تحلیل محتوای کیفی کتاب «تعلیم و تربیت در اسلام»: استخراج الگوی تربیت اسلامی از دیدگاه شهید مرتضی مطهری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دانشگاه لرستان

چکیده

هدف از این پژوهش تحلیل محتوای کیفی کتاب «تعلیم و تربیت در اسلام» اثر استاد شهید مرتضی مطهری است. پژوهش کیفی حاضر مبتنی بر پارادایم تفسیری بوده، ماهیتی اکتشافی و رویکردی استقرایی دارد. روش تحقیق، تحلیل محتوای کیفی مبتنی بر رهیافت عرفی است. واحد مطالعه در این پژوهش، کتاب تعلیم و تربیت در اسلام است. با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند، جملات یا نقل‌ قول‌هایی انتخاب گردید که عقاید یا مضامین مندرج در آن‌ها مورد تأیید شهید مطهری باشد. واحد تحلیل در این مطالعه مضمون و واحد زمینه پاراگراف بوده است. از کدگذاری باز، مقایسه مستمر داده‌ها و یادداشت‌برداری برای اکتشاف مضامین پایه و دسته‌بندی آن‌ها در قالب مضامین سازمان‌دهنده و فراگیر استفاده شده است. از معیارهای چهارگانه‌ باورپذیری، اطمینان‌پذیری، تأییدپذیری و انتقال‌پذیری برای اعتباربخشی یافته‌ها استفاده شده است. یافته‌ها حاکی از استخراج الگوی تربیت اسلامی از دیدگاه شهید مطهری مبتنی بر 185 مضمون پایه؛ 39 مضمون سازمان‌دهنده و 7 مضمون فراگیر است. مضامین فراگیر در الگوی به دست آمده مشتمل بر اهداف، ابعاد، ویژگی‌ها، محتوا، اصول، روش و عوامل تربیت هستند. پیشنهاد می‌شود الگوی احصا شده در طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه‌های درسی مورد توجه قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

qualitative content analysis of the book "Education in Islam": Extracting a model for Islamic education according to viewpoint of Shahid Morteza Motahari

نویسندگان [English]

  • Khalil Zandi 1
  • Davod mirzaeifar 2
1 Department of Educational Management., Farhangian University. Tehran., Iran
2 Lorestan University
چکیده [English]

The purpose of this research was to qualitative content analysis of the book written by Shahid Morteza Motahari entitled "Education in Islam". The present qualitative research is based on interpretive paradigm, it has an exploratory nature and an inductive approach. The research method was qualitative content analysis based on conventional approach. The unit of study was the book of "Education in Islam". Using purposeful sampling, sentences or quotes were selected that express the opinions of Shahid Motahari. The recording unit in this study was the theme, and the context unit was the paragraph. Open coding, continuous comparison of data, and note-taking were used to explore basic themes, organizing themes and global themes. To ensure the quality of the results were used four criteria of credibility, dependability, confirmability and transformability. The results of research were designing a model for Islamic education consisting of 195 basic themes, 39 organizing themes and 7 global themes. The main themes included: Objectives, dimensions, characteristics, content, principles, methods, and factors of education. It is suggested that the extracted model be used in the design, implementation and evaluation of curricula.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • rationality
  • Islam