بررسی عوامل موثر بر فرایند زیست معنوی دانش‌آموزان در برنامه‌درسی هدیه‌های آسمان دوره ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدرس دانشگاه فرهنگیان / وزارت آموزش و پرورش

2 کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی شاخصه های موثر بر فرایند زیست معنوی دانش آموزان در برنامه درسی هدیه های آسمان دوره ابتدایی انجام شد. رویکرد پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوا متعارف بود. جامعه پژوهش کتاب هدیه های آسمان پایه پنجم دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1401-1400بود که با توجه به ماهیت موضوع تمامی دروس 17 گانه به عنوان نمونه انتخاب شده اند. جهت اعتباربخشی به دقت و صحت داده‌ها از روش خودبازبینی محقق و توصیف غنی داده ها و برای پایایی داده‌ها از بررسی همزمان استفاده شده است. برای جمع‌آوری داده‌ها از فهرست وارسی و برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل محتوا به شیوه کدگذاری استفاده شد. یافته‌های این تحقیق 8 مقوله اصلی 22 مقوله فرعی و 137 کد اولیه را دربر‌‌‌می‌گیرد که این شاخصه‌ها شامل اخلاق‌گرایی(خودتنظیمی، مهارت‌های اجتماعی)، خداباوری(نظم‌گرایی، وحدت‌پذیری)، هستی‌شناسی(آینده‌پژوهی، واقعیت ‌گرایی، بهینه‌سازی عملکرد)، شخصیت شناسی(همانندگرایی دینی، آگاهی سیاسی، کارکردپذیری)، امامت(مردم گرایی، نفوذپذیری، مهدویت)، سنت گرایی(ملی گرایی دینی، ولایت خواهی، مناسک گری)، احکام پذیری(هنجارمحوری، کنش‌گری، نگرش آفرینی) و نبوت گرایی(تربیت پذیری، دانش ستایی، طبیعت دوستی) می شود. نتایج نشان می‌دهد که به دلیل یادگیری تدریجی و مستمر مفاهیم اخلاقی و مهارت‌های آن و لزوم کسب تجارب گسترده در توسط دانش‌آموزان، فرصت طراحی قابلیت‌های متنوع در فرایند زیست‌پذیری معنوی فراهم آید و راهبردهای علمی‌تری در ارزیابی میزان دستیابی دانش آموزان به این قابلیت های معنوی به کار گرفته شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the factors affecting the spiritual Life process of students in Hedyehhaie Aseman Curriculum of the elementary school

نویسندگان [English]

  • reza masouminejad 1
  • bahar khodadoost 2
  • Mahnaz habibdokht 2
  • shirin Jabbari 2
  • Kosar bahlouli 2
1 Lecturer at Farhangian University / Ministry of Education
2 Bachelor of Elementary Education, Farhangian University
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of investigating the factors affecting the spiritual life process of students in the curriculum of Hedyehhaie Aseman in the elementary school. The qualitative research approach was Conventional content analysis. The research community of the book Hedyehhaie Aseman was the fifth grade of elementary school in the academic year of 1400-1401, and according to the nature of the subject, all 17 subjects were selected as samples. In order to validate the accuracy and correctness of the data, the researcher's self-review method and the rich description of the data have been used, and for the reliability of the data, simultaneous review has been used. A checklist was used to collect data, and a content analysis method was used to analyze the data. The findings of this research include 8 main categories, 22 sub-categories and 137 primary codes, which include moralism (self-regulation, social skills), theism (regularity, unification), ontology (future Study, realism, performance optimization), Character recognition (religious sameness). , political awareness, Functionality), Imamate (people oriented, permeability, Mahdism), traditionalism (religious nationalism, provincialism, Ritualism), Admissibility of rulings (norm-oriented, activism, creative attitude) and prophetism (educability, knowledge orientation) , nature friendly). The results show that due to the gradual and continuous learning of moral concepts and its skills and the need for students to gain extensive experiences, the opportunity to design diverse capabilities in the process of spiritual living will be provided, and more scientific strategies in evaluating the extent to which students achieve these spiritual capabilities be employed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • spiritual life
  • curriculum
  • Hedyehhaie Aseman
  • elementary school
  • تاریخ دریافت: 06 آذر 1401
  • تاریخ بازنگری: 08 مرداد 1402
  • تاریخ پذیرش: 11 مرداد 1404
  • تاریخ انتشار: 01 خرداد 1404