منطق برنامه درسی تعلیم و تربیت عمومی مبتنی بر دیدگاه حیات طیبه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 دانشگاه شیراز

چکیده

نظر به آرمان اساسی مندرج سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش در دستیابی متربیان به مراتب حیات طیبه به عنوان گفتمان کلیدی در تمامی ساحت های تربیتی، پژوهش حاضر با هدف تبیین منطق، هدف و محتوای برنامه درسی در راستای نیل به رهیافت حیات طیبه انجام شد. براین اساس نخست تلاش شد تا با استفاده از رویکرد کیفی و روش فرآیند چرخه ای تحلیل مفهوم حیات طیبه کاوش گردد و سپس با استفاده از شیوه مطالعه موردی منطق، اهداف و محتوای برنامه درسی براساس چارچوب مفهومی حیات طیبه استنتاج شود. نتایج پژوهش نشان داد که توجه به حیات طیبه به عنوان منطق و فلسفه برنامه درسی می‌تواند جهت گیری سایر عناصر برنامه درسی را به سوی حیات طیبه تعیین نماید و از این رهگذر با تقویت ایمان، باور، دانش و عملکرد متربی زمینه تعالی وی فراهم شود. از این منظر اهداف و محتوای برنامه درسی نیز مبتنی بر مبانی توحیدی و اعتقادی بوده و بر ارزش‌ها و باورهای اسلامی و اخلاقی در روابط چهارگانه ارتباط با خود، ارتباط با خدا، ارتباط با خلقت و ارتباط با خلق تاکید دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The logic of the curriculum in general education based on the Hayat Tayyiba

نویسندگان [English]

  • Farzane Deimehkar Haghighi 1
  • rahmatollah Marzooghi 2
1 education, education and psychology faculty, shiraz university, Shiraz, Iran
2 shiraz university
چکیده [English]

In light of the fundamental objective outlined in the Fundamental Transformation Document of the Educational System, which aims to guide learners toward achieving the ideals of Hayat Tayyiba (a life of excellence) as a key discourse across all dimensions of education, the present study was conducted to clarify the logic, goals, and content of the curriculum in alignment with this objective. To this end, the study first aimed to explore the concept of Hayat Tayyiba through a qualitative approach and a cyclical process analysis method. Then, using a case study approach, the logic, goals, and content of the curriculum were derived based on the conceptual framework of Hayat Tayyiba. The findings of the study revealed that focusing on Hayat Tayyiba as the logic and philosophy of the curriculum can direct the orientation of other curricular elements towards this goal, thereby fostering the development of learners' faith, beliefs, knowledge, and performance, which ultimately leads to their personal growth. From this perspective, the goals and content of the curriculum are based on monotheistic principles and beliefs, emphasizing Islamic and ethical values in the fourfold relationships with oneself, with God, with creation, and with others.

کلیدواژه‌ها [English]

  • logic
  • goals, content
  • Curriculum
  • Hayat Tayyaba
دوره 33، شماره 68 - شماره پیاپی 68
شماره 3- پیاپی 68 پاییز 1404
مهر 1404
  • تاریخ دریافت: 29 دی 1403
  • تاریخ بازنگری: 12 مرداد 1404
  • تاریخ پذیرش: 05 مهر 1404
  • تاریخ انتشار: 01 مهر 1404