واکاوی ابعاد فردی و اجتماعی ادب و کارکردهای تربیتی آن از منظر قرآن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 علوم قران و حدیث، دانشگاه علوم و معارف اهل بیت ع شیراز

2 گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش، واکاوی ابعاد فردی و اجتماعی مفهوم ادب در قرآن و کارکردهای تربیتی آن است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با به‌کارگیری روش گردآوری داده‏های کتابخانه ‏ای و از روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی و بهره‏گیری از نظام کدگزاری سه مرحله‏ای برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. یافته‏های پژوهش نشان می‏دهد که در قرآن به صورت کلی به آداب اشاره شده‌است، ادب فردی در قرآن که ریشه در فطرت وی داشته، با محوریت ارتباط انسان با خداوند قابل تبیین است. این آداب عبارتند از: ادب تشکر از خدا، ادب اطاعت خدا، ادب حضور در مکان‌های مقدس و رعایت ادب نسبت به زمان خاص. آداب اجتماعی در قرآن نیز عبارتند از: الف. ادب نسبت به اولیاء الهی، ب. ادب نسبت به والدین، انفاق به آنان، اطاعت و کسب اجازه برای ورود به منزل والدین ج. ادب در جامعه مانند ادب مهمانی و میزبانی، ادب گفت‏وگو، ادب در تعامل با همسایه و استاد. با توجه به مصادیق و موارد کاربرد ادب در قرآن کریم، کارکردهای تربیتی ادب نیز عبارتند از الف. الگوپردازی ب. ارتقاء رابطه انسان با خدا ج. ارتقاء احساس ارزشمندی د. ارتقاء هویت شخصی ه. ارتقاء روابط خانوادگی و. ارتقاء هویت اجتماعی و ی. ارتقاء تعاملات اجتماعی انسان.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing the Individual and Social Dimensions of Politeness in the Qur'an and its Educational Functions

نویسندگان [English]

  • Mohammad Ali Hemati 1
  • Ali Shiravani Shiri 2
1 assistant professor,
2 Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665_889, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of the present research is to analyze the individual and social aspects of the concept of politeness in the Quran and its educational functions. This research was conducted with a qualitative approach, using the library data collection method, inductive qualitative content analysis method, and using a three-stage coding system for data analysis. The findings show that politeness is generally mentioned in the Qur'an and can be explained by the centrality of man's relationship with God. These politeness behaviors include: the courtesy of thanking God, the courtesy of obeying divine commands, the courtesy of attending holy places and places of worship, and observing the courtesy of a certain time. Social politeness behaviors in the Qur'an also briefly include: a. Politeness towards divine saints, b. Courtesy towards parents such as thanking and praying for them, giving to them, obeying and getting permission to enter the parents' house c. Etiquette in society, such as hospitality etiquette, hospitality etiquette, conversation etiquette, etiquette in interaction with neighbors, and etiquette of a student in interaction with a teacher. According to examples and applications of politeness in the Holy Quran, the educational functions of politeness are also a. modeling b. Enhancing the relationship between man and God C. Enhancing the feeling of self-worth d. Promotion of personal identity e. Promotion of family relationships and. Promotion of social identity and Promotion of human social interactions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Holy Quran
  • Politeness
  • Individual Politeness
  • Social Politeness
  • Education
  • تاریخ دریافت: 20 مرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 09 آذر 1402
  • تاریخ پذیرش: 11 مرداد 1404
  • تاریخ انتشار: 01 خرداد 1404