هدف این پژوهش، ارتباط عوامل دینی با روشهای نوین یاددهی ـ یادگیری و میزان اثرگذاری این روشها بر عوامل تدین است. به منظور بررسی ارتباط راهبردهای یاددهی با عوامل دینی از شیوه تحقیقات "توصیفی" از نوع "همبستگی" استفاده شد. جامعه پژوهش شامل دانش آموزان دبیرستانهای شهر اصفهان است که در سال تحصیلی ۹۱-۹۰ مطابق آمار آموزش و پرورش در حد 140250 نفر بودهاند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشهای 245 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات با پرسشنامه محقق ساخته با پایایی 86/0 و روایی مورد تأیید استادان و کارشناسان انجام، و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار Spss16 استفاده شد. بررسی رگرسیون و آماره های استنباطی نشان داد که پیشبینی عوامل از طریق راهبردهای یاددهی، امکانپذیر است به این صورت که راهبردهای اجتماعی برای عامل اعتقادی و راهبردهای فردی و پردازشی در الزام درونی و اجرای رفتار دینی بهتر جواب میدهد و سه راهبرد فردی، اجتماعی و پردازشی به طور هماهنگ در الزام عملی مؤثرتر است. البته عوامل خانوادگی و نهادهای اجتماعی به عنوان عوامل زمینه ساز، عمل می کند و می تواند در بهکارگیری و اثربخشی راهبردها در اجرای رفتار دینی، کارساز باشد.
بختیار نصرآبادی, حسنعلی, نوروزی, رضا علی, نصرتی هشی, کمال, چراغیان رادی, امین, & امیری, زینب. (1393). پیش بینی و تبیین رابطه بین عوامل دینداری با راهبردهای نوین یاددهی ـ یادگیری. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 21(19), -.
MLA
حسنعلی بختیار نصرآبادی; رضا علی نوروزی; کمال نصرتی هشی; امین چراغیان رادی; زینب امیری. "پیش بینی و تبیین رابطه بین عوامل دینداری با راهبردهای نوین یاددهی ـ یادگیری", پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 21, 19, 1393, -.
HARVARD
بختیار نصرآبادی, حسنعلی, نوروزی, رضا علی, نصرتی هشی, کمال, چراغیان رادی, امین, امیری, زینب. (1393). 'پیش بینی و تبیین رابطه بین عوامل دینداری با راهبردهای نوین یاددهی ـ یادگیری', پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 21(19), pp. -.
VANCOUVER
بختیار نصرآبادی, حسنعلی, نوروزی, رضا علی, نصرتی هشی, کمال, چراغیان رادی, امین, امیری, زینب. پیش بینی و تبیین رابطه بین عوامل دینداری با راهبردهای نوین یاددهی ـ یادگیری. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 1393; 21(19): -.