طبقه‌بندی علوم؛ بنیانی برای آموزش و پژوهش نظام‌مند در اندیشه ابن‌سینا، فارابی و اخوان‌الصفا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری رشته تاریخ علم دوره اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه امام صادق، تهران، ایران.

چکیده

 طبقه‌بندی علوم در سنت فلسفی متفکران مسلمان، صرفاً سامان‌دهی موضوعات علمی نیست، بلکه بازتابی از نظم عقلانی و غایت‌مند در فهم هستی و انسان است. در این مقاله، با تأکید بر آراء ابن‌سینا، فارابی و اخوان‌الصفا، نشان داده شده است که طبقه‌بندی علوم نه‌تنها در تعیین نسبت میان شاخه‌های معرفت نقش دارد، بلکه چارچوبی عقلانی برای سازمان‌دهی آموزش و هدایت پژوهش فراهم می‌آورد. فارابی با تأکید بر غایت‌مندی و پیوند علم و سیاست، ابن‌سینا با طرح مراتب ادراک و تنظیم سیر آموزش، و اخوان‌الصفا با تلفیق معرفت و تزکیه، هر یک الگویی جامع برای تعلیم و پژوهش ارائه می‌دهند. نتیجه پژوهش آن است که احیای عقلانیت طبقه‌بندی‌شده می‌تواند گامی در جهت رفع پراکندگی معرفتی، اولویت‌بندی آموزشی و بازسازی پیوند میان علم، اخلاق و تربیت باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Classification of Sciences: A Foundation for Systematic Education and Research in the Thought of Avicenna, Al-Farabi, and the Brotherhood of Safa

نویسندگان [English]

  • Mehdi Gholinejad 1
  • Hossein Hoshangi 2
1 PhD in History of Science in the Islamic Period, Institute of Humanities and Cultural Studies and Faculty of Imam Hussein (AS) University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Philosophy and Islamic Theology, Imam Sadegh University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The classification of sciences in the philosophical tradition of Muslim thinkers is not simply the organization of scientific subjects, but rather a reflection of a rational and final order in understanding existence and man. In this article, emphasizing the views of Avicenna, Al-Farabi, and the Ikhwan al-Safa, it has been shown that the classification of sciences not only plays a role in determining the relationship between branches of knowledge, but also provides a rational framework for organizing education and guiding research. Al-Farabi, with his emphasis on finality and the connection between science and politics, Avicenna, with his presentation of the stages of perception and regulation of the educational process, and the Brotherhood of Safa, with their combination of knowledge and purification, each offer a comprehensive model for education and research. The conclusion of the research is that the revival of classified rationality can be a step towards eliminating epistemic fragmentation, prioritizing education, and rebuilding the connection between science, ethics, and education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Classification of sciences
  • education
  • research
  • Avicenna
  • Farabi
  • Ikhwan al-Safa

عنوان مقاله [العربیة]

تصنیف العلوم؛ أساس للتدریس والبحث المنهجی فی فکر ابن سینا والفارابی وجماعة الصفا

چکیده [العربیة]

إن تصنیف العلوم فی التراث الفلسفی للمفکرین المسلمین لیس مجرد تنظیم للمواضیع العلمیة، بل هو انعکاس لنظام عقلانی ونهائی فی فهم الوجود والإنسان. فی هذه المقالة، مع الترکیز على آراء ابن سینا والفارابی وإخوان الصفا، تبین أن تصنیف العلوم لا یلعب دورًا فی تحدید العلاقة بین فروع المعرفة فحسب، بل یوفر أیضًا إطارًا عقلانیًا لتنظیم التعلیم وتوجیه البحث. إن الفارابی، بتأکیده على الغایة والارتباط بین العلم والسیاسة، وابن سینا بتصمیمه لمستویات الإدراک وتنظیم العملیة التعلیمیة، وجماعة الصفا بجمعهم بین المعرفة والتطهیر، یقدم کل منهم نموذجًا شاملاً للتعلیم والبحث. وخلص البحث إلى أن إحیاء العقلانیة المصنفة یمکن أن یکون خطوة نحو القضاء على التشرذم المعرفی، وإعطاء الأولویة للتعلیم، وإعادة بناء العلاقة بین العلم والأخلاق والتعلیم.

کلیدواژه‌ها [العربیة]

  • تصنیف العلوم
  • التعلیم
  • البحث
  • ابن سینا
  • الفارابی
  • إخوان الصفا