مبانی معرفت شناختی تربیت معنوی در تحقق دانشگاه تمدن ساز مبتنی بر اندیشه امامین انقلاب اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه جامع امام حسین (ع)، دانشکده فرهنگی و اجتماعی، مرکز تربیت و آموزش

2 دانشگاه علامه طباطبایی

3 دانشگاه علامه طباطبائی تهران

4 علامه طباطبایی(ره)

چکیده

تربیت معنوی به‌عنوان یکی از رویکردهای اساسی تربیت در زندگی انسان، نقشی کلیدی در ارتقای کیفیت حیات فردی، اجتماعی و تمدنی ایفا می‌کند. در محیط دانشگاهی نیز این نوع تربیت اهمیت ویژه‌ای دارد، چرا که تربیت معنوی می‌تواند به پرورش ابعاد اخلاقی و معنوی در کنار رشد علمی کمک کند. هدف این پژوهش تبیین مبانی معرفت شناسی تربیت معنوی مبتنی بر اندیشه امامین انقلاب اسلامی بود که از روش تحلیل یا برهان فرا رونده استفاده شد و روش گردآوری داده ها به صورت کتابخانه ای و اسنادی و با مراجعه به منابع دست اول بوده و محتوای به دست آمده با استفاده از کتب و همچنین نرم افزارهایی که به جمع آوری سخنان امام خمینی (ره) و امام خامنه ای پرداخته اند گردآوری شد. یافته ها نشان داد مبانی معرفت شناختی تربیت معنوی در تحقق دانشگاه تمدن ساز عبارتند از: وحیانی بودن معرفت، ارزشی بودن معرفت، توحیدی بودن معرفت، عقلانی بودن معرفت، تقلیدی نبودن معرفت و نافع بودن معرفت؛ که این مبانی معرفتی می‌توانند به دانشگاه‌ها کمک کنند تا نقش‌های فعال‌تری در شکل‌دهی و پیشبرد تمدن‌ نوین اسلامی ایفا کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The epistemological foundations of spiritual education in the realization of a civilization-building university based on the thought of the Imams of the Islamic Revolution

نویسندگان [English]

  • mohammad nabizadeh 1
  • saeed beheshti 2
  • Irandokht Fayaz 2
  • ahmad salahshoori 3
  • shirin Rashidi 4
1 Imam Hossein (AS) University, Cultural and Social Faculty, Training and Education Center
2 philosophy of Islamic Education Allameh Tabataba'i Univesity Teran Iran
3 Allameh Tabatabai University of Tehran
4 Allameh Tabatabai University
چکیده [English]

Spiritual education, as one of the basic approaches to education in human life, plays a key role in improving the quality of individual, social and civilizational life. In the university environment, this type of education is also of particular importance, because spiritual education can help to cultivate moral and spiritual aspects along with scientific growth. The purpose of this research was to explain the foundations of epistemology of spiritual education based on the thought of the Imams of the Islamic Revolution, which used the method of analysis or progressive argument, and the method of data collection was in the form of library and documents, referring to first-hand sources, and the content obtained It was compiled by using books and also software that collected the sayings of Imam Khomeini (RA) and Imam Khamenei. The findings showed that the epistemological foundations of spiritual education in the realization of a civilization-building university are: the revelation of knowledge, the value of knowledge, the monotheism of knowledge, the rationality of knowledge, the non-imitation of knowledge, and the usefulness of knowledge; that these knowledge bases can help universities to play more active roles in shaping and advancing the new Islamic civilization.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • spiritual education
  • Civilizing University
  • epistemological foundations
  • Imams of the Islamic Revolution
دوره 32، شماره 64 - شماره پیاپی 64
فصلنامه پاییز
مهر 1403
  • تاریخ دریافت: 28 مرداد 1403
  • تاریخ بازنگری: 22 مهر 1403
  • تاریخ پذیرش: 30 مهر 1403
  • تاریخ انتشار: 01 مهر 1403