., Willems, J., & Deschoolmeester, D. (2007). The Process-Oriented Organisation: A Holistic View Developing a Framework for Business Process Orientation Maturity. In G. Alonso, P. Dadam, & M. Rosemann (Eds.), Business Process Management (pp. 1–15). Springer Berlin Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-540-75183-0_1