مهمترین هدف این نوشته، بیان اهمیت و نقش خیال در تربیت انسان با توجه به دیدگاه-های آیت الله جوادی آملی است. تحلیل توصیفی و استنتاج، روش این اثر بوده است. حیات انسان دو قلمروی اصلی دارد: قلمروی اول، حیات حقیقی (فطرت و عقل) اوست. در این قلمرو خطا و انحراف راه ندارد. انسانی که حیاتش قرین فطرت و عقل باشد، سعادتمند خواهد بود. قلمروی دوم، حیات طبیعی انسان است که عرصه امیال و آرزوها و عرصه اراده و حرکت انسان در مسیر سعادت یا شقاوت است. دستگاه ادراکی و تحریکی انسان، نقش آفرینان اصلی این قلمرو هستند. قوای ادراکی و تحریکی، دستمایه و سرمایه انسان برای انتخابهایی است که در نهایت هویت و سعادت یا شقاوت او را رقم می زند. خیال، نقشی مهم در هدایت یا انحراف قوای ادراکی و تحریکی افراد دارد و لذا چهرهای الهی و چهرهای غیر الهی دارد؛ در صورتی که تحت تدبیر و حکومت عقل، فعالیت کند، الهی و معد تربیت انسان خواهد بود و در صورتی که از عقل تمکین نکند، غیر الهی و مزاحم تربیت نوع بشر خواهد بود. تربیت خیال، زمینه ساز سعادت انسان است. مهمترین راههای تربیت خیال، تعدیل، تهذیب و تطهیر خیال، ریاضت عقلی، تقوای علمی، و کاهش پراکندگیهای درونی است.
میرهادی, سید مهدی, بختیار نصرآبادی, حسنعلی, & نجفی, محمد. (1393). نقش خیال در تربیت انسان (از منظر آیت الله جوادی آملی). پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 22(23), -.
MLA
سید مهدی میرهادی; حسنعلی بختیار نصرآبادی; محمد نجفی. "نقش خیال در تربیت انسان (از منظر آیت الله جوادی آملی)", پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 22, 23, 1393, -.
HARVARD
میرهادی, سید مهدی, بختیار نصرآبادی, حسنعلی, نجفی, محمد. (1393). 'نقش خیال در تربیت انسان (از منظر آیت الله جوادی آملی)', پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 22(23), pp. -.
VANCOUVER
میرهادی, سید مهدی, بختیار نصرآبادی, حسنعلی, نجفی, محمد. نقش خیال در تربیت انسان (از منظر آیت الله جوادی آملی). پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی, 1393; 22(23): -.