بررسی و نقد جبرگرایی سوسیالیستی و لیبرالیستی و بازخوانی نظریه‌اعتباریات علامه طباطبایی به منظور تبیین اصل اختیار و دست‌یابی به اصول و مولفه‌های تربیت‌سیاسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 جامعه المصطفی

2 دانشگاه شهید بهشتی

3 بنیاد پژوهش‌های اسلامی

چکیده

هدف اصلی این پژوهش بازخوانی نظریه‌ی اعتباریات علامه طباطبایی، به منظور نفی جبر طبیعت و تکوین مد نظر نظام‌های سلطه و تبیین اراده و اختیار انسان است که در ضمن آن اصول ومولفه‌های تربیت‌سیاسی بر مبنای نظریه اعتباریات اخذ می‌گردد. بدین منظور ابتدا نفوذ جبرگرایی سوسیالیستی و لیبرالیستی به روش توصیفی و تحلیل مفهومی بررسی و با رویکرد انتقادی نقد گردید. در ادامه نظریه اعتباریات علامه جهت تبیین اختیار توصیف وتحلیل شد. سپس با روش استنتاجی پیش‌رونده هدف غایی و مبانی انسان‌شناسی علامه از نظریه اعتباریات مشخص شد. در نهایت اصول و مولفه‌های تربیت‌سیاسی از آنها استنتاج گردید. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که نظام‌های‌سیاسی سوسیالیستی و لیبرالیستی با مبانی اومانیستی، بر جبر طبیعت و تکوین تاکید و جبر سیستمی را به بشر تحمیل نموده‌اند. در مقابل نظریه اعتباریات تحلیلی از نفس آدمی و نحوه کنشگری آن به دست می‌دهد که توهم جبر تکوینی را توجیه می‌کند زیرا شخصی که مورد جبر واقع شده از فکر(نکردن) افتاده و تنها در برابر خود یک فکر می‌بیند و آن فکر( کردن) که آن را اختیار کرده در غیر این صورت فعل محقق نمی‌شد و حرکتی ایجاد نمی‌شد. در دیدگاه علامه غایت والای سیاسی توحیدمحوری است. اصل اختیار به عنوان مفهوم میانی در یک ارتباط پیچیده با مبانی، اصول و مولفه‌ها مرتبط است و مانند روح بر پیکره آن دمیده شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

xamining and Criticizing Socialist and Liberal Determinism and Rereading Allameh Tabataba'i's Theory of Credibility in Order to Explain the Principle of Choice and Achieving the Principles and Components of Political Education

نویسندگان [English]

  • Fatemeh khavari 1
  • Jamileh Alamolhoda 2
  • Davood Hoseinpour sabbagh 3
1 Al-Mustafa University
2 Shahid Beheshti University
3 Islamic Research Foundation of Astane Quds Razavi
چکیده [English]

The main goal of this research is to reexamine Allameh Tabatabaei's theory of credits in order to deny the determinism of nature and the intended development of systems of domination and to explain human will and freedom, while at the same time, the principles and components of political education are derived based on the theory of credits. For this purpose, first, the influence of socialist and liberal determinism was examined using a descriptive method and conceptual analysis and criticized with a critical approach. Next, Allameh's theory of credits was described and analyzed to explain freedom. Then, using a progressive deductive method, the ultimate goal and anthropological foundations of Allameh's theory of credits were determined. Finally, the principles and components of political education were derived from them.the results of this research indicate that socialist and liberal political systems with humanistic foundations emphasize the determinism of nature and evolution and have imposed systemic determinism on mankind. In contrast, the theory of credits provides an analysis of the human soul and its mode of action that justifies the illusion of evolutionary determinism because a person who is subject to deterrence has fallen from thinking (not doing) and sees only a thought in front of him, and that thinking (doing) that he has adopted, otherwise the act would not be realized and no movement would be created. In the view of Allameh, the highest political goal is monotheism. The principle of choice as an intermediate concept is related to the foundations, principles, and components in a complex relationship and is breathed into its body like a soul.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Credits
  • Determinism
  • Destiny
  • Political Education
  • Liberalism
دوره 33، شماره 68 - شماره پیاپی 68
شماره 3- پیاپی 68 پاییز 1404
مهر 1404
  • تاریخ دریافت: 15 دی 1402
  • تاریخ بازنگری: 12 مرداد 1404
  • تاریخ پذیرش: 05 مهر 1404
  • تاریخ انتشار: 01 مهر 1404