واکاوی مولفه های تمدن سازی در دانشگاه و آموزش عالی از دیدگاه امام خمینی(ره)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه جامع امام حسین (ع)، دانشکده فرهنگی و اجتماعی، مرکز تربیت و آموزش

2 علوم تربیتی، دانشکده حضرت زینب(س) ، دانشگاه جامع امام حسین(ع)

3 مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

در جوامع امروزی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به عنوان یکی از کلیدی ترین نهادهای ساختاری، در جهت توسعه و رشد همه جانبه به شمار می رود. چرا که تحول جوامع با آموزش انسان های آن جامعه گره خورده است و بر اساس نظام آموزشی و تربیتی یک جامعه، نظم و انضباط اجتماعی حالت نهادی به خود می گیرد و عامه مردم خصوصا جوانان به طرف فرهنگ ترقی و توسعه حرکت می کنند. در همین راستا هدف پژوهش حاضر بررسی مولفه های تمدن سازی در دانشگاه و آموزش عالی از دیدگاه امام خمینی(ره) می باشد. این پژوهش با روش فراترکیب انجام شد که برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از روش هفت مرحله‌ای فراترکیب سندلوسکی و باروسو استفاده شد که مبتنی بر راهبرد جستجوی منابع، 29 منبع از 312 منبع برای فراترکیب نهایی مناسب بود. یافته های پژوهش نیز 8 مقوله اصلی شامل استقلال، بصیرت و اقدام آگاهانه، انسان سازی، تخصص علمی، شناخت مبانی دینی، اعتلای کشور، مردم محوری و وحدت می باشد که در قالب یک چارچوب منسجم از بیانات امام خمینی در طول سالهای انقلاب تدوین و در نهایت پیشنهاداتی به سیاست گذاران حوزه آموزش عالی ارائه گردید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

مولفه های آموزش عالی از دیدگاه امام خمینی(ره)

نویسندگان [English]

  • mohammad nabizadeh 1
  • maryam moeeni 2
  • ali adibinia 3
1 Imam Hossein (AS) University, Cultural and Social Faculty, Training and Education Center
2 Department of Educational Sciences, Hazrat Zainab College, Imam Hossein University
3 Public Administration, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

In today's societies, universities and higher education centers are considered one of the most key structural institutions for comprehensive development and growth. Because the transformation of societies is tied to the education of the people of that society, and based on the educational and training system of a society, social order and discipline take on an institutional form, and the general public, especially the youth, move towards a culture of progress and development. In this regard, the aim of the present study is to examine the components of civilization-building in universities and higher education from the perspective of Imam Khomeini (RA). This study was conducted using the meta-synthesis method, which used the seven-step Sandelowski and Barroso meta-synthesis method for data analysis, and based on the resource search strategy, 29 sources out of 312 sources were suitable for the final meta-synthesis. The research findings also include 8 main categories including independence, insight and conscious action, humanization, scientific expertise, knowledge of religious principles, elevation of the country, people-centeredness, and unity, which were compiled into a coherent framework of Imam Khomeini's statements during the years of the revolution, and ultimately suggestions were presented to policymakers in the field of higher education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • University
  • civilization-building university
  • civilization-building
  • higher education
  • Imam Khomeini (RA)
  • تاریخ دریافت: 21 مرداد 1403
  • تاریخ بازنگری: 03 اردیبهشت 1404
  • تاریخ پذیرش: 03 اردیبهشت 1404
  • تاریخ انتشار: 01 خرداد 1404