شناسایی مولفه ها و خرده مولفه های برنامه درسی آینده پژوهانه و تحلیل جایگاه آن در اسناد بالا دستی آموزش و پرورش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه شاهد

2 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شاهد

چکیده

هدف:پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه‌ها و خرده مولفه های برنامه درسی آینده پژوهانه و تحلیل جایگاه آن در اسناد بالا دستی آموزش و پرورش انجام شد.
روش: روش پژوهش توصیفی شامل؛تحلیل اسنادی و تحلیل محتوا و رویکرد ان کاربردی بود. جامعه پژوهش در بخش تحلیل اسنادی کلیه متون مرتبط با برنامه درسی آینده پژوهانه و در بخش تحلیل محتوا چهار سند بالادستی نظام آموزش و پرورش می‌باشد؛ با توجه به ماهیت موضوع از نمونه‌گیری صرف نظر و کل جامعه بررسی شد. ابزارهای اندازه‌گیری فرم، فیش‌برداری و سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته است.داده‌های اسنادی به شیوه کیفی و داده‌های تحلیل محتوا با استفاده از شاخص‌های توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد:
1. چارچوب مفهومی برنامه درسی آینده پژوهانه را می‌توان در پنج مولفه تربیت چند فرهنگی، تربیت شهروندی، تربیت فناوری اطلاعات و ارتباطات، تربیت هنری و زیبا شناسانه و تربیت جنسی نشان داد .
2. میزان توجه به مؤلفه‌های برنامه درسی آینده پژوهانه در اسناد بالادستی متفاوت است به‌طوری که بیشترین تأکید بر مؤلفه «هنر و زیبایی شناسی» و کمترین تأکید بر مؤلفه «فناوری اطلاعات و ارتباطات» و «تربیت جنسی» است.
3- در بین اسناد مورد بررسی بیشترین ضریب اهمیت مربوط به سند چشم‌انداز بیست ساله(439/ ) و کمترین مربوط به سند نقشه جامع علمی کشور (232/ ) بوده است.
نتیجه گیری:لازم است مولفان و تدوین کنندگان اسنادبالادستی در ویراست های اتی اسناد، به مولفه ها و خرده مولفه های کمتر مورد تاکید قرار گرفته اند توجه بیشتری داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identify the components and sub-components of the futuristic curriculum and analyze its place in the upstream documents of education

نویسندگان [English]

  • mohsen dibaei saber 1
  • mohsen fallahatdari 2
1 shahed university
2 shahed university
چکیده [English]

aim: The aim of this study was to identify the components and sub-components of the futuristic
curriculum and analyze its place in the upstream documents of education.
Method: The method of descriptive research included: documentary analysis and content analysis and its applied approach. The research population is in the documentary analysis section of all texts related to the futuristic curriculum and in the content analysis section are four upstream documents of the education system; Due to the nature of the subject, sampling was omitted and the whole population was examined. Form measurement tools, phishing and content analysis checklists have been developed by the researcher. Qualitative data and content analysis data were analyzed using descriptive indicators in Shannon entropy analysis process.
Results: The results showed:
1- The conceptual framework of the futuristic curriculum can be shown in five components: multicultural, citizenship, information and communication technology, art and aesthetic, and sexual education.
2- The degree of attention to the components of the futuristic curriculum varies in the upstream documents, so that the most emphasis is on the component of "art and aesthetics" and the least emphasis is on the component of "information and communication technology" and "sex education".
3- Among the studied documents, the highest importance was related to the 20-year vision document (/ 439) and the lowest was related to the comprehensive scientific map of the country (/ 232).
Conclusion: It is necessary for the authors of upstream documents to pay more attention to the less emphasized components and sub-components

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • Upstream Documents
  • Futuristic Curriculum
  • Content Analysis

عنوان مقاله [العربیة]

تحدید المکونات والمکونات الفرعیة لمنهج أبحاث المستقبل وتحلیل مکانته فی وثائق التعلیم العالی المستوى

چکیده [العربیة]

الملخص
أجری البحث الحالی بهدف التعرف على مکونات ومکونات منهج البحث المستقبلی وتحلیل مکانته فی الوثائق الأولیة للتعلیم. طریقة البحث الوصفیة بما فی ذلک؛ کان التحلیل الوثائقی وتحلیل المحتوى ومنهجه عملیًا. مجتمع البحث فی قسم تحلیل الوثائق لجمیع النصوص المتعلقة بمناهج البحث المستقبلی وفی قسم تحلیل المحتوى هو الوثائق الأربع الأولیة لنظام التعلیم؛ ونظراً لطبیعة الموضوع، فقد تم استخدام أسلوب العینة الانتقائیة والتعداد. تم إعداد أدوات القیاس من استمارة المسح وسجل تحلیل المحتوى من قبل الباحث، وتم تحلیل البیانات الوثائقیة تحلیلا نوعیا وبیانات تحلیل المحتوى باستخدام المؤشرات الوصفیة فی عملیة شانون التحلیلیة. وأظهرت نتائج البحث 1. یمکن إظهار الإطار المفاهیمی لمناهج البحث المستقبلی فی خمسة مکونات هی التربیة المتعددة الثقافات، والتربیة المواطنة، وتعلیم تکنولوجیا المعلومات والاتصالات، والتربیة الفنیة والجمالیة، والتربیة الجنسیة. یختلف مقدار الاهتمام بمکونات مناهج البحث المستقبلی فی المستندات الأولیة. 3- من بین الوثائق التی تم فحصها، معامل الأهمیة الأعلى یتعلق بوثیقة رؤیة العشرین (439/) وأقلها یتعلق بوثیقة الخریطة العلمیة الشاملة للبلاد (232/).

کلیدواژه‌ها [العربیة]

  • الکلمات المفتاحیة: التعلیم
  • الوثائق الأولیة
  • المنهج المستقبلی

Smiley face

خلیفه رضا، خلیفه مصطفی(1397). رویکرد آینده پژوهی و نقش و اهداف آن د ربرنامه درسی تعلیم و تربیت نوین. آموزش پژوهی. شماره پانزدهم
زاهدیان، عباس، علی‌جان نوده پشنگ، مجید؛ (۱۳۹۲)، نهادینه کردن آینده‌نگری در برنامه درسی آموزش‌وپرورش، همایش ملی تغییر در برنامه درسی دوره‌های آموزش‌وپرورش، بیرجند ۱۳۹۲ .
سلطانی،فاطمه(1392) جهت گیری های دورنگر در برنامه درسی، مجله رشد تکنولوژی آموزشی،دوره 21 ،شماره 9،صص 29-26
صادق،رسول ، امرایی یوسف، چاه ستاره مجتبی، عباسی عفت(1392). تغییر در برنامه های درسی بر مبنای آینده پژوهی". همایش ملی تغییر برنامه درسی دوره های تحصیلی آموزش و پرورش.
صادق،رسول و همکاران(1392). تغییر در برنامه های درسی بر مبنای آینده پژوهی". همایش ملی تغییر برنامه درسی دوره های تحصیلی آموزش و پرورش.
عراقیه،علیرضا و رقیه باقرنژاد(1397). تبیین آینده پژوهی در ارتقاء برنامه درسی.دومین کنفرانس بین المللی تحولات نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تهران، شرکت بین المللی کوش
قره خانی،احمد و معصومه معصومیان(1392) آینده پژوهی دوره ابتدایی برنامه درسی".همایش ملی تغییر برنامه درسی دوره های تحصیلی آموزش و پرورش
کاظمی نجف آبادی، عفت(1392)  آینده پژوهی و تغییر در برنامه درسی"،همایش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران و انجمن برنامه درسی ایران. دانشگاه بیرجند.
کشاورزی،مهدی؛یارمحمدیان،حسین و محمدعلی نادری(1396). محتوای برنامه درسی مبتنی بر توسعه آینده پژوهی در آموزش عالی ایران". دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی،سال 3،شماره 91 ،صص 138-119
Akbulut, Yavuz (2010). A Structural Model Proposal for Turkish Faculties of Education Regarding ICT Integration Indicators. Online Submission, Contemporary Educational Technologies v1 n4 p322-334.
Aslan, Serkan (2019). How is Multicultural Education Perceived in Elementary Schools in Turkey? A Case Study. European Journal of Educational Research, v8 n1 p233-247
Banks, J. A. (2010). Multicultural education: Characteristics and goals. In J. A. Banks & C. A. M. Banks (Ed.), Multicultural education: Issues and perspectives (pp. 3-30). United States of America: Wiley
Beck, Paula D. (2017). Using Works of Art to Give a Voice to Culturally Diverse Students: Q-Methodology Study. Journal for Leadership and Instruction, v16 n2 p18-25
Carmo, Mafalda, Ed (2017). Education and New Developments 2017. Online Submission,
Cooper, JH. (2112). A training program based on the principles of social constructivism and focused on developing people for the future world. degree mastered in the faculty of economic and business sciences at the university of preloria.
Delgado-Algarra, Emilio José; Bernal-Bravo, César; López-Meneses, Eloy (2019). Multicultural Competence and Cosmopolitan Citizenship in the Hispanic-Japanese Context of Higher Education. Journal of New Approaches in Educational Research, v8 n2 p166-183
Eutsler, Mark L. (2017). Developing Critical Thinking through the Arts. Online Submission, Ed.D. Dissertation, Newburgh Theological Seminar.
Gay, G. (2012). Multicultural education, purposes, and goals. In J. A. Banks (Ed.), Encyclopedia of diversity in education (pp. 1548-1553). Thousand Oaks, CA: Sage
Glenn, J.C. (2000) Strategic Directions for Science and Technology in the 21st Century. The Power Point presentation for Keynote Speech at IECON-2000, Nagoya, Japan, 1-23. [Online] Available at: http://www.geocities.com/~acunu/millenium/resume/jglenn.htm
Gripaldo Rolando M (2010). Educational Futurism and Southeast Asia. International Journal of Philosophy 39 (2).
Heymans, Pieter Jan; Godaert, Eline; Elen, Jan; van Braak, Johan; Goeman, Katie (2018). Monitor for ICT Integration in Flemish Education (MICTIVO): The Theoretical and Methodological Framework. International Association for Development of the Information Society, Paper presented at the International Association for Development of the Information Society (IADIS) International Conference on e-Learning (Madrid, Spain.
Hollar, James L(2019). Science Fiction Literature in the Classroom: A Final Frontier for Multicultural Education? Multicultural Education, v26 n2 p2-6
Horimoto, Mayuko; Ninomiya-Lim, Sachi (2020). Nurturing Citizenship in Higher Education: Public Achievement-Style Education at Tokai University. Educational Studies in Japan: International Yearbook, n14 p29-38.
Karacabey, Mehmet Fatih; Ozdere, Mustafa; Bozkus, Kivanc (2019). The Attitudes of Teachers towards Multicultural Education. European Journal of Educational Research, v8 n1 p383-393
Kösker, Nilüfer; Erdogan, Erdi (2020). Trends in Multicultural Education Research: A Five-Year Content Analysis of Turkish and ERIC Databases. International Journal of Education and Literacy Studies, v8 n1 p48-60
Lawyer, Gloshanda (2018). The Dangers of Separating Social Justice from Multicultural Education: Applications in Higher Education. International Journal of Multicultural Education, v20 n1 p86-101
Masini EB. (2011). How to Teach Futures Studies: Some Experiences? J Futures Stud, 15(4): 111 –20.
Mei, Chiew Wye; Siraj, Saedah (2013). Designing a Futuristic Business Studies Curriculum. Malaysian Online Journal of Educational Sciences, v1 n2 p1-7
Sánchez-Agustí, María; Miguel-Revilla, Diego (2020). Citizenship Education or Civic Education? A Controversial Issue in Spain. Journal of Social Science Education, v19 n1 p154-171.
Sarah A & Keri F. (2017). Introduction to ‘Learning the Future Otherwise: Emerging Approaches to Critical Anticipation in Education, Futures, Available online 4 October 2017, In Press.
Shih, Yi-Huang (2020). Investigating the Aesthetic Domain of the "Early Childhood Education and Care Curriculum Framework" for Young Students in Taiwan. nternational Journal of Education and Practice, v8 n1 p37-44.
Shuttleworth, Jay M (2020). Framing the Pandemic within Global Citizenship Education. Journal of International Social Studies, v10 n2 p67-75.
Siraj Saedah (2017). Measuring the Future for Better Possibilities in Education: A Theoretical Literature Review. Advances in Social Science, Education and Humanities Research (ASSEHR), volume 66 1st Yogyakarta International Conference on Educational Management/Administration and Pedagogy.
Slaughter, R. A. (2011). The Integral futures controversy. Journal of Integral Theory and Practice, 6(2), 105-111.
Sushma Rani (2016). A CONCEPTUAL FRAMEWORK ON FUTURISTIC STUDIES. Machine Learning and Applications: An International Journal (MLAIJ) Vol.3, No.1
Syahid, Aah Ahmad; Isrok'atun; Nugraha, Dadan (2019). Development of a Training Curriculum Structure to Improve ICT Competencies of Teachers in Primary Schools. Elementary School Forum (Mimbar Sekolah Dasar), v6 n1 p21-31
Ukpokodu, O. N. (2010). Pedagogies that foster transformative learning in a multicultural education course: A reflection. Journal of Praxis in Multicultural Education, 4(1). doi: 10.9741/2161-2978.1003
Ünlüer, Esra; Zembat, Rengin (2019). Examining the Effects of Aesthetic Education Program on Aesthetic Judgment Development of Five-Year-Old Children. Asian Journal of Education and Training, v5 n1 p44-49
Urhiewhu, Lucky Oghenetega; Emojorho, Daniel (2015). Conceptual and Adoption of Technology Acceptance Model in Digital Information Resources Usage by Undergraduates: Implication to Higher Institutions Education in Delta and Edo of Nigeria. Journal of Education and Practice, v6 n21 p82-92
Zholdasbekova, Saule; Nurzhanbayeva, Zhanat; Karatayev, Galymzhan; Akhmet, Laura Smatullaevna; Anarmetov, Bahitzhan (2016). The Conceptual Model of Future Teachers Training to Dual Education in VET (Vocational Education & Training). International Journal of Environmental and Science Education, v11 n7 p1527-1538.