مقایسة منطق فکری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مواجهه با پژوهش‌های قائل به شکاف نسلی نسبت به تحلیل نسل جدید ایرانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه جامع امام حسین (ع)، دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی، مرکز علم و فناوری حدیث ولایت

2 دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی، دانشگاه امام حسین علیه السلام، تهران، ایران

چکیده

انقلاب‌های دنیا غالباً در پی مطالبه ارزش‌ها و آرمان‌های خاصی توسط مردم شکل می‌گیرند. تعلق یا عدم تعلق نسل‌های آتی به این ارزش‌ها، نقش اساسی در پیشرفت یا اضمحلال انقلاب‌ها ایفا می‌کند. در این میان، تحلیل تعلق خاطر نسل جدید در کشور ایران به آرمان‌های انقلاب اسلامی، راهنمای سیاستمداران و نخبگان در برنامه‌ریزی برای این نسل خواهد بود. این پژوهش به‌دنبال مقایسه منطق فکری دو دیدگاه متعارض پیرامون تعلق نسل جدید ایران به ارزش‌های انقلاب اسلامی و بیان شباهت‌ها و تفاوت‌های آن دو است: 1. دیدگاه رایج پژوهش‌های قائل به شکاف نسلی و رویگردانی نسل جدید ایرانی از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران و 2. دیدگاه حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای که قائل به پایبندی نسل جدید نسبت به این ارزش‌ها و آرمان‌ها و بلکه جلوتر بودن نسل جدید نسبت به نسل قدیم انقلاب اسلامی است. روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی و از طریق مطالعه تطبیقی است که جهت تحقق این روش از مدل مقایسه‌ای بردی استفاده شده است. نتیجه این پژوهش نشان داد که شباهت‌ها و تفاوت‌هایی میان این دو دیدگاه وجود دارد که با بررسی دقیق آن مشخص شد شباهت‌ها صرفاً ظاهری بوده است و اما تفاوت‌ها ریشه در مواردی چون «سطحی‌نگری یا عمق‌نگری در رفتارهای دفعی نسل جدید»، «توجه یا عدم توجه به مؤیدات انقلابی»، «توجه یا عدم توجه به نگرش کلان تطبیقی در مقایسه نسل جدید با زمان قبل از انقلاب و نیز سایر کشورها»، «توجه یا عدم توجه به فطرت الهی نسل جدید از حیث انسان‌شناسی»، «فلسفه‌سازی‌ جهت تحلیل‌ نسل جدید» و «توجه یا عدم توجه به شگرد و آرایش جنگی دشمن برای حمله به انقلاب اسلامی از طریق راهبرد شکاف نسلی» داشته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparison of Ayatollah Khamenei's Logical Thinking with Research on Generational Gap in Analyzing the New Generation of Iranians

نویسندگان [English]

  • Ali Kashani 1
  • Ali Dehchali 2
  • Sina Fereydooni 2
1 Imam Hussein University, Faculty of Social and Cultural Sciences, Hadith Velayat
2 Faculty of Social and Cultural Science, Imam Hossein University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The world's revolutions are often formed in pursuit of specific values and ideals demanded by the people. The attachment or lack of attachment of future generations to these values plays a fundamental role in the progress or decline of revolutions. In context, analyzing the attachment of the new generation in Iran to the ideals of the Islamic Revolution will guide policymakers and elites in planning for this generation. This research aims to compare the logical arguments of two conflicting perspectives on the attachment of the new generation in Iran to the values of the Islamic Revolution and to identify their similarities and differences. The two perspectives are:1. The common view in research that assumes a generation gap and a turning away of the new Iranian generation from the values and ideals of the Islamic Revolution. 2. The view of Ayatollah Khamenei, who believes in the commitment of the new generation to these values and ideals, and even believes that the new generation is ahead of the older generation of the Islamic Revolution. The research method is descriptive-analytical and uses a comparative study approach. Beredy model is used to implement method. The results of the research show that there are similarities and differences between the two perspectives. A careful examination reveals that the similarities are only superficial, while the differences are rooted in issues such as: Superficial or deep analysis of the impulsive behaviors of the new generation, Considering or ignoring revolutionary endorsements, Considering or ignoring comparative macro-level perspective in comparing the new generation with the pre-revolution era and other countries, Considering or ignoring the divine nature of the new generation from an anthropological perspective, Philosophizing to analyze the new generation, Considering or ignoring the enemy's war tactics and formations to attack the Islamic Revolution through the strategy of generation gap

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Generational Analysis"
  • "Generation Z"
  • "Generation Gap"
  • "Ayatollah Khamenei"
  • تاریخ دریافت: 29 فروردین 1402
  • تاریخ بازنگری: 07 بهمن 1403
  • تاریخ پذیرش: 07 اسفند 1403
  • تاریخ انتشار: 01 اسفند 1403