طراحی الگوی مدیریت تربیت و آموزش‌ نهضت‌ها و جنبش‌های اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه جامع امامحسین علیه السلام

چکیده

زمینه و هدف: هدف نهایی از دورهها و آموزشهای رهبران و اعضای نهضتها و جنبشهای اسلامی، تربیت و آموزش عناصر نهضتی کارآمد و اثربخش می‌باشد که بایستی بازخورد آن در محیط مأموریتی و میدانی قابل مشاهده و پیگیری باشد. این پژوهش با هدف دستیابی به الگوی مدیریت آموزشهای نهضتها و جنبشهای اسلامی طراحی شد.
روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توسعهای و از لحاظ روش پیمایشی است. نمونه آماری شامل 18 نفر از خبرگان دانشگاهی و صاحبنظران حوزه مطالعات منطقهای بودند که به روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند انتخاب شده و از نظریه دادهبنیاد برای طراحی الگو استفاده شده است. ابتدا بر اساس رویکرد نظریه داده بنیاد در مرحله اول مجموعه متون دردسترس کدگذاری شد و در مرحله بعد، از طریق کدگذاری محوری پس از احصاء طبقات اصلی و فرعی، الگوی مدیریت آموزشهای نهضتها و جنبشهای اسلامی مبتنی بر آموزههای اسلام، فرمایشات امامین انقلاب اسلامی و تجربیات عملی در ادوار مختلف ارایه شده است. پس از مراجعه به صاحبنظران و خبرگان متخصص در رشتههای مدیریت، جامعه شناسی، قومنگاری و علوم سیاسی، ضمن اصلاح و تعدیل الگوی گفته شده، الگوی مدیریت آموزشهای نهضتهای اسلامی طراحی شد.
یافتهها: از مهمترین نتایج تحقیق این است که در ارائه الگوی برای مدیریت تربیت و آموزش نهضتهای اسلامی، توجه به سه مولفه اساسی نیازسنجی دقیق، شرایط محیطی و فرهنگ سازمانی نهضتها ضروری میباشد. همچنین در این پژوهش شش بعد، 16مؤلفه و 55 شاخص برای مدیریت تربیت و آموزشهای نهضتهای اسلامی ارائه داده شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a Management Model for Training Programs of Islamic Movements and Revivalist Initiatives

نویسنده [English]

  • Mohammad Mobini
Imam Hussein University
چکیده [English]

Background and Aim: The ultimate goal of courses and training programs for leaders and members of Islamic movements and revivalist initiatives is to educate and train effective and impactful movement elements whose feedback can be observed and followed in the mission and field environment. This research aims to develop a management model for training programs of Islamic movements and revivalist initiatives.
Methodology: The sample consisted of 18 university experts and opinion leaders in the field of regional studies, selected through purposive non-probability sampling, and data-driven theory was used to design the model. Initially, based on the data-driven approach, the available texts were coded in the first phase, and in the subsequent phase, through axial coding after statistical analysis of main and subcategories, the management model for training programs of Islamic movements and revivalist initiatives was developed based on Islamic teachings, the statements of the leaders of the Islamic Revolution, and practical experiences in various periods. After consulting with experts and specialists in management, sociology, ethnography, and political science, the mentioned model was modified and designed.
Findings: One of the most significant findings of the research is that for the effectiveness of training programs of Islamic movements, attention to three fundamental components, namely accurate needs assessment, environmental conditions, and organizational culture of the movements, is necessary.
Results: The designed model provides the necessary theoretical basis for managing the education and training system of Islamic movements. Moreover, the dimensions, components, and indicators of managing training programs of Islamic movements are presented in this research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • Training
  • Islamic Movements
  • Grounded theory approach
  • تاریخ دریافت: 03 بهمن 1402
  • تاریخ بازنگری: 10 خرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 11 مرداد 1404
  • تاریخ انتشار: 01 خرداد 1404