رویکردهای تربیتی پیامبر(ص) در گذر از جاهلیت به اسلام مبتنی بر قرآن کریم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم قرآن وحدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال

2 دانشگاه جامع امام حسین (ع)، دانشکده فرهنگی و اجتماعی، مرکز تربیت و آموزش

3 استاد دانشکده الهیات دانشگاه تهران

چکیده

تحول عظیم اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی که پیامبر اسلام (ص) در عصر جاهلیت به انجام رساند، یکی از برجسته‌ترین الگوهای اصلاح تربیتی و هدایتی در تاریخ بشریت به شمار می‌آید. این مقاله با هدف بررسی راهبردها و رویکردهای تربیتی و هدایتی پیامبر اکرم (ص) در فرآیند گذار جامعه جاهلی پیش از اسلام به تمدنی دینی، اخلاقی و عدالت‌محور تدوین شده است. جامعه جاهلی با ویژگی‌هایی چون شرک، خشونت، تبعیض قبیله‌ای و جهل ساختاری، بستری پیچیده و مقاوم در برابر تحول بود. پیامبر با بهره‌گیری از روش‌هایی چون دعوت تدریجی، استفاده از حکمت و موعظه حسنه، الگوسازی شخصیتی، و تأکید بر توحید و ارزش‌های اخلاقی، توانست ساختار فکری، فرهنگی و اجتماعی جامعه را دگرگون سازد. در این مقاله، با رویکرد تحلیلی ـ توصیفی و با تکیه بر منابع قرآنی و روایی، ابعاد مختلف این راهبردها واکاوی شده و نقش آن‌ها در شکل‌گیری امت اسلامی بررسی می‌شود. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که شیوه‌های تربیتی و هدایتی پیامبر، نه تنها در برهه تاریخی خاص خود ثمربخش بوده، بلکه قابلیت الگوبرداری برای نظام‌های تربیتی معاصر را نیز داراست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Prophet's (PBUH) Educational Approaches in the Transition from Ignorance to Islam Based on the Holy Quran

نویسندگان [English]

  • Zainab Tehrani Moghadam 1
  • mohammad nabizadeh 2
  • Mohammadali mahdavirad 3
1 Master's degree in Quran and Hadith Sciences, Faculty of Theology and Islamic Studies, Islamic Azad University, North Tehran Branch
2 Imam Hossein (AS) University, Cultural and Social Faculty, Training and Education Center
3 Professor, Faculty of Theology, University of Tehran
چکیده [English]

The great social, cultural, and religious transformation that the Prophet of Islam (PBUH) accomplished in the Age of Ignorance is considered one of the most prominent models of educational reform and guidance in the history of humanity. This article aims to examine the educational and guidance strategies and approaches of the Prophet (PBUH) in the process of transitioning the pre-Islamic Ignorance society to a religious, moral, and justice-oriented civilization. Ignorance society, with its characteristics such as polytheism, violence, tribal discrimination, and structural ignorance, was a complex and resistant environment to change. By utilizing methods such as gradual invitation, the use of wisdom and good preaching, character modeling, and an emphasis on monotheism and moral values, the Prophet was able to transform the intellectual, cultural, and social structure of society. In this article, with an analytical-descriptive approach and relying on Quranic and narrational sources, various dimensions of these strategies are analyzed and their role in the formation of the Islamic nation is examined. The results of this research show that the Prophet's educational and guidance methods were not only fruitful in their specific historical period, but also have the potential to serve as a model for contemporary educational systems.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ignorance
  • Ignorant Society
  • Islamic Guidance
  • Islamic Education
  • Prophet Muhammad
دوره 33، شماره 68 - شماره پیاپی 68
شماره 3- پیاپی 68 پاییز 1404
مهر 1404
  • تاریخ دریافت: 05 خرداد 1404
  • تاریخ بازنگری: 11 خرداد 1404
  • تاریخ پذیرش: 11 خرداد 1404
  • تاریخ انتشار: 01 مهر 1404