واکاوی الگوی تربیت اسلامی مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی براساس مؤلفه‌های هوش هیجانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران.

2 هیئت علمی گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران.

3 گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، بخش علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.

چکیده

تربیت در معنای اصیل خود، ایجاد بستر و زمینه‌ برای شکوفایی استعدادهای بالقوه فرد، به منظور رشد و تکامل او در جهت نیل به اهداف مطلوب است تا با تحول بینش، نگرش و کنش‌ها، فرد در جهت اهداف تعیین شده، حرکت کند. تربیت اسلامی، تربیت مطلوبی است که از جزئی‌ترین مسائل زندگی تا مسائل عمده‌ آن را در بر ‌می‌گیرد و کل شخصیت انسان را پوشش می‌دهد، زیرا تربیت اسلامی به معنای متخلق شدن به اخلاق الهی است. هدف این پژوهش واکاوی و شناسایی ویژگی‌های الگوی تربیت اسلامی مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی براساس مؤلفه‌‌های هوش هیجان است. این پژوهش از نظر روش گردآوری داده‌ها و طرح تحقیق، پژوهشی کیفی با طرح تحلیل محتوا است، زیرا داده‌های کیفی این پژوهش از کتاب‌ها، سخنرانی‌ها، گزارش‌ها و مقالات مرتبط با سردار حاج قاسم سلیمانی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد از میان مؤلفه‌‌های هوش هیجانی، به ترتیب هوش میان‌فردی، سازگاری، درون‌فردی، خلق‌عمومی و مدیریت تنیده در زندگی سردار سلیمانی مطرح بود و در ادامه مصادیقی از هوش‌هیجانی در زندگی سردار حاج قاسم سلیمانی به عنوان الگوی تربیت اسلامی بیان شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

An Investigative Analysis of the Islamic Education Pattern in the School of Martyr Hajj Qasem Soleimani Based on Emotional Intelligence Components

نویسندگان [English]

  • reza tohand 1
  • Mehrangiz Alinejad 2
  • Morad Yari Dehnavi 3
1 Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran
2 Faculty of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Bahonar University, Kerman, Iran.
3 Department of Educational Science, Faculty of Literature and Humanities Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran.
چکیده [English]

Education in its original meaning is creating a platform and context for the flourishing of a person's potential talents, in order to grow and evolve in order to achieve desirable goals, so that with the transformation of vision, attitude and actions, a person moves towards the set goals. Islamic education is a desirable education that covers from the most minor issues of life to major issues and covers the whole personality of a person, because Islamic education means to be created with divine ethics. The purpose of this research is to analyze and identify the features of the Islamic education model of the Martyr Haj Qassem Soleimani school based on the components of emotional intelligence. In terms of data collection method and research design, this research is a qualitative research with a content analysis plan, because the qualitative data of this research is from books, lectures, reports and articles related to General Haj Qassem Soleimani. The findings of the research show that among the components of emotional intelligence, interpersonal intelligence, adaptability, intrapersonal intelligence, general character, and strong management were prominent in the life of Sardar Soleimani, and then examples of emotional intelligence in the life of Sardar Haj Qassem Soleimani were expressed as a model of Islamic education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education and Training
  • Islamic Educational Model
  • Martyr Hajj Qasem Soleimani School
  • Emotional Intelligence
  • تاریخ دریافت: 24 مرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 19 اردیبهشت 1403
  • تاریخ پذیرش: 11 مرداد 1404
  • تاریخ انتشار: 01 خرداد 1404