واکاوی مبانی و اصول تربیت زیبایی شناختی بر اساس آیات قرآن کریم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه علامه طباطبایی

2 دانشگاه علامه طباطبائی تهران

چکیده

یکی از مسائل مهم تعلیم‌وتربیت، توجه به بعد وجودی انسان در گرایش به زیبایی و تربیت زیبایی‌شناختی است. هدف مقاله حاضر واکاوی مبانی و اصول تربیت زیبایی‌شناختی از منظر قرآن‌کریم است. در این پژوهش، رویکرد پژوهش کیفی و روش تحلیل، تحلیل مضمون است، از روش‌ اسنادی جهت جمع‌آوری اطلاعات استفاده شده و ابزار گردآوری اطلاعات به‌صورت فیش‌برداری از داده‌های متنی است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد قرآن‌کریم با نگاهی جامع به مسئله زیبایی، مجموعه‌ای متنوع از مفاهیم و مبانی زیبایی‌شناختی را مطرح می‌سازد. این مبانی عبارتنداز: کسب معرفت زیبایی‌شناختی امکان‌پذیر است، طبیعت، جهان، انسان، فطرت، تاریخ و وحی منابع معرفت زیبایی‌شناختی هستند، حس، عقل و قلب راه‌های حصول معرفت زیبایی‌شناختی هستند، تسویلات نفسانی و شیطانی موانع کسب معرفت زیبایی‌شناختی هستند (مبانی معرفت‌شناختی)، نظام احسن (مبانی هستی‌شناختی)، انسان نسخه‌ای از زیبایی خداوند در زمین است، تقویم احسن انسان، تمایل فطری انسان به زیبایی، آزادی انسان در تربیت زیبایی‌شناختی، توانمندی‌ها و محدودیت‌های انسان‌ در تربیت زیبایی‌شناختی (مبانی انسان‌شناختی)، خداوند خیر اصیل و مطلق و سرچشمه همه خوبی‌هاست و اختصاص حسن محض و احسن‌الاسماء به خداوند متعال (مبانی‌خداشناختی) که می‌توان بر اساس آنها اصل خدامحوری، عقل‌محوری، تعادل، تناسب، کارایی، لذت‌آفرینی اصیل و سرورآفرینی را به‌عنوان اصول تربیت زیبایی‌شناختی درنظرگرفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing the basics and principles of aesthetic education based on the verses of the Holy Quran

نویسندگان [English]

  • zahra kazemi zadeh 1
  • saeed beheshti 1
  • ahmad salahshoori 2
1 Allameh Tabatabaei University
2 Allameh Tabatabai University of Tehran
چکیده [English]

One of the important issues of education is how to pay attention to the existential dimension of human being in the direction of beauty and aesthetic education. The purpose of this article is to examine the basics and principles of aesthetic education from the perspective of the Holy Quran. In this research, the research approach is qualitative and the analysis method is thematic analysis, a documentary method has been used to collect information, and the tool for collecting information is in the form of taking notes from textual data. The results of the research show that the Holy Quran, with a comprehensive look at the issue of beauty, presents a diverse set of aesthetic concepts and foundations. These foundations are: the acquisition of aesthetic knowledge is possible, nature, the world, man, nature, history and revelation are the sources of aesthetic knowledge, sense, intellect and heart are the ways to obtain aesthetic knowledge, sensual and evil temptations are obstacles to the acquisition of aesthetic knowledge (Epistemological foundations), Nizam Ahsan (ontological foundations), Man is a version of God's beauty on earth, the formation of the best man, man's innate desire for beauty, man's freedom in aesthetic education, man's capabilities and limitations in aesthetic education (anthropological foundations), God is the original and absolute good and the source of all good things, and pure goodness and the best names are attributed to God Almighty (Theological foundations) Based on them, the principle of God-centeredness, the principle of reason-centeredness, the principle of balance, the principle of proportion, the principle of efficiency, the principle of genuine pleasure-creation and the principle of server-creation can be considered as the principles of aesthetic education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • education
  • aesthetic education
  • Basics of aesthetic education
  • Principles of aesthetic education
  • Holy Quran

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 27 فروردین 1404
  • تاریخ دریافت: 10 خرداد 1403
  • تاریخ بازنگری: 14 بهمن 1403
  • تاریخ پذیرش: 27 فروردین 1404
  • تاریخ انتشار: 27 فروردین 1404