طراحی الگوی تربیت نسل برپایه دیدگاه های مقام معظم رهبری به شیوه گرندد تئوری (مورد مطالعه فیش های تعلیم و تربیت موجود در پایگاه اطلاع رسانی حفظ و نشر آثار معظّم له)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری برنامه درسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید تهران،ایران

2 کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیرشهیدرجایی، تهران، ایران.

چکیده

رهبر انقلاب اسلامی در بیانیه‌ی گام دوم انقلاب با مرور تجربه‌ی ۴۰ ساله‌ی انقلاب اسلامی اعلام کردند: انقلاب «وارد دوّمین مرحله‌ی خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدّن‌سازی شده ‌است». گام دومی که باید در چارچوب «نظریه‌ی نظام انقلابی» و با «تلاش و مجاهدت جوانان ایران اسلامی» به‌سوی تحقق آرمانِ «ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه)» برداشته شود. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی تربیت نسل انقلابی برپایه دیدگاه های مقام معظم رهبری به شیوه گرندد تئوری انجام شد.این پژوهش جزء تحقیقات کیفی از طریق تحلیل‌محتوای‌کیفی با رویکرد نظریه مبتنی بر گرندد تئوری است. داده‌ها از طریق سند‌کاوی فیش های تعلیم و تربیت موجود در دفتر حفظ و نشر آثار معظّم له جمع‌آوری گردید.جامعه‌آماری متشکل از فیش های با موضوع تربیت نسل در سایت دفتر مقام معظم رهبری در طی سال های 1368 تا 1397 بود. جهت دستیابی به اشباع نظری تمام فیش ها به تعداد41فیش مورد استفاده قرار گرفت و نمونه گیری انجام نشد.ابزار پژوهش، فرم سندکاوی محقق ساخته بود. داده‌ها با رویکرد اشتراوس و کوربین طی فرایند کدگذاری، نام‌گذاری،مقوله-بندی و تحلیل گردید. جهت تحلیل‌اولیه داده‌های کیفی از نرم افزار 2020 Maxqda استفاده‌شد. در نهایت الگوی تربیت نسل انقلابی برپایه دیدگاه های مقام معظم رهبری طراحی شد. نتایج پژوهش حاکی از مقوله های کلی شناسایی شده در قالب مدل پارادیمی شامل شرایط علی(با 39 کد اولیه) شرایط مداخله گر(14 کد)،راهبردها(28 کد) و پیامدها(16کد) در یک زمینه دارای فرصت ها ، تهدیدها و ضعف و قوتها و برای پدیده محوری تربیت اسلامی است که مولفه های طراحی الگوی تربیت نسل اسلامی برپایه دیدگاه های مقام معظم رهبری نمایان می کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing the generation training model based on the views of the Supreme Leader in the Grounded Theory method (the study of the Islamic education sheets available in the information base for the preservation and publication of Supreme Leade's works)

نویسندگان [English]

  • maliheh asghari 1
  • seyed Mohammad Hosein Mortazavi behfar 2
1 Ph.D of Curriculum, Faculty of Education Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University.tehran.iran
2 Master of School Counseling, Faculty of Humanities, Tarbiat Debirshahidarjaei University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

In the statement of the second step of the revolution, the leader of the Islamic revolution announced after reviewing the 40-year experience of the Islamic revolution: the revolution "has entered the second stage of self-improvement, socialization and civilization". The second step that should be taken in the framework of the "revolutionary system theory" and with the "efforts of the youth of Islamic Iran" is to realize the ideal of "creating a new Islamic civilization and preparing for the emergence of Hazrat Mahdi (peace be upon him)". In this regard, the current research was conducted with the aim of designing a revolutionary generation training model based on the views of the Supreme Leader in the Grounded Theory method. The data was collected through the document analysis of education and training slips available in the Office of Preservation and Publication of Leadership Works. Socio-statistics consists of slips on the topic of generational education on the website of the Office of the Supreme Leader during the years 1368 to 1397. In order to achieve theoretical saturation, 41 cards were used and sampling was not done. The data were analyzed with the Strauss and Corbin approach during the process of coding, naming, categorizing. Maxqda 2020 software was used for preliminary analysis of qualitative data. Finally, the model of educating the revolutionary generation was designed based on the views of the Supreme Leader. The results of the research indicate the general categories identified in the form of a paradigmatic model, including causal conditions (with 39 initial codes), intervening conditions (14 codes), strategies (28 codes) and consequences (16 codes) in a field with opportunities, threats and weaknesses. and strengths and for the central phenomenon of Islamic education, which shows the design components of the Islamic generation model based on the views of the Supreme Leader.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • Ayatollah Khamenei
  • Generation of Revolution
  • Grounded Theory
  • تاریخ دریافت: 12 دی 1402
  • تاریخ بازنگری: 31 تیر 1403
  • تاریخ پذیرش: 11 مرداد 1404
  • تاریخ انتشار: 01 خرداد 1404